Citat:
Ursprungligen postat av
Nebeltag
Det är du som är pinsam. Jag bad dig om belägg för ditt påstående att toleranta och progressiva varianter av islam är vanligt förekommande i USA, och du hade absolut ingenting att komma med. Det finns enstaka sufisekter som accepterar kvinnliga imamer, det vet jag, men detta är knappast det normala.
Rosarosa kanske har sin egen agenda här, eller du för den delen.
Men postaren har till del rätt. Att många svarta går över till islam från kristna samfund i USA är en sån där allmän sanning som det blir lite töntigt om man ska hänvisa med källor till. Ungefär som påståendet "happy meal är mer populärt bland barn än isterband". Vi förstår liksom att det är så utan att bli hänvisade till statistik eller undersökningar i ämnet.
Bor du i USA och dina svarta polare tidigare gått till en baptistkyrka eller vad som helst och de sedan börjar gå till en moské märker du knappt nån skillnad. De ska fortfarande göra kakbak och umgås i kyrkan. Ofta med samma människor som de tidigare umgicks med i förra kyrkan. Möjligtvis att de visar sin nya religion genom att påpeka att du inte får nåt vin till middagen och att de minsann inte äter fläsk längre. Ibland inte ens det för både Koranen och Bibeln hänvisar till vindrickande som okej på sina ställen. Amerikaner väljer alltid en kyrka som passar deras vanor och umgänge snarare än går efter en fast tro.
Barnen är fortfarande lika hoppiga och jobbiga och ingen börjar tjata om kvinnor och mäns olika värde. En rätt så tandlös förändring med andra ord.
En ytterst amerikanska uppfattningen om vem som gör vad hemma råder fortfarande till exempel. Ingen ny muslimsk. Att kvinnor inte ska vara präster eller imamer tycker man är helt okej. Man önskar ingen förändring där. Jag tror man ser vilken religion som helst som ett rättesnöre, nåt att känna sig trygg med i en föränderlig värld. Då vill man inte ha några kvinnliga präster. Kvinnorna undervisar ändå barn och kvinnor i olika grupper- precis som de gjorde i förra kristna kyrkan. Men männen bestämmer.
Naturligtvis finns det de som tar bibel/koranstudierna på mer allvar och börjar förändra sig från grunden. De som skrämmer sin familj med att börja dölja sig och tala om för dem att de minsann kommer åka till helvetet. Kan tänka mig att i mer sekteristiska kretsar så kanske allt från vem som får vara imam och hur religionen ska utövas diskuteras. Där går det nog åt extremer åt båda håll, men det har jag ingen erfarenhet av.
En personlig erfarenhet jag kan dela med mig om är en manlig bekant som konverterade och
efter han konverterade blev asförbannad för att de skulle läsa om Issa och jungfru Maria. Jag vet inte riktigt vem om inte en amerikan som hunnit med att konvertera till en ny religion utan att fatta vad den innehöll haha
Tycker fortfarande det är hemskt om Janet fått för sig att leva som en talibanfru. Men vem vet hon kanske tycker det är skönt att ha en man som styr hennes liv? Fast vem vet, när ungen väl kommit ut är det väl dax för den inställda världsturnén igen?