2016-12-12, 17:30
  #13
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
skämtar du? varit där 5 ggr... Hur lugnt som helst
Intressant. I början av 1990-talet var det illa i alla fall. Svårt att tro att det gått åt andra hållet...?
Citera
2016-12-14, 11:23
  #14
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Tja, Umhlanga Rocks utanför Durban (Sydafrika) är ju precis som Kanarieöarna med fylla och dekadens. http://www.umhlangatourism.co.za/

Fast det är onekligen billigare att åka till Kanarieöarna om det är fylla och dekadens som är önskemålet

Sydafrika är bra men kan vara kallt i Cape i jan. Joburg är osäkert. Blir du inte mördad så blir su våldtagen av ett gäng negrer o rånad. Glöm att kolla ensam i slummen.
Cape provinsen är annars perfekt. Men sannolikt får du betala för att göka.

Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
Mombasa, Kenya

Osäkert som fan numera. Kan inte gå runt på kvällarna utan att ta taxi minsta bit. Mkt prostituerade. Mkt islamister från norr. Men trevlig stad (har det varit en gång i tiden)

Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
Havet, tempot, maten.. Mycket skaldjur

Stranden kan man knappt vara på utan att bli attackerad av negrerna som försöker sälja ngt till en hela tiden. Men musiken är super o ibland även maten ffa den indiska. Man kan inte promenera på stranden på kvällen utan att bli rånad. Kvinnorna kostar pengar.

Kontentan är: Åk till Filippinerna, billigt, nästan gratis göka, billig sponken, håll igång men värdelös mat.
Citera
2016-12-14, 12:42
  #15
Bannlyst
Angola, Benin, Mozambique, Namibia, Sao Tome, Syd-Afrika, Togo, Zambia, finns ju hur mycket juveler som helst, beror ju helt pa vad man ar ute efter.
Citera
2016-12-14, 18:57
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Sydafrika är bra men kan vara kallt i Cape i jan. Joburg är osäkert. Blir du inte mördad så blir su våldtagen av ett gäng negrer o rånad. Glöm att kolla ensam i slummen.
Cape provinsen är annars perfekt. Men sannolikt får du betala för att göka.



Osäkert som fan numera. Kan inte gå runt på kvällarna utan att ta taxi minsta bit. Mkt prostituerade. Mkt islamister från norr. Men trevlig stad (har det varit en gång i tiden)



Stranden kan man knappt vara på utan att bli attackerad av negrerna som försöker sälja ngt till en hela tiden. Men musiken är super o ibland även maten ffa den indiska. Man kan inte promenera på stranden på kvällen utan att bli rånad. Kvinnorna kostar pengar.

Kontentan är: Åk till Filippinerna, billigt, nästan gratis göka, billig sponken, håll igång men värdelös mat.


att gå runt ute på kvällarna är väl farligt i de flesta U-länder... Aldrig upplevt det som osäkert på stranden, men jobbigt med beachboys som försöker sälja skit

Kvinnorna kostar? Då pratar du om horor... Finns vanliga kvinnor också
Citera
2016-12-15, 00:17
  #17
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Sydafrika är bra men kan vara kallt i Cape i jan. Joburg är osäkert. Blir du inte mördad så blir su våldtagen av ett gäng negrer o rånad. Glöm att kolla ensam i slummen.
Cape provinsen är annars perfekt. Men sannolikt får du betala för att göka.

Du menar att Cape är kallt i januari som är högsommarperioden Kapstaden är väl inte så farligt med 25-30 grader men det kan bli närmare 40 grader i dalarna några mil utanför.
Citera
2016-12-19, 11:22
  #18
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Du menar att Cape är kallt i januari som är högsommarperioden Kapstaden är väl inte så farligt med 25-30 grader men det kan bli närmare 40 grader i dalarna några mil utanför.

Fan fel av mig! Tänkte givetvis på juni/juli.
Citera
2017-01-04, 19:36
  #19
Medlem
Savoys avatar
Kan någon tipsa om lämpliga länder att "gå vidare" med om man varit runt i Sydafrika och Namibia/Botswana och förmodligen snart Zimbabwe? Dvs länder längre norrut som är relativt lätta att ta sig runt i på egen hand.

