2016-10-07, 10:36
Medlem
pelle49s avatar
Ett exempel på örtmedicin är digitalis. Förr stod apotekaren och krossade digitalisblad till pulver som gavs för att bota vattusot, ett annat namn för ödem, orsakad av till exempel förmaksflimmer. Nu är digitalis en vetenskapligt beprövad drog och en del av skolmedicinen.

Vad Anna Hagwall egentligen är ute efter med sin motion är oklart för mig, men om hon eftersträvar att homeopati, kristallterapi eller något annat hokuspokus ska jämställas med vetenskapligt beprövade metoder så ber jag att få reservera mig. Damen ifråga verkar inte tillhöra begåvningsreserven i partiet och det är troligen därför som hon inte sitter i ledningen längre.
Citera
2016-10-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jag tror vi pratar om varandra här. Folk får göra vad fan de vill för mig. Däremot är jag för en stark välfärd med skattefinansierad vård, och denna ska inte hålla på med saker som saknar evidens.
Fast om vi kollar på lite exempel. Vi vet att kostråd, är en verksamhet som är bra. Den kan säga ha evidens. Så en privat rådgivning skulle då vara ok för dig, även om den fick skattemedel för att jobba med detta? Lite som att när du går till tandläkaren, kan du i vissa fall får delar av kostnaden betald. Vi vet att kostråd är bra. Samtidigt tar vi bort kostrådgivning från den verkliga sjukvården. För den ska enbart pyssla med vård och bota. Kanske inte förebygga så mycket det kan andra göra. Samtidigt är jag emot för mycket bidrag. Så några bidrag för att köpa hälsokost eller liknande är jag emot. Så där tycker vi lika. Att bevisa något är ofta dyrt och svårt när det kommer till naturmedicin. Så grejen är egentligen om det är ok att folk säljer och köper eller inte. Eller om man ska lägga sig i och förbjuda saker som inte bevisade, även om de mest troligt är helt ofarliga eller bara har en mild effekt. jag tycker inte man ska förbjuda saker i onödan. Så det är helt ok för mig med hälsokost, och annat.

Citat:
Jag är generellt för mycket frihet för individen. För företag är jag inte lika mycket för frihet, och när det gäller alternativmedicin är det främst en marknadsföringsaspekt jag tänker på. Har du inga bevis för att preparat A är bra mot X så ska du heller inte hävda det.
Håller inte med. Har du bara en text som säger att effekten inte är bevisad vetenskapligt, så är det ok att hävda att "Hjälper mot yrsel - *Inte bevisad vetenskapligt". Man får dra gränser för vad man måste bevisa. Man får ju fn sälja saker som är direkt skadliga, som cigaretter och liknande.

Citat:
Som sagt så vill jag inte förbjuda örter. Jag vill bara att de inte lovar saker de inte har fog för när de säljer dem. Det blir dock en helt annan sak när det handlar om föräldrar som förvägrar sina barn riktig vård och de dör på grund av detta. Här tycker jag samhället ska kliva in och sätta stopp.
tja, det är en sak om det är solklart. Men en annan om det är en gråzon. Svåra saker att säga vad som blir rätt eller fel. Dock anser jag att du eller du och dina barn ska ha rätt som sträcker sig ganska långt. Jag är emot överbeskyddande stat och samhälle.

