2016-12-14, 00:14
Medlem
Observerads avatar
Jag har planer på att ansöka till en högskola med inriktning på konst och har funderat en del kring konstfack. Något som bekymrar mig är den vridna politiska atmosfären som infinner sig på många skolor, och det är ju allmänt känt att väldigt många konstutövare är extremvänster tyvärr (om det har med avsaknaden av verklighetsförankring, dåliga livserfarenheter eller efterblivenhet att göra låter jag vara osagt). Jag däremot, ser verkligheten för vad den är och finner ingen tillfredsställelse i att tillhöra någon särskild grupp eller i att "kriga" mot en annan. Med andra ord tycker jag allt sådant är skit för de svaga, konstruerat kring egoism och girighet.

Visst, man kan hålla för öronen och bara köra sin grej tänker jag. Men det kan vara jävligt jobbigt om skolan är som många andra, en ren propagandamaskin, där de hjärntvättade eleverna valsar omkring längst korridorerna och försöker pracka på en sitt skit.

Finns det någon här som har erfarenhet av skolan ifråga? Någon som studerat där eller känner någon som har det? Alltså inga gissningar nu.
Citera
2016-12-14, 06:29
Medlem
Autismpowers avatar
Jag har gått på konstskola, det var bara vänsterfolk där, många verkade lida av en psykisk sjukdom. T.ex. vissa av kvinnorna hävdade att det inte fanns någon jämställdhet mellan könen. Sa tidigt som det enligt stjärnorna inte fanns några fysiska skillnader mellan könen. Ja, feminister.

Vi hade även lektioner i genuskunskap, för många. Gästföreläsare från aftonslasken.

Nu pratar jag bara om toppen av isberget.
Citera
2016-12-14, 10:22
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Blev intresserad så jag gjorde en snabb googling och hittade detta: https://bon.se/article/konstfack-pa-galleri-bon/

Och så var den saken klar...
Citera
2016-12-14, 12:16
Medlem
Autismpowers avatar
Det var en som gick på samma skola som jag, han var så dement att han inte fattade vilka bits som passade med rätt skruv. Inte alla men nästan alla hade noll hantverksmässig skicklighet. Var en tjej som jag hörde beklaga sig för läraren "tjejer får inte vara lika bra som killar". Saken med henne var att hon bara var lat och samma offermentalitet som andra feminister.

Alla var vänster och feminister. Vi blev tom. ombedda av en lärare att inte handla i vissa butiker för ägaren röstar på SD!
Citera
2016-12-15, 13:32
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Jag har gått på konstskola, det var bara vänsterfolk där, många verkade lida av en psykisk sjukdom. T.ex. vissa av kvinnorna hävdade att det inte fanns någon jämställdhet mellan könen. Sa tidigt som det enligt stjärnorna inte fanns några fysiska skillnader mellan könen. Ja, feminister.

Vi hade även lektioner i genuskunskap, för många. Gästföreläsare från aftonslasken.

Nu pratar jag bara om toppen av isberget.

Vad var det för konstskola? Folkuniversitetet?

Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Blev intresserad så jag gjorde en snabb googling och hittade detta: https://bon.se/article/konstfack-pa-galleri-bon/

Och så var den saken klar...

Jo, ser ut som jag misstänkte. Det där är dock elever från Konstfack Textil så det är väl rätt självklart. Frågan är hur övriga inriktningar ser ut.
Citera
2016-12-15, 17:34
Medlem
EvaDahlgrens avatar
Å du är en sådan där stark individualist som ser ned på de onda, svaga och verklighetsfrånvända kollektivisterna samtidigt som du inte klarar av att vara i närheten av dessa "svaga" människor? Istället ställer du kravet på att alla andra ska vara ungefär som dig själv, i varje fall i den meningen att de ska vara starka individualister som inte vill tillhöra någon grupp eller kriga mot andra grupper. Ja, det är alltid spännande med individualister som lägger allt ansvar på alla andra för att det ska vara en trevlig miljö...

Människor på konstutbildningar brukar vara vänster. Det vet jag, inte för att jag gått på någon själv utan för att jag hängt i sådana kretsar. De kan vara sjukt dryga också. Om de är det för att de är vänster vet jag inte. Konstnärliga människor, i synnerhet de unga, är dryga i vilket fall som helst --särskilt de som vill visa hur självständiga de är, till skillnad från alla andra...

Med det sagt så brukar de flesta konstnärliga utbildningarna, vad jag vet, syssla med hantverket. Vissa skolor har kanske fler föreläsningar om genus, representation och vad nu som är på modet än andra. Du kan väl titta på kursutbudet?

Du kan ju också titta på Kungliga Konsthögskolan om Konstfack verkar alldeles för skrämmande för dig.
Senast redigerad av EvaDahlgren 2016-12-15 kl. 17:38.
Citera
2016-12-16, 13:48
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvaDahlgren
Å du är en sådan där stark individualist som ser ned på de onda, svaga och verklighetsfrånvända kollektivisterna samtidigt som du inte klarar av att vara i närheten av dessa "svaga" människor? Istället ställer du kravet på att alla andra ska vara ungefär som dig själv, i varje fall i den meningen att de ska vara starka individualister som inte vill tillhöra någon grupp eller kriga mot andra grupper. Ja, det är alltid spännande med individualister som lägger allt ansvar på alla andra för att det ska vara en trevlig miljö...

Människor på konstutbildningar brukar vara vänster. Det vet jag, inte för att jag gått på någon själv utan för att jag hängt i sådana kretsar. De kan vara sjukt dryga också. Om de är det för att de är vänster vet jag inte. Konstnärliga människor, i synnerhet de unga, är dryga i vilket fall som helst --särskilt de som vill visa hur självständiga de är, till skillnad från alla andra...

Med det sagt så brukar de flesta konstnärliga utbildningarna, vad jag vet, syssla med hantverket. Vissa skolor har kanske fler föreläsningar om genus, representation och vad nu som är på modet än andra. Du kan väl titta på kursutbudet?

Du kan ju också titta på Kungliga Konsthögskolan om Konstfack verkar alldeles för skrämmande för dig.

Jag ställer inga krav på andra ska vara som mig. Däremot är det otroligt tröttsamt med den eviga politiska debatten och strävan efter tillhörighet. Att det präglar allt annat till den grad att det ständigt är närvarande. Att saker och ting måste vara så speciellt hit och dit och det mer relevanta försvinner. Äktheten tillintetgörs. Lite så känner jag. Folk får vara precis som de vill, men jag vill ju helst inte bli drabbad på kuppen. Ett drömscenario vore att få utveckla det som jag verkligen brinner för och samtidigt umgås med människor som har åsikter som bottnar i dem själva och inte någon slags trend eller något som de har hört. Mer avslappnat med andra ord. Kan nog bli svårt att hitta i verkliga livet dock.

Tack för ditt tips. Har tidigare kikat på Kungliga konsthögskolan och det verkar lovande på många sätt. Ska definitivt ta en närmare titt.
Citera
2021-02-16, 17:40
Medlem
PrincessLunas avatar
Bumpar denna tråd istället för att starta en ny men har det undgått flashback att det de senaste dagarna blommat upp en stor rasdiskussion på Konstfack som nu mynat ut i att rektorn vuxenmobbas genom DNs debattsidor? Kolla upp vita havet och black island.
Citera
2021-02-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessLuna
Bumpar denna tråd istället för att starta en ny men har det undgått flashback att det de senaste dagarna blommat upp en stor rasdiskussion på Konstfack som nu mynat ut i att rektorn vuxenmobbas genom DNs debattsidor? Kolla upp vita havet och black island.

En isbjörn är alltid rasistisk eftersom den är vit.
Och svarta havet (alltså vattnet) har naturligtvis fått sitt namn som ett rasistiskt uttryck.
Eller?
Citera
2021-02-16, 18:07
Medlem
Var ska detta slura? Kanske skall man förbjuda svart och vitt helt och hållet. Bara att måla ett hus vitt kan uppfattas rasistiskt. Eller vita och svarta figurer på vägskyltar.
Citera
2021-02-17, 01:05
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessLuna

Rasistprofessorn som försvarade det där hemska måste avgå!

Det finns inga raser utan bara människan! (Förutom att det är rasistiskt att kalla det för "vita rummet") Mer identitespolitik för folket! En jätte viktig fråga såhär i corona tider.

Förväntat mig mycket större rubriker, lite förvånad att svensk rasistmedia inte hoppat på det mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in