2016-10-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Så oerhört pinsamt och avslöjande inlägg. Du tror på allvar att det bara finns ETT islam i USA?

Vi talar inte om Saudiarabien eller Iran här. Islam i USA är lika diversifierad som kristendomen, judendomen eller andra religioner. Lika lite som kristendomen i USA kan representeras av ett samfund kan islam det.
Det är du som är pinsam. Jag bad dig om belägg för ditt påstående att toleranta och progressiva varianter av islam är vanligt förekommande i USA, och du hade absolut ingenting att komma med. Det finns enstaka sufisekter som accepterar kvinnliga imamer, det vet jag, men detta är knappast det normala.
Citera
2016-10-26, 23:09
Medlem
Citat:
Den största inriktningen inom kristendomen, katolicismen, har så vitt jag vet 0 (noll) kvinnliga präster. Det säger väl med ditt resonemang någonting om hela kristendomen i så fall.

Det var för övrigt inte många år sedan kvinnliga präster var en stridsfråga i Sverige.
Var har jag sagt något om katolicism? Jacksons är/var väl inte katoliker? (Är själv inte religiös över huvud taget och ogillar alla abrahamitiska religioner. Men vissa av dem är värre än andra.)
Citera
2016-10-27, 13:43
Medlem
Dietzmas avatar
Tycker det är förjävligt att ideologin Islam får mer konvertiter. Som småningom så kommer mördarideologin Islam bli världens största religion.
Citera
2016-10-27, 14:34
Medlem
Fascinerande det här. Det verkar finnas en hel del kopplingar mellan syskonen Jackson och Nation of Islam. Storebror Jermaine har band till rörelsen, och enligt osäkra uppgifter hade även Michael konverterat. Michael Jacksons barnsköterska ska visst ingå i Louis Farrakhans nätverk.

Citat:
Michael Jackson's death has thrown up new questions about the pop star's connection to the Nation of Islam, the black nationalist sect.

Jackson reportedly converted to Islam and changed his name to Mikaeel in 2008, although he never talked publicly about his faith.

Grace Rwaramba, the woman he employed to look after his children for more than a decade, is known to have ties to Louis Farrakhan, the charismatic leader of the group.

Speaking after Jackson's death, she claimed that he had increasingly fallen under the influence of the Nation, which supplied his bodyguards.

Leonard Muhammad, Farrakhan's son-in-law and chief of staff, was appointed to run the King of Pop's business affairs despite a chequered CV including a spell selling unproven Aids treatments in deprived areas of Chicago.
http://www.telegraph.co.uk/culture/music/michael-jackson/5684999/Michael-Jackson-was-he-influenced-by-the-Nation-of-Islam.html

Citat:
Mitt under sitt livs kris byter Michael Jackson religion.

Nu är han muslim.

Popstjärnan är sedan i går morse svensk tid medlem i den kontroversiella sekten Nation of Islam.

Det är samma organisation som boxaren Mike Tyson gick med i när han avtjänade fängelsestraff för våldtäkt.

Jackson uppges ha värvats till sekten av sin storebror Jermaine, som är medlem sedan närmare 15 år.

Nation of Islam leds av den kontroversielle Louis Farrakhan. Hans närmaste man, Leonard Muhammad, ingår nu i Jacksons innersta krets som ”livvakt”.

Fox News uppger att åtgärden kom sedan brodern och Muhammad övertygat popstjärnan om att han är utsatt för rasism och att Nation of Islam kan rädda honom.

[- - -] Sektledaren Louis Farrakhan vill skapa ett eget land för alla svarta i USA.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10420682.ab

Det sistnämnda är ju från Aftonbladet, så det får man väl ta med en nypa salt. (Eller vad säger du, Rosa? ) Telegraph brukar dock vara pålitlig.
Senast redigerad av Nebeltag 2016-10-27 kl. 14:43.
Citera
2016-10-27, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det är du som är pinsam. Jag bad dig om belägg för ditt påstående att toleranta och progressiva varianter av islam är vanligt förekommande i USA, och du hade absolut ingenting att komma med. Det finns enstaka sufisekter som accepterar kvinnliga imamer, det vet jag, men detta är knappast det normala.

Rosarosa kanske har sin egen agenda här, eller du för den delen.

Men postaren har till del rätt. Att många svarta går över till islam från kristna samfund i USA är en sån där allmän sanning som det blir lite töntigt om man ska hänvisa med källor till. Ungefär som påståendet "happy meal är mer populärt bland barn än isterband". Vi förstår liksom att det är så utan att bli hänvisade till statistik eller undersökningar i ämnet.

Bor du i USA och dina svarta polare tidigare gått till en baptistkyrka eller vad som helst och de sedan börjar gå till en moské märker du knappt nån skillnad. De ska fortfarande göra kakbak och umgås i kyrkan. Ofta med samma människor som de tidigare umgicks med i förra kyrkan. Möjligtvis att de visar sin nya religion genom att påpeka att du inte får nåt vin till middagen och att de minsann inte äter fläsk längre. Ibland inte ens det för både Koranen och Bibeln hänvisar till vindrickande som okej på sina ställen. Amerikaner väljer alltid en kyrka som passar deras vanor och umgänge snarare än går efter en fast tro.