Citat:
Jag förnekar inte att det finns örter som har bevisad effekt. Det existerar absolut. I de allra flesta fallen finns det i så fall ett läkemedel där man isolerat den aktiva substansen i örten, och dessa har oftast betydligt färre biverkningar.
Jag skulle säga tvärtom. Så här är det. Om vi kollar i djungeln, så har vi djur och växter. Växterna utvecklar försvar mot djuren, så de inte äter bladen.
Sedan anpassar sig djur osv. Djur och växter är ett samspel. Den mänskliga kroppen är en påse med mest vatten och signaler i form av saker som far i blodet. Hormoner och liknande. När du äter en växt så har den olika kemikalier och saker i sig. Din biologiska kropp är anpassad till att leva i symbios med din omvärld. Dvs växter och andra djur. Därför så är substanserna i växten du äter, de påverka ofta saker i din kropp (din kropp är anpassad till hur växter funkar). När man utvecklar läkemedel så tar man ofta och letar efter växter i djungel. Sedan försöker man syntisera detta, orsaken är den att annars kan du inte tillverka i industriell skala. Men det ,mest naturliga är växten. Därför är biverkningarna mer med syntetiska saker. Molekyler som ska likna den naturliga levande molekylen eller vad det är. Nu är jag inte expert på detta. Men så tror jag det funkar.
Citera
2016-10-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Fast om vi kollar på lite exempel. Vi vet att kostråd, är en verksamhet som är bra. Den kan säga ha evidens. Så en privat rådgivning skulle då vara ok för dig, även om den fick skattemedel för att jobba med detta? Lite som att när du går till tandläkaren, kan du i vissa fall får delar av kostnaden betald. Vi vet att kostråd är bra. Samtidigt tar vi bort kostrådgivning från den verkliga sjukvården. För den ska enbart pyssla med vård och bota. Kanske inte förebygga så mycket det kan andra göra. Samtidigt är jag emot för mycket bidrag. Så några bidrag för att köpa hälsokost eller liknande är jag emot. Så där tycker vi lika. Att bevisa något är ofta dyrt och svårt när det kommer till naturmedicin. Så grejen är egentligen om det är ok att folk säljer och köper eller inte. Eller om man ska lägga sig i och förbjuda saker som inte bevisade, även om de mest troligt är helt ofarliga eller bara har en mild effekt. jag tycker inte man ska förbjuda saker i onödan. Så det är helt ok för mig med hälsokost, och annat.
Ja, det är relativt dyrt och svårt att bevisa effekten av naturmedicin. Det är även svårt för vanlig medicin. Jag ser inte direkt problemet.

Citat:
Håller inte med. Har du bara en text som säger att effekten inte är bevisad vetenskapligt, så är det ok att hävda att "Hjälper mot yrsel - *Inte bevisad vetenskapligt".
Är lite kluven till detta. På sätt och vis kan jag hålla med, men jag ser inte riktigt poängen med att tillåta sådana undantag. Jag tycker det är bra att det ställs hårda krav för att få kalla saker läkemedel och att det ställs krav på att du ska kunna styrka allt du påstår i marknadsföringen.

Citat:
Man får dra gränser för vad man måste bevisa. Man får ju fn sälja saker som är direkt skadliga, som cigaretter och liknande.
Och på cigarettpaket står det stort över hela paketet att "RÖKNING DÖDAR". Alla som köper cigarretter VET att det är jävligt farligt. Det är en väsentlig skillnad.

Citat:
tja, det är en sak om det är solklart. Men en annan om det är en gråzon. Svåra saker att säga vad som blir rätt eller fel. Dock anser jag att du eller du och dina barn ska ha rätt som sträcker sig ganska långt. Jag är emot överbeskyddande stat och samhälle.
Om vi tittar på mindre barn så är de helt utelämnade till sina föräldrar om inte någon annan kliver in. En femåring har ingen som helst möjlighet att söka vård själv. Det är alltså uteslutande föräldrarnas rättigheter att välja vård för sina barn du värnar. Inte barnens rätt att välja.

Citat:
Jag skulle säga tvärtom. Så här är det. Om vi kollar i djungeln, så har vi djur och växter. Växterna utvecklar försvar mot djuren, så de inte äter bladen.
Sedan anpassar sig djur osv. Djur och växter är ett samspel. Den mänskliga kroppen är en påse med mest vatten och signaler i form av saker som far i blodet. Hormoner och liknande. När du äter en växt så har den olika kemikalier och saker i sig. Din biologiska kropp är anpassad till att leva i symbios med din omvärld. Dvs växter och andra djur. Därför så är substanserna i växten du äter, de påverka ofta saker i din kropp (din kropp är anpassad till hur växter funkar). När man utvecklar läkemedel så tar man ofta och letar efter växter i djungel. Sedan försöker man syntisera detta, orsaken är den att annars kan du inte tillverka i industriell skala. Men det ,mest naturliga är växten. Därför är biverkningarna mer med syntetiska saker. Molekyler som ska likna den naturliga levande molekylen eller vad det är. Nu är jag inte expert på detta. Men så tror jag det funkar.
Du kan säga tvärtom hur mycket du vill. Det gör det inte mer sant. Det du säger här är enbart bullshit.

