Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Jag tror inte Biden sa så pga av rasism men det ska bli intressant hur nedtonat detta blir. Tycker det inte har något alls med rasism att göra överhuvudtaget eftersom om Usa fokuserar på hudfärg hela tiden ex svart media.
Hade det vart Trump som sa det så hade det vart full fest bland alla anti Trumpare.
Citat:
Ursprungligen postat av
tauceti
Haha herrejävlar vilken groda som hoppade ut där. Jag personligen tycker inte att det är rasistiskt. Jag tror att jag vet vad han menade egentligen. Men jag förstår att minsta lilla felsägning används emot en direkt utav oppositionella. Jag tycker inte att Trump är nån rasist heller för den delen, men det är samma här, allt han säger misstolkas och används emot honom. Men hur jag uppfattar saken är oviktigt, det är hur svarta i Usa uppfattat det hela, och efter att ha läst på Twitter så är det många svarta som är sura. Väldigt många negativa kommentarer ifrån den svarta befolkningen. Så den här grodan fick nog en massa svarta att stanna hemma på valdagen. Detta och alla dementa saker han har sagt på sistone gör att jag inte tror att han kan vinna.
Så här blir det när identitetspolitiken slår knut på sig självt. Extremvänstern i USA (och på andra ställen) har i detta gått i armkrok med den identitära extremhögern och sagt att man MÅSTE ha en viss åsikt om man tillhör en viss grupp. Det Biden säger är en extremt förmidrad variant av den lokig som ligger bakom den retorik som nynazisterna ofta kär med när de skrker "folkförrädare" och liknande tillmälden om vita som inte delar deras världsbild. I Bidens fall menar han att om man inte tycker som honom så kan man inte vara svart, som att det vore en motsägelse. Det föler lite grann den sortens premiss som enbart lämpar sig inom den akademiska logiken men aldrig utanför. Som t.ex. ta premissen:
1. Alla svanar är vita
2. Inte allt som är vitt är en svan
ergo
3. En svan som inte är vit kan inte vara en svan
Byt ut "svan" mot svarta" och "vit" mot "demokrater" så har vi pudelns kärna. Man bygger hela ideologin kring en "falsk ekvilvalens" som tar sig hel aburda proportioner när den omsätts i praktiken, och det är därför identitetspolitiken (och Joe Biden, eftersom han köpt in i den läran) är så farlig!