Barnen är fortfarande lika hoppiga och jobbiga och ingen börjar tjata om kvinnor och mäns olika värde. En rätt så tandlös förändring med andra ord.

En ytterst amerikanska uppfattningen om vem som gör vad hemma råder fortfarande till exempel. Ingen ny muslimsk. Att kvinnor inte ska vara präster eller imamer tycker man är helt okej. Man önskar ingen förändring där. Jag tror man ser vilken religion som helst som ett rättesnöre, nåt att känna sig trygg med i en föränderlig värld. Då vill man inte ha några kvinnliga präster. Kvinnorna undervisar ändå barn och kvinnor i olika grupper- precis som de gjorde i förra kristna kyrkan. Men männen bestämmer.

Naturligtvis finns det de som tar bibel/koranstudierna på mer allvar och börjar förändra sig från grunden. De som skrämmer sin familj med att börja dölja sig och tala om för dem att de minsann kommer åka till helvetet. Kan tänka mig att i mer sekteristiska kretsar så kanske allt från vem som får vara imam och hur religionen ska utövas diskuteras. Där går det nog åt extremer åt båda håll, men det har jag ingen erfarenhet av.

En personlig erfarenhet jag kan dela med mig om är en manlig bekant som konverterade och efter han konverterade blev asförbannad för att de skulle läsa om Issa och jungfru Maria. Jag vet inte riktigt vem om inte en amerikan som hunnit med att konvertera till en ny religion utan att fatta vad den innehöll haha

Tycker fortfarande det är hemskt om Janet fått för sig att leva som en talibanfru. Men vem vet hon kanske tycker det är skönt att ha en man som styr hennes liv? Fast vem vet, när ungen väl kommit ut är det väl dax för den inställda världsturnén igen?
Citera
2016-10-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Rosarosa kanske har sin egen agenda här, eller du för den delen.

Men postaren har till del rätt. Att många svarta går över till islam från kristna samfund i USA är en sån där allmän sanning som det blir lite töntigt om man ska hänvisa med källor till. Ungefär som påståendet "happy meal är mer populärt bland barn än isterband". Vi förstår liksom att det är så utan att bli hänvisade till statistik eller undersökningar i ämnet.

Bor du i USA och dina svarta polare tidigare gått till en baptistkyrka eller vad som helst och de sedan börjar gå till en moské märker du knappt nån skillnad. De ska fortfarande göra kakbak och umgås i kyrkan. Ofta med samma människor som de tidigare umgicks med i förra kyrkan. Möjligtvis att de visar sin nya religion genom att påpeka att du inte får nåt vin till middagen och att de minsann inte äter fläsk längre. Ibland inte ens det för både Koranen och Bibeln hänvisar till vindrickande som okej på sina ställen. Amerikaner väljer alltid en kyrka som passar deras vanor och umgänge snarare än går efter en fast tro.

Barnen är fortfarande lika hoppiga och jobbiga och ingen börjar tjata om kvinnor och mäns olika värde. En rätt så tandlös förändring med andra ord.

En ytterst amerikanska uppfattningen om vem som gör vad hemma råder fortfarande till exempel. Ingen ny muslimsk. Att kvinnor inte ska vara präster eller imamer tycker man är helt okej. Man önskar ingen förändring där. Jag tror man ser vilken religion som helst som ett rättesnöre, nåt att känna sig trygg med i en föränderlig värld. Då vill man inte ha några kvinnliga präster. Kvinnorna undervisar ändå barn och kvinnor i olika grupper- precis som de gjorde i förra kristna kyrkan. Men männen bestämmer.

Naturligtvis finns det de som tar bibel/koranstudierna på mer allvar och börjar förändra sig från grunden. De som skrämmer sin familj med att börja dölja sig och tala om för dem att de minsann kommer åka till helvetet. Kan tänka mig att i mer sekteristiska kretsar så kanske allt från vem som får vara imam och hur religionen ska utövas diskuteras. Där går det nog åt extremer åt båda håll, men det har jag ingen erfarenhet av.

En personlig erfarenhet jag kan dela med mig om är en manlig bekant som konverterade och efter han konverterade blev asförbannad för att de skulle läsa om Issa och jungfru Maria. Jag vet inte riktigt vem om inte en amerikan som hunnit med att konvertera till en ny religion utan att fatta vad den innehöll haha

Tycker fortfarande det är hemskt om Janet fått för sig att leva som en talibanfru. Men vem vet hon kanske tycker det är skönt att ha en man som styr hennes liv? Fast vem vet, när ungen väl kommit ut är det väl dax för den inställda världsturnén igen?
Det är klart att jag har en agenda. Jag gillar inte kvinnoförtryck. Vad har du för agenda själv?