Förr i tiden stämde det till viss del. När man försökte syntetisera substanserna fick man problem med stereoisomerer. Det är dock välkänt idag och något man tar hänsyn till.

Idag kan vi enkelt bota jättemånga sjukdomar som var livsfarliga förr i tiden. Det är inte tack vare alternativläkemedel. Det är den moderna medicinen som står bakom det.
Citera
2016-10-08, 19:37
Medlem
volvo 240s avatar
Tycker det låter vettigt. I UK så erbjudes man ju healing på många sjukhus som komplement till den ordinarie vården.

Inget mumbo jumbo utan det fungerar. Har hjälpt massor av människor med min förmåga. För att få bekträftelse på att det verkligen funkar så healde jag folk som jag tex visste hade ryggskott så tog jag bort det. Frågade sen dan efter eller så hur det är i ryggen, o visst var det borta. Funkar på ätstörningar med.

Så man kan vara både konservativ dödsknarkarnazist och healer/medium.

Annars bör Sverige verkligen göra en utredning om medicinskt bruk av cannabis. Helt sjukt att inte utnyttja de medicinala egenskaperna den plantan har bara för att det råkar vara just cannabis.
Citera
2016-10-08, 19:49
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Tycker det låter vettigt. I UK så erbjudes man ju healing på många sjukhus som komplement till den ordinarie vården.

Inget mumbo jumbo utan det fungerar. Har hjälpt massor av människor med min förmåga. För att få bekträftelse på att det verkligen funkar så healde jag folk som jag tex visste hade ryggskott så tog jag bort det. Frågade sen dan efter eller så hur det är i ryggen, o visst var det borta. Funkar på ätstörningar med.

Annars bör Sverige verkligen göra en utredning om medicinskt bruk av cannabis. Helt sjukt att inte utnyttja de medicinala egenskaperna den plantan har bara för att det råkar vara just cannabis.
Kan du underbygga det påståendet?
Citera
2016-10-14, 14:55
Medlem
Att kalla dumhet för dumhet är numera ytterst obildat.
Säg "alternativ intelligens"!
Citera
2016-10-15, 16:36
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kan du underbygga det påståendet?
Vilket då?
Citera
2016-10-15, 16:44
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Vilket då?
Det jag fetade i din text.
Citera
2016-10-17, 14:19
Medlem
TypKanin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Nej, verkligen inte. SD har vanligen mycket torrt på fötterna och har legat steget före övriga partier i sin verklighetsanalys.

Sådana här flummerier är varken väntade, önskade eller uppskattade från SD.

"SD:s motioner bjuder på osannolik mängd smörja"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article23684983.ab

"Utöver att i vanlig ordning ge oss invandrare skulden för allt så kräver sverige*demokrater sänkt moms för dansband, kulturmärkning av falukorv, val av ny monark om släkten Bernadotte dör ut, svenskt körkort för att *utländska turister ska få *ratta bil i Sverige och egen häst åt samtliga medborgare."
Citera
2016-10-17, 14:23
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det jag fetade i din text.
Jo anade att det var fetning. Ser tyvärr inte längre så du får gärna klippa ut den exakta delen du vill att jag ska besvara
Citera
2016-10-17, 16:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jo anade att det var fetning. Ser tyvärr inte längre så du får gärna klippa ut den exakta delen du vill att jag ska besvara

Det fetade var:

I UK så erbjudes man ju healing på många sjukhus som komplement till den ordinarie vården.

Fråga: Hur kan du belägga detta?
Citera
2016-10-28, 17:09
Avstängd
Citat:

Du gjorde en dubbelblind studie med 50 000 patienter? Och sedan publicerade du resultatet i den fackgranskade vetenskapliga pressen? Allt annat är ju brottsligt kvacksalveri
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in