Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-27, 09:12
  #277
Medlem
Alkibiadess avatar
I och med säsongsavslutningen för Scandic Cup i helgen som var så avslutades juniorsäsongen 2016-17. Jag försöker här på mig med några sammanfattande och några framsyftande ord när det gäller tjejsidan.

Ebba Andersson är ju naturligtvis det stora namnet och höjdpunkten var hennes guld och silver på JVM i Soldier Hollow i USA (även om det kunde blivit ännu bättre). JVM blev i övrigt en svensk besvikelse, dock delvis orsakad av sjukdomsproblem och första gången på riktig hög höjd (men innebär förhoppningsvis en bra erfarenhet för framtiden). Annars har det när det gällt Ebba mest handlat om varför hon inte har fått åka några världscuptävlingar.

Det andra namnet som jag skulle vilja lyfta fram är Frida Karlsson. Efter en delvis sjukdomspräglad fjolårssäsong så har hon denna säsong bara blivit bättre och bättre ju längre säsongen har löpt på och jag utnämner henne till vår nya juniorstjärna. I Scandic Cup så har hon vunnit alla ingående tävlingar och på JSM tog hon två individuella guld och ett silver. I säsongens sista FIS-ranking så har honvförbättrat sin FIS-poäng i distans till 78.78 efter att ha legat på 95 poäng under hela det senaste året. I den åldersgrupp som kommer vara junior nästa säsong så är hon nu rankad åtta.

I övrigt en hel del sjukdoms- och skadeprobelm för våra bästa juniortjejer under säsongen. Dock är det glädjande att Moa Olsson kommit igång så bra i slutet av säsongen. När det gäller nya namn så är det väl främst Louise Lindström som bör nämnas.

Så här skulle jag vilja att juniorlandslaget såg ut kommande säsong (inte därmed givet att det är den mest troliga utformningen):

Moa Lundgren (1998)
Johanna Hagström (1998)