Du som verkar ha en viss inblick i den afromuslimska världen i USA, berätta gärna mer. Måste kvinnor täcka sig? Måste de sitta längst bak avskilda i moskén? Förväntas de sluta yrkesarbeta o.s.v. (Kanske driver tråden OT i och för sig.)

När det gäller Janet kompliceras väl frågeställningen av att hon gift sig med en man från Qatar. Såvitt jag förstår bor hon även i landet. Med andra ord blir Qatars variant av islam kanske mer relevant än Nation of Islam och andra varianter av svart amerikansk islam.

Citat:
Qatar is a Muslim-majority country with Islam as the state religion. Salafi version of Sunni Islam is the state sponsored brand of Islam in the country, making Qatar one of the two Salafi states in the Muslim world, along with Saudi Arabia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Qatar

Citat:
Qatar's policies regarding women's rights is influenced by the Wahhabi interpretation of Islam. Women were enfranchised in the country in 1999.

[- - -] Women and men are expected to dress in a manner that is modest, but the dress code is generally driven by social customs and is more relaxed in comparison to other nations in the region. Qatari women generally wear customary dresses that include “long black robes” and black head cover "hijab", locally called bo'shiya. However, the more traditional Sunni Muslim clothing for women are the black colored body covering known as the abayah together with the black scarf used for covering their heads known as the shayla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_Qatar
Senast redigerad av Nebeltag 2016-10-27 kl. 16:19.
Citera
2016-10-27, 16:35
Medlem
kanelipullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
http://www.mirror.co.uk/3am/celebrity-news/janet-jackson-spotted-first-time-9106989

Hon ser ju faan inte riktigt klok ut! Har hon tappat förståndet helt nu?
Hon borde bli inspärrad på ett mentalsjukhus! Och så har hon blivit fet oxå!
Citera
2016-10-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Hon ser ju faan inte riktigt klok ut! Har hon tappat förståndet helt nu?
Hon borde bli inspärrad på ett mentalsjukhus! Och så har hon blivit fet oxå!

Hon är gravid ditt nöt.
Citera
2016-10-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det är klart att jag har en agenda. Jag gillar inte kvinnoförtryck. Vad har du för agenda själv?

Du som verkar ha en viss inblick i den afromuslimska världen i USA, berätta gärna mer. Måste kvinnor täcka sig? Måste de sitta längst bak avskilda i moskén? Förväntas de sluta yrkesarbeta o.s.v. (Kanske driver tråden OT i och för sig.)

När det gäller Janet kompliceras väl frågeställningen av att hon gift sig med en man från Qatar. Såvitt jag förstår bor hon även i landet. Med andra ord blir Qatars variant av islam kanske mer relevant än Nation of Islam och andra varianter av svart amerikansk islam.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Qatar

https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_Qatar

Tycker redan du fått svar på dina frågor i mitt tidigare svar. Men nåväl, personligen känner jag ingen som slutat arbeta. Jag har aldrig varit i en amerikansk moské men utgår från att de följer gängse regler ca som att kvinnor döljer håret i katolska kyrkor osv.

Min agenda? Har jag också svarat på. Tycker inte om tanken att Janet skulle blivit nån slags talibanfru.
Citera
2016-10-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Stjärnan tros ha blivit muslim efter hon gift sig med Qatari miljardären Wissam Al Manna, 41, 2012.

http://www.mirror.co.uk/3am/celebrity-news/janet-jackson-spotted-first-time-9106989

Janet anses vara en av det mest framgångsrika kvinnliga artisterna.
Hur påverkar detta?
Kommer hon starta en ny trend bland kvinnor i väst?

Att det finns en idiot behöver väl inte betyda att det finns fler än samma. Men imponerande är vad pengar kan åstadkomma - totalt hjärnsläpp.
Citera
2016-10-27, 18:40
Medlem
kanelipullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Hon är gravid ditt nöt.

Det spelar absolut ingen roll! Hon är fet ändå!
Citera
2016-10-27, 18:46
Medlem
Citat:
Vi talar inte om Saudiarabien eller Iran här. Islam i USA är lika diversifierad som kristendomen, judendomen eller andra religioner. Lika lite som kristendomen i USA kan representeras av ett samfund kan islam det.
Inte mer diversifierad än att kvinnliga konvertiter till islam har ett gemensamt: de klär sig i tält och döljer håret.

Iofs kan jag förstå att det är praktiskt för 50-åriga GRAVIDA (läs på tjocken) Janet Jackson, men ärligt talat: kommer hon att trivas med den klädstilen i längden? Med tanke på hur hon sett ut i nästan ett halvt sekel. Det är sååå lätt att bli religiös när man är gravid & rel nykär, men jag tippar att hon lämnar muzzlan när hon inser att barnet (om det blir en dotter) bör täcka sig vid 9 eller så. Och om det blir en son, ska han rabbla koranen med modersmjölken och lära sig att bli en god jihadist. Allt enligt rättrogen islam. Hade maken varit moderat, hade Janet inte behövt klä sig i säck.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in