Exempelvis intresserad av raden länder längs södra Västafrikas kust, som Elfenbenskusten, Ghana, Benin, Togo. Någon som varit i dessa? Franska inget hinder.

Kenya och Tanzania kanske känns självklara, men jag har fått för mig att de är jäkligt dyra? Kanske Uganda/Rwanda/Burundi?
Citera
2017-01-04, 21:15
  #20
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Kan någon tipsa om lämpliga länder att "gå vidare" med om man varit runt i Sydafrika och Namibia/Botswana och förmodligen snart Zimbabwe? Dvs länder längre norrut som är relativt lätta att ta sig runt i på egen hand.

Exempelvis intresserad av raden länder längs södra Västafrikas kust, som Elfenbenskusten, Ghana, Benin, Togo. Någon som varit i dessa? Franska inget hinder.

Kenya och Tanzania kanske känns självklara, men jag har fått för mig att de är jäkligt dyra? Kanske Uganda/Rwanda/Burundi?

Västafrika har inte lockat mig så mycket efter ett misslyckat besök i Ghana. Men visst, man ska inte döma en hel region för en resa. Jag kan inte franska så den delen lockar ändå inte så mycket.

Uganda och Malawi är helt underbara resmål. Så även Zim. Dyk i Malawisjön och se dessa fantastiska ciklider. Zimbabwe (Rhodesia) har ju förstås Vic Falls men även Bulawayo och nationalparken Matopos är magiska resmål. Jag vill tillbaka och se världsarvet Great Zimbabwe. Zimbabwier är mycket gästvänliga och gillar turister.
Citera
2017-01-04, 22:06
  #21
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Uganda och Malawi är helt underbara resmål. Så även Zim. Dyk i Malawisjön och se dessa fantastiska ciklider. Zimbabwe (Rhodesia) har ju förstås Vic Falls men även Bulawayo och nationalparken Matopos är magiska resmål. Jag vill tillbaka och se världsarvet Great Zimbabwe. Zimbabwier är mycket gästvänliga och gillar turister.

Ah, tackar
Glömde nämna att även just snorkling i Malawisjön står på min lista!

Har träffat både vita (rhodesier eller vad man ska kalla dem) och svarta zimbabwer i Sydafrika och de har helt klart varit både trevliga och (jämfört med sydafrikaner) oerhört patriotiska

Hur är kostnadsnivån på ett ungefär i Zimbabwe, jag tänker mig att det är dyrare än Sydafrika men billigare än Namibia/Botswana? Mest intresserad av att köra själv (4x4-hyrbil Johannesburg) till och från Vic Falls via Hwange och Matobo. Mana Pools lockar också såklart men ligger ju mycket längre bort. Har du varit i dessa parker?
Citera
2017-01-05, 17:15
  #22
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Ah, tackar
Glömde nämna att även just snorkling i Malawisjön står på min lista!

Har träffat både vita (rhodesier eller vad man ska kalla dem) och svarta zimbabwer i Sydafrika och de har helt klart varit både trevliga och (jämfört med sydafrikaner) oerhört patriotiska

Hur är kostnadsnivån på ett ungefär i Zimbabwe, jag tänker mig att det är dyrare än Sydafrika men billigare än Namibia/Botswana? Mest intresserad av att köra själv (4x4-hyrbil Johannesburg) till och från Vic Falls via Hwange och Matobo. Mana Pools lockar också såklart men ligger ju mycket längre bort. Har du varit i dessa parker?

Nu var det ett par år sedan jag var i Vic Falls - Bulawayo men jag kommer ihåg att priserna var som i Sydafrika, ganska billigt. De kör ju bara med hårdvaluta och USD är den mest populära. Men det är inga problem att betala med Rand eller Euro.

