2016-11-02, 18:56
Medlem
Har tittat lite på P/E-tal och vinsttillväxt. Jag har fått uppfattningen att P/E talet bör motsvara vinsttillväxten och helst vara lägre.

Om jag fattat rätt görs vinsttillväxten genom att dela "[Vinst per aktie år 2 / Vinst per aktie år 1]".

Om vi då tittar på t.ex. Hexatronic ligger P/E-talet på 23 i dagens läge men vinsttillväxten har bara varit 8% 2014/2015 och obefintlig 2015/2016?

Alltså borde det vara extremt övervärderat?

Eller har jag fattat fel / har fel siffror? Kommentera gärna, vill lära mig mer.

Använde siffror från avanza och här: http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/IT/Hexatronic/Nyckeltalsraknaren/?stockvalue=28.6&year=2015
Citera
2016-11-02, 22:18
Medlem
Tycker själv att ett bra jämförelsetal är vinst per aktie resp utdelning
i förhållande till egna inköpsvärdet per aktie - men så verkar man inte
vilja tala
Citera
2016-11-03, 00:41
Medlem
bithaxs avatar
Historiska vinster säger ju inget om framtida vinster.
Iom att P/E är högt betyder det att det är många som tror att vinsten skall öka, eller tror på andras tro (bubbla). Det är upp till dig själv att avgöra vilket det är.

Kanske har bolaget dragits med stora omkostnader pga. omstrukturering eller uppköp, men man förväntar sig stora synergieffekter och ökade vinster i framtiden?

Du måste ju ta reda på orsaken. Om inget signifikant har hänt eller förväntas hända är nog aktien övervärdera, men är P/E ens rätt? Sätt dig ned med senaste rapporten och försök räkna ut det själv. Kommer du fram till samma resultat? Förmodligen inte..
Senast redigerad av bithax 2016-11-03 kl. 00:44.
Citera
2016-11-03, 09:36
Medlem
En vinsttillväxt på 8 % är sällan bara. Det dubblar väl på typ 8 år vilket ger ett p/e på 11,5. Sedan kan marknaden räkna med högre tillväxt framöver etcetera.

Spontant låter det ganska dyrt vilket inte är ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in