2016-10-08, 13:58
Medlem
Kära FB, jag sitter i en hopplös situation. Jag gick ut med rätt kassa gymnasiebetyg då jag hade problem hemma och fokus var inte på skolan. Min drömutbildning kräver höga betyg och att läsa upp dem finns inte på kartan just nu, jag tror inte jag hade lyckats få upp alla mina ämnen till A. Har hänvisats till högskoleprovet.

Har gjort det en gång. 1.25 fick jag. Problemet är att det är min matematiska förmåga som sänker mig om och om igen. Jag har alltid haft svårt för matematik, speciellt där man man måste tänka lite mer logiskt och inte utgå från en ren formel. Jag klarar av den del av HP som innehåller mycket ekvationer och uppgifter bundna till formler, men när det kommer till den "logiska" delen där man måste sitta och tänka ut svaret samt till statistiken så går jag ner mig så jävla mycket då jag inte har en aning om hur jag ska gå tillväga.

Min fråga är alltså om det går att förbättra sin logiska och matematiska förmåga? Och nu menar jag inte ekvationslösning, eftersom den går att plugga in som ett par glosor. Och isåfall, hur går man tillväga? Kan jag förbättra min logiska förmåga på 3 veckor så att jag klarar av dessa "logiska" uppgifter som tillfaller på grundlig gymnasienivå?
Citera
2016-10-08, 14:01
Medlem
Ja de kan man genom å plugga så spesela kurser så
Citera
2016-10-08, 19:23
Medlem
Citat:
Kära FB, jag sitter i en hopplös situation. Jag gick ut med rätt kassa gymnasiebetyg då jag hade problem hemma och fokus var inte på skolan. Min drömutbildning kräver höga betyg och att läsa upp dem finns inte på kartan just nu, jag tror inte jag hade lyckats få upp alla mina ämnen till A. Har hänvisats till högskoleprovet.

Har gjort det en gång. 1.25 fick jag. Problemet är att det är min matematiska förmåga som sänker mig om och om igen. Jag har alltid haft svårt för matematik, speciellt där man man måste tänka lite mer logiskt och inte utgå från en ren formel. Jag klarar av den del av HP som innehåller mycket ekvationer och uppgifter bundna till formler, men när det kommer till den "logiska" delen där man måste sitta och tänka ut svaret samt till statistiken så går jag ner mig så jävla mycket då jag inte har en aning om hur jag ska gå tillväga.

Min fråga är alltså om det går att förbättra sin logiska och matematiska förmåga? Och nu menar jag inte ekvationslösning, eftersom den går att plugga in som ett par glosor. Och isåfall, hur går man tillväga? Kan jag förbättra min logiska förmåga på 3 veckor så att jag klarar av dessa "logiska" uppgifter som tillfaller på grundlig gymnasienivå?

Du kan definitivt förbättra den. Vet dock inte om du lyckas förbättra den så mycket att du lyckas lösa alla matematikuppgifter på högskoleprovet. Det beror mycket på hur mycket tid du vill lägga ner under tre veckors tid och hur pass bra material du använder dig av när du vill träna upp din matematiska förmåga. Det finns appar man kan ladda ner för att träna på högskoleprovet. Den här tillexempel:
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.dset.android.hogskoleprovet&hl=sv
Den har dock ganska få frågor att träna på och jag är inte säker på om den ställer frågor som liknar det som finns på högskoleprovet tillräckligt mycket. Högskoleprovet + som har fler frågor kostar pengar. Du skulle ju kunna ladda ner en sådan app eller hitta andra uppgifter från gamla högskoleprov att träna på. Du kan sedan fråga Flashback om hjälp ifall du kör fast .
Citera
2016-10-10, 08:22
Medlem
Omvända övningen kan också vara nyttig. Försök själv hitta på matematiska problem och lös dem. Försök se omgivningen matematiskt. Ser du en flaggstång med skugga, fundera på om du kan avgöra flaggstångens höjd eller solens vinkel mot horisonten och om vad du behöver för fakta. Kör du bil, räkna på hur stor skillnad det gör om du kör 70 eller 80 km/h för hur lång tid det tar att komma fram.

Läs även
http://www.snopes.com/college/exam/barometer.asp
Citera
2016-10-10, 12:50
Medlem
nerdnerds avatar
Ja, hjärnans förmågor kan tränas upp, precis som med muskler och kondition.

Dock -- det kan ta tid innan det blir tydliga resultat. Om man är helt otränad 3 v innan en maraton är jag rädd att det är ganska kört. Just maraton har jag sprungit ett par gånger, och då tränade jag ca 4 ggr i veckan, 1-2 timmar åt gången, i ett år, för att fixa loppet på 4 timmar. Och då hade jag ju ändå redan klarat en halvmara, innan det året.

Är hjärnan lättare att träna upp? Tvivlar lite, men jag tycker ändå att du ska försöka. Och går det inte denna gång, så försök igen. Men börja träna NU, enligt t ex råden här. En grej som kan vara otroligt bra för den egna förståelsen är att förklara för andra, t ex här på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in