2016-10-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edsel
Vilka delar av Sverige kommer i framtiden ha den högsta andelen etniska svenskar?

Svenskar kommer fortsättningsvis bo halva tiden i bilen och andra på landet då de kommer vara beredda att pendla 50 mil dagligen för att slippa bo i skiten
Citera
2016-10-03, 20:12
Medlem
Blingons avatar
Handen på hjärtat: Fan, inte ens vi svennar orkar längre med att bo på landsbygden eftersom politikerpacket har gått 'all in' för att göra det så svårt och urdjävligt som möjligt.

För babbarna är familjen och släkten viktigast.

Var håller man lättast ihop en stor släkt eller familj? Är det när syrran bor i Sveg och bruschan i Olofström? Nej, det är när alla bor i närheten av varandra. Och hur många i släkten vill flytta till Sveg? Alltså vinner storstadsregionerna.

Där det finns arbetstillfällen, dit flyttar folk, det gäller alla. För babbarna som inte har några naturliga historiska kopplingar i Svärje kommer flytten att vara mycket lätt. Mycket lättare än för Svenne som lämnar släkten kvar i Olofström där han föddes.

Alltså kommer babbarna var mycket mer heta på att flytta. Babbarna flyttar också till någonting, medans Svennarna flyttar från någonting.

Det som hindrar babberiet från att flytta i dagsläget, är de höga bostadspriserna. Den dag priserna faller: Brace yourself! World War Z!
Senast redigerad av Blingon 2016-10-03 kl. 20:14. Anledning: Obegriplig ordföljd
Citera
2016-10-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Göteborg och Stockholm kommer inom några år att få samma utveckling som Malmö.
Övriga större städer håller också på att få sin beskärda del.
Tror man rakt av kan kika på en tabell över landets 25 största städer och se mycket tydlig proportionalitet.

Framtiden för oss som föredrar det "gamal tråkiga sverige" är helt klart på vischan.
Den som vågar bor ensligt med staket, murar och larm så mkt det går.
Den som vill känna större trygghet hamnar i minder byar där det är tätare mellan husen.
Göteborg är redan där. Kriminaliteten breder ut sig. Centrum är fullt av invandrare som driver runt eller bara står och glor. Skatteunderlaget sviktar. Bägge kommunerna tar emot betydande belopp i det kommunala utjämningssystemet.
Citera
2016-10-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Jag tror och hoppas att det blir blandat över hela sverige och att folk har goda möjligheter att bosätta sig där dem önskar.

De*

Jovisst, tjena. Svenskar med bra finanser gör allt de kan för att slippa blattar/negrer.

Ställ dig frågan: vilka områden i de större städerna har högst pris per kvm? De med svenskar eller de med blattar/negrer.

Kapitalism förnekar sig aldrig nimby och white flight = fakta men sådant gillas inte av vänstern. Ex. Aftonbladets kritvita redaktion som hatar att bo och jobba med olika.
Citera
2016-10-03, 23:05
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Varför tror du det? I tidigare försöksländer har det ju visat sig att det blir precis tvärtom.

Jag talar alltså om folk som mig som är födda här men som jag vet att ni ändå inte anser svensk, bara för att mina föräldrar har en annan etnisk härkomst och att mitt hår är svart.
Folk är allt mer öppna, förhållanden mellan olika etniciteter har blivit allt mer vanligt, det är enklare att vara en del av samhället när man är född här om man jämför med en person som invandrat hit.
T.ex tror jag att mina föräldrar tyvärr aldrig kommer kunna ta sig ur förorten, men det kanske jag kan.
Citera
2016-10-03, 23:21
Moderator
pudelluss avatar
De blir troligen mer sk white flight, inte bara från miljonprogrammets hyreshusområden utan från hyresrätter öht.

Det blir högst andel svenskar där andelen hyresrätter är som lägst.

Sist att avsvenskas blir de exklusivaste förorterna och kustorterna, där det redan idag är dyra hus.

Orter som Hultsfred eller Kopparberg har billiga hus och många av dessa kommer troligen att köpas upp av bolag som i sin tur hyr ut dem.
(Exempel på skildring:
http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/05/23/11318183-sorglig-utveckling )

Det kommer bland invandrare att vara störst efterfrågan på att bo i en storstad, men många kommer att finna sig tillrätta även i orter som Kopparberg eller Ludvika i takt med att hyresrätterna blir avsvenskade. Många svenskar tänker inte så mycket på att invandrartäta småsamhällen kan vara betydligt attraktivare att bo i för många invandrare, än småorter som är fulla av svenskar.
Citera
2016-10-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
De blir troligen mer sk white flight, inte bara från miljonprogrammets hyreshusområden utan från hyresrätter öht.

Det blir högst andel svenskar där andelen hyresrätter är som lägst.

Sist att avsvenskas blir de exklusivaste förorterna och kustorterna, där det redan idag är dyra hus.

Orter som Hultsfred eller Kopparberg har billiga hus och många av dessa kommer troligen att köpas upp av bolag som i sin tur hyr ut dem.
(Exempel på skildring:
http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/05/23/11318183-sorglig-utveckling )

Det kommer bland invandrare att vara störst efterfrågan på att bo i en storstad, men många kommer att finna sig tillrätta även i orter som Kopparberg eller Ludvika i takt med att hyresrätterna blir avsvenskade. Många svenskar tänker inte så mycket på att invandrartäta småsamhällen kan vara betydligt attraktivare att bo i för många invandrare, än småorter som är fulla av svenskar.

Jag tror att du har helt rätt i din analys. I takt med att de nya invånarna kan få tag på mat hemifrån och i stor utsträckning klara sig på sitt modersmål även i mindre bruksorter så är ytterligare ett steg på behovstrappan nått, vilket i sin tur minskar drivkraften att ta sig till de mer trångbodda förorterna runt storstäderna. Därmed inte sagt att sådana flyttmönster inte kommer att finnas även fortsättningsvis. Men flera orter i typ Värmland, Bergslagen och Smålands inland kommer nog i allt större utsträckning att bli mer eller mindre arabiska, särskilt med tanke på att den etniskt svenska befolkningen i sådana orter också är äldre.
Citera
2016-10-04, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag tror att du har helt rätt i din analys. I takt med att de nya invånarna kan få tag på mat hemifrån och i stor utsträckning klara sig på sitt modersmål även i mindre bruksorter så är ytterligare ett steg på behovstrappan nått, vilket i sin tur minskar drivkraften att ta sig till de mer trångbodda förorterna runt storstäderna. Därmed inte sagt att sådana flyttmönster inte kommer att finnas även fortsättningsvis. Men flera orter i typ Värmland, Bergslagen och Smålands inland kommer nog i allt större utsträckning att bli mer eller mindre arabiska, särskilt med tanke på att den etniskt svenska befolkningen i sådana orter också är äldre.
Visst låter det rimligt att ekonomin spelar stor roll när invandraren väljer bostadsort, men han måste ju ändå gå och bära på vissa egna preferenser. Var vill araben/negern själv bo om han får välja helt fritt? Jag har t.ex en känsla att många av de somalier som bor i Dalarna knappast vill bo där. De har bara råkat hamna där. Nu är ju inte negrer kända för sin handlingskraft men vad är det som hindrar dessa somalier från att på sikt flytta till ett ställe som överensstämmer bättre med deras egna önskemål?

Att vissa småstäder i södra Sverige suger till sig invandrare kan jag förstå men jag vill gärna tro att de drar sig för att bosätta sig alltför långt norrut. Kan man hoppas på att några orter i norr kan få behålla sin svenska karaktär (just för att invandrarna helt enkelt inte vill bo där)?

Kan Kung Bore bli den som till slut räddar en liten skärva av Sverige kvar åt de svenskar som föredrar att leva bland andra svenskar? I så fall - hur långt norrut måste man ta sig för att nå detta vita Shangri-La?
Citera
2016-10-04, 10:32
Medlem
I sverige.... givetvis.
Citera
2016-10-04, 10:44
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Göteborg och Stockholm kommer inom några år att få samma utveckling som Malmö.
Övriga större städer håller också på att få sin beskärda del.

Jepp och Göteborg ligger först i pipeline för den utvecklingen. Parallellerna med Malmö och Södertälje är många sett till näringslivsstruktur och demografi.

Stadskärnan i GBG är även den till stor del redan inmutad för vidare berikning, vilket skiljer staden från Stockholm i sammanhanget än så länge.
Citera
2016-10-04, 10:47
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Invandraren kommer inte bo i Sverige i framtiden, den kommer bo hemma i sitt hemland.
Svenskarna kommer bo i Sverige.

Med vissa få undantag (vi talar max 10000), men majoriteten av invandrarna kommer inte finnas i Sverige, inte ens de som fötts här av utländska föräldrar (inget splittrande av familjer).
Invandringen är på väg att bli ett avslutat kapitel, detta handlar om att invandrarna som grupp har gjort bort sig totalt. Att de inte sticker nu i skam är för att de har så pass låg intelligens och inte har vett att skämmas för att de är såna värdelösa förlorare och för all kriminalitet de utfört, men de kommer alla få skörda vad de sått, de har sått kriminalitet och kommer skörda straff.
Senast redigerad av P4n0pl147h305 2016-10-04 kl. 10:49.
Citera
2016-10-04, 11:18
Medlem
Marknaden bestämmer även detta. Som pudelius var inne på så kommer troligtvis människor se en chans att tjäna en hacka på att köpa billiga hus i bruksorter, för att hyra ut till allt mer desperata bostadsletare(vilket kan innefatta även kommuner som måste inhysa folk någonstans).

De "nyanlända" kommer att finnas överallt där det finns hyresrätter, vilket ganska snart helt enkelt kommer att tvingas fram.
Många bostadsrättsfastigheter i mindre dyra områden kommer nog till exempel relativt snabbt att köpas upp av kommuner för att hyras ut till främst nyanlända, men även andra som har svårt att få bostad.

Vi ser även i dag att projektörer köper upp villor runt Stockholm(i typ Bromma) för att kunna bygga bostadsrätter att kunna sälja till desperata lägenhetsjägare.

Om man inte vill ha nya grannar är det givetvis säkrast att köpa ett hus någonstans där det inte får byggas. Typ inom en bullerzon(vilka förvisso också snart lär behöva avskaffas i större utsträckning för att möte behovet av bostäder), eller en fastighet som gränsar till naturreservat. Eller i en gammal "skyddsvärd" by någonstans där man knappt får lov att flytta en planka för länsstyrelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in