2005-12-12, 22:01
Medlem
arneanka1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Nej, de uppnådde ju perfektion på 70-talet, så vad finns kvar att utveckla?

Skämt åsido, det stämmer ju inte. Men det finns ju vissa heliga kor man inte får röra, tack och lov.

Och SNÄLLA... Lär dig för i helvete att skilja på de/dem. Näst efter särskrivning är det det säkraste sättet att framstå som en idiot.
Skiter fullständigt i de och dem. Fick VG i svenska ändå så jag bryr mig inte om sånt skit längre.
Kör du själv lastbil?
Citera
2005-12-12, 22:16
Medlem
TheMPGs avatar
Citat:
Dom ska köra Mack, som dom alltid gjort.

http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/morton/2005/jan/file0015.jpg

Vi lever i sverige, finns ingen åkare som har råd med stillestånd för att vänta på delar till en MACK
Citera
2005-12-12, 22:48
Medlem
Hårbolls avatar
penisförlängare: amerikansk lastbil
driftsäkerhet: scania
service: scania
ekonomi: scania
förarmiljö: scania

bara att välja efter preferenser
Citera
2005-12-12, 23:44
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
penisförlängare: amerikansk lastbil
driftsäkerhet: scania
service: scania
ekonomi: scania
förarmiljö: scania

bara att välja efter preferenser

I Sverige ja. Annars ser det ut så här:

penisförlängare: riktig truck
driftsäkerhet: scania, näppeligen
service: riktig truck
ekonomi: scania, men riktig truck är ju värt en hel del extra
förarmiljö: riktig truck

Citat:
Ursprungligen postat av arneanka1
Kör du själv lastbil?

Nej, inte professionellt, men jag har kört en del Peterbilt med hästtrailer, och provat några andra modeller, inklusive det gamla armébyggda Mack-baserade aset M123A1C med full timmerlast. Jag skulle inte ha något emot att skaffa CDL och kryssa fram och tillbaka genom Staterna med en maxad 379:a i en sådär 2-3 månader.
Citera
2005-12-12, 23:58
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
I Sverige ja. Annars ser det ut så här:
penisförlängare: riktig truck
driftsäkerhet: scania, näppeligen
service: riktig truck
ekonomi: scania, men riktig truck är ju värt en hel del extra
förarmiljö: riktig truck
Jag tror du underskattar de svenska lastbilstillverkarna i premiumsegmentet...
Citera
2005-12-13, 04:57
Medlem
arneanka1s avatar
Citat:
Nej, inte professionellt, men jag har kört en del Peterbilt med hästtrailer, och provat några andra modeller, inklusive det gamla armébyggda Mack-baserade aset M123A1C med full timmerlast. Jag skulle inte ha något emot att skaffa CDL och kryssa fram och tillbaka genom Staterna med en maxad 379:a i en sådär 2-3 månader.

Hehe, okej. Alla har ju sina dömmar.

Nej, tacka vet jag att den tekniska utvecklingen har gått framåt. Har opticruise på min nya Scania och det är verkligen en dröm att köra med, så förbannat skönt att slippa slita i en jävla växelspaken. Kör även en Volvo med vanlig låda, fast att det är en 04:a så känns den lådan likadan som på dem gamla F modellerna. Backen är alltid lika rolig att försöka få i. Inte så kul när man ska backa in på trånga ställen med bil och släp.
Citera
2005-12-13, 06:59
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMPG
Vi lever i sverige, finns ingen åkare som har råd med stillestånd för att vänta på delar till en MACK

Word..
Sen är det ljusår i komfort mellan jänkar och svenska bilarna med.
Citera
2005-12-17, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
För ett tag sedan så träffade jag en person som jobbade hos Scania i Södertälje. Han förklarade att dom amerikanske lastbilarna var rena byggsatserna. När man beställde en lastbil i USA så plockade man delar från en massa olika tillverkare. Motor från en, växellåda från en annan och bakaxel från en tredje. Det här var anledningen till att Scania aldrig sålt bra i USA då Scania bara har egna saker helt igenom.

Äger förresten inte Volvo flera av dom amerikanske tillverkarna?

Volvo äger mack och white. Dessutom har jag för mig att mack ägde något mindre märke. Volvo köpte också GMC's lastbilsdivision, men vad som blev av det vet jag inte.

Merca äger freightliner, så nu är det väl bara för scania att köpa paccar (peterbuilt &keenwood?).

T (och framförallt) L modellerna var oerhört populära i sydamerika.
Det där snacket om längrestriktioner skulle spela någon roll där, tror jag inte på.
Fulla bilar säljer inte, helt enkelt.
Med tanke på de allt mer tajta avgaskraven, så kommer byggsatstänkandet, a la usa att försvinna.
Motor certifiering och krav på bränsleeffektivitet kommer
att starkt begränsa motor/vxlåds alternativen.
usa bilar säljs i stort sett bara i usa/canada/mexico och australien. Inga andra vill ha dom.

Stor brist på chaufförer i usa...
Citera
2005-12-19, 00:02
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Merca äger freightliner,

Ja, det ser man när man blir omkörd av en Freightliner Sprinter istället för en Mercedes Sprinter. Dodge har även de sin egen Sprinter som ser exakt likadan ut. Äger Dodge Freightliner eller hur ligger det till?
Citera
2005-12-19, 01:00
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Ja, det ser man när man blir omkörd av en Freightliner Sprinter istället för en Mercedes Sprinter. Dodge har även de sin egen Sprinter som ser exakt likadan ut. Äger Dodge Freightliner eller hur ligger det till?
DaimlerChrysler äger Freightliner, Dodge och MB.
Citera
2010-09-25, 17:26
Medlem
zimon5s avatar
ska ni ha en riktig lastbil köp en Volvo FH 16 700
Citera
2010-09-25, 18:35
Medlem
Onkel Gagels avatar
Och du kände att det var värt att bumpa en 5 år gammal tråd bara för det? Sopprot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in