Enda parken jag hart varit i är Matobo: https://en.wikipedia.org/wiki/Matobo_National_Park
Fantastisk plats med mycket historia: grottmålningar och Rhodes grav, även platsen där Lobengula är begravd men jag kunde inte besöka den då man måste förhandla med byäldste och inte bara dyka upp. Det fanns inte tid för det men fullt möjligt.
Citera
2017-01-05, 18:36
  #23
Medlem
JehovasFittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Kan någon tipsa om lämpliga länder att "gå vidare" med om man varit runt i Sydafrika och Namibia/Botswana och förmodligen snart Zimbabwe? Dvs länder längre norrut som är relativt lätta att ta sig runt i på egen hand.

Exempelvis intresserad av raden länder längs södra Västafrikas kust, som Elfenbenskusten, Ghana, Benin, Togo. Någon som varit i dessa? Franska inget hinder.

Kenya och Tanzania kanske känns självklara, men jag har fått för mig att de är jäkligt dyra? Kanske Uganda/Rwanda/Burundi?

"Lätta att ta sig runt i på egen hand" kan ju betyda lite olika saker. Nu är det ganska längesen jag var i Västafrika, men min erfarenhet är att det i princip inte är något problem att ta sig någonstans med kollektivtrafiken. Bor det folk på platsen så finns det ett sätt att åka dit också. Det gäller bara att ha ordentligt med tålamod och sittfläsk, bekvämt är det sällan. Ibland kommer man fram ett dygn senare än man tänkt och ibland är det 23 personer i en minibuss, men fram kommer man alltid och normalt sett betalar man samma pris som lokalbefolkningen för resan. Åker du i eget fordon så missar du väldigt mycket av kontakten med folket och risken är då också att de ser dig ännu mer som en vandrande bankomat än de annars redan gör.

Ghana och Benin är båda länder som jag skulle rekommendera. Missa inte Voodoofestivalen i Ouidah om du åker den tiden på året och i Ghana kan ju det gamla svenskfortet i Cape Coast vara intressant. Om du redan varit i södra Afrika så lär du ju däremot inte bli så imponerad av djurlivet i de här länderna. Sen tycker jag absolut du ska ta med Burkina Faso i resan också. Finns en del spännande att se där och det är ett allmänt trevligt land, fastän det varit lite oroligt på slutet. Men för alla länder så gäller att du ska kolla upp säkerhetsläget och aktuella visumbestämmelser. Har för mig att särskilt Ghana kan vara lite besvärligt.
Citera
2017-01-06, 11:15
  #24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JehovasFittslem
"Lätta att ta sig runt i på egen hand" kan ju betyda lite olika saker. Nu är det ganska längesen jag var i Västafrika, men min erfarenhet är att det i princip inte är något problem att ta sig någonstans med kollektivtrafiken. Bor det folk på platsen så finns det ett sätt att åka dit också. Det gäller bara att ha ordentligt med tålamod och sittfläsk, bekvämt är det sällan. Ibland kommer man fram ett dygn senare än man tänkt och ibland är det 23 personer i en minibuss, men fram kommer man alltid och normalt sett betalar man samma pris som lokalbefolkningen för resan. Åker du i eget fordon så missar du väldigt mycket av kontakten med folket och risken är då också att de ser dig ännu mer som en vandrande bankomat än de annars redan gör.

Ghana och Benin är båda länder som jag skulle rekommendera. Missa inte Voodoofestivalen i Ouidah om du åker den tiden på året och i Ghana kan ju det gamla svenskfortet i Cape Coast vara intressant. Om du redan varit i södra Afrika så lär du ju däremot inte bli så imponerad av djurlivet i de här länderna. Sen tycker jag absolut du ska ta med Burkina Faso i resan också. Finns en del spännande att se där och det är ett allmänt trevligt land, fastän det varit lite oroligt på slutet. Men för alla länder så gäller att du ska kolla upp säkerhetsläget och aktuella visumbestämmelser. Har för mig att särskilt Ghana kan vara lite besvärligt.

Helt fel, Ghana ar ett utav de lattare lander att fa visum till, plus att det ar relativt "sakert" jamfort med andra Afrikanska lander.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in