2020-07-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blasterdeluxe
Okej, men det är väldigt lågt för en herre i din ålder och låg testonivå kan ge just dom symtomen.
Ja med tanke på att jag mådde sjukt mycket bättre när jag gick på test E. Men med tanke på att de är inom referens så har jag svårt att tro att nåt lär hända.
Citera
2020-07-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aSSniss
Ja med tanke på att jag mådde sjukt mycket bättre när jag gick på test E. Men med tanke på att de är inom referens så har jag svårt att tro att nåt lär hända.

Inte omöjligt, vet en som fick nebido och han hade 7.
Citera
2020-07-25, 21:00
Medlem
Citat:
Tjena! fått tillbaka mina provsvar från ett Testosteron test Stor från werlabs och det såg ut såhär. Testot är ju inom referens men är de bara jag som tycker de är lågt för min ålder? Är 26 år och har misstänkt att de varit lågt då jag kännt mig allmänt trött och blir lätt irriterad.(kan iofs beror på fler faktorer) Vad tycker ni? Körde en test E kur 250 e5d för ca 2 år sen som gick bra med PCT och håller kost som den ska va samt träning 5-6 dagar i veckan inkls cardio. Inte fått någon kommentar av läkare än så de väntar jag fortfarande på.

TEST RESULTAT ENHET REFERENS-INTERVALL RAPPORTERAT
B-Leukocyter 5.8 10(9)/L 3,5-8,8
B-Erytrocyter 5.5 10(12)/L 4,2-5,7
B-Hb 157 g/L 134-170
B-EVF 0.49 0,39-0,50
Erc(B)-MCH 29 pg 27-33
B-MCHC 323 g/L 317-357
B-MCV 89 fL 82-98 2020-07-24
B-Trombocyter 173 10(9)/L 145-348
S-Testosteron, total 8.6 nmol/L 5,7-26
S-Lutropin (LH) 2.6 U/L 1,5-9,3
S-SHBG 24 nmol/L 15-95

Ser att du har ganska lågt LH och då kan Clomid eller Nolvadex kanske vara ett alternativ?
Reagerar själv bra på båda dessa i mina PCT då testosteronproduktionen går i höjden.
Dock inte alla som tål Clomid och IGF-1 verkar sänkas lite men även lägre doser verkar fungera för just för att få igång testosteronproduktionen.
Citera
2020-07-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svemmpa
Ser att du har ganska lågt LH och då kan Clomid eller Nolvadex kanske vara ett alternativ?
Reagerar själv bra på båda dessa i mina PCT då testosteronproduktionen går i höjden.
Dock inte alla som tål Clomid och IGF-1 verkar sänkas lite men även lägre doser verkar fungera för just för att få igång testosteronproduktionen.
Borde ha kommit igång efter två år tycker man?
Citera
2020-07-25, 23:25
Medlem
Citat:
Borde ha kommit igång efter två år tycker man?
Ja om du bara tagit lågdos testo så borde det verkligen ha kommit igång.
Inte riktigt mitt område men någon kommenterade i en annan tråd om någon vitaminbrist som kan vara en vanligt orsak (D-vitamin kanske?) så det kan vara läge att göra utökad hälsokoll.
Du är ju väldigt ung så att bli beroende av TRT känns ju onödigt och då kanske Clomid kan kicka igång egenproduktionen.
Citera
2020-07-26, 19:58
Medlem
Citat:
Inte riktigt mitt område men någon kommenterade i en annan tråd om någon vitaminbrist som kan vara en vanligt orsak (D-vitamin kanske?) så det kan vara läge att göra utökad hälsokoll.
Du är ju väldigt ung så att bli beroende av TRT känns ju onödigt och då kanske Clomid kan kicka igång egenproduktionen.
Får kolla lite på de, ska dra de vidare och se vad som sägs.
Citera
2020-07-26, 19:59
Medlem
För er som är nyfikna så fick jag svar från läkare. Skriver nedan-

Här kommer min läkarbedömning av dina provsvar:

Ditt blodvärde (Hemoglobinvärde) och dina värden för vita blodkroppar (Leukocyter) samt blodplättar (Trombocyter) ligger på normala nivåer.

Dina värden för testosteron, SHBG och LH ligger inom normala intervall. Om man relaterar värdet för testosteron till SHBG och beräknar ett värde för biotillgängligt testosteron, som bättre speglar den aktiva testosteronnivån, får du ett värde på 4.3 nmol/L. Detta värde ligger också normalt och tyder inte på testosteronbrist.
(Normalt referensintervall för biotillgängligt testosteron för män i ålder 17 - 40 år är värden mellan 2,8 - 21 nmol/L)
Citera
2020-07-26, 20:42
Medlem
Citat:

Vitaminer och supplement som kan funka har diskuterats i den parallella TRT-tråden nyligen och det var vitamin D3 som nämndes:
(FB) Nebido och AAS (Tråden om TRT /mod)
Citera
2020-07-26, 20:52
Medlem
Citat:

Ditt blodvärde (Hemoglobinvärde) och dina värden för vita blodkroppar (Leukocyter) samt blodplättar (Trombocyter) ligger på normala nivåer.

Dina värden för testosteron, SHBG och LH ligger inom normala intervall. Om man relaterar värdet för testosteron till SHBG och beräknar ett värde för biotillgängligt testosteron, som bättre speglar den aktiva testosteronnivån, får du ett värde på 4.3 nmol/L. Detta värde ligger också normalt och tyder inte på testosteronbrist.
(Normalt referensintervall för biotillgängligt testosteron för män i ålder 17 - 40 år är värden mellan 2,8 - 21 nmol/L)

Är en herre på 50+ och har normalt mätt testo på 22-28 mellan kurerna efter PCT så håller inte med läkaren i ditt fall och särskilt inte när du nämner dina symptom.
Har själv mätt så lågt som 2.7 utan några bekymmer över huvud taget men det var innan en PCT som påbörjades lite sent och antagligen under en kortare period så inte riktigt samma sak.
Citera
2020-07-27, 16:37
Medlem
Citat:

Om du har symptom som överensstämmer med testosteronbrist och ett så pass lågt värde hade jag vänt mig till sjukvården/vårdcentral. Hade dock inte nämnt att jag tagit testo själv tidigare.
Citera
2020-07-27, 22:03
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:

Som Svemmpa skriver, vänd dig till vårdcentralen. Läkarens bedömning gällande ditt testosteron går att ifrågasätta.

Någon gång när jag får tid och ork ska jag ta och problematisera det här med "normala intervall" ordentligt. För det är när det kommer till testosteron (och en hel del annat för den delen också) ett mycket problematiskt mått på vad som är "normalt". Vad som är "nomralt" är inte heller alltid hälsosamt. Ett typexempel på detta är det genomsnittliga BMI:t i USA. Det har gått upp kraftigt de senaste decennierna så till den grad att det mer eller mindre är normalt att vara överviktig. Tittar man på det "normala intervallet" för testosteronvärde bland män i västvärlden har det istället sjunkit de senaste åren. Bland annat har det sänkts i Sverige från att tidigare sträcka sig mellan 12-35 nmol. Numera är helt plötsligt 29 (eller är det 27?) nmol det "normala" övre intervallet och allt ovanför 8 nmol räknas som "normalt".
Citera
2020-11-13, 23:59
Medlem
Werlabs anlitar bl.a. unilabs för sina prover. Unilabs analyser kan man lita på.
Jag skulle påstå att du fått "fake" Aromasin. Mer än 25mg Aromasin ed behöver man inte vanligtvis om man inte går på väldigt höga doser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in