Citat:
Ursprungligen postat av
liketothink
Tycker inte riktigt bilden av Barkarbystaden som "ghetto" stämmer. Känner folk som bor där och är där relativt ofta. Det bor invandrare där blandat med svenskar, mestadels svenskar. De flesta lägenheter är vad jag förstår bostadsrätter men det finns även hyresrätter. Bostadsrätterna är numera relativt dyra, ca 3,5 miljoner för en vanlig 3:a på 80-90 kvm exempelvis. Radhus finns också. Allt givetvis nybyggt. I närheten finns ett f.d. vandrarhem, Majorskan, där numera ensamkommande flyktingbarn huserar som sköts av någon privat entreprenör. Ligger precis bakom IKEA. Tycker inte jag sett polisen ofta där när jag varit där. De invandrare jag sett förefaller ha pratat persiska, men det är givetvis blandat. Har sett en polisbil utanför ICA Maxi och en bil utan handikapptillstånd som parkerade på en handikappruta. Senare kom en icke-svensk och körde iväg med bilen.
Hyresrätterna ligger runt 11k i månaden för en tvåa på 50-60 kvm. Kallhyra dessutom.
Ett radhus gick nyligen för knappa 7 miljoner, en av dessa skokartonger/containrar på 160 kvm, utan tomt annat än trädäckad altan på fram och baksida.
Polisen handlar ofta sin lunch på ICA, och tar vägen via Korpralsvägen från station i Jakan. Så det är ungefär den närvaro polisen har där. Daglig, men med syfte att handla. Bor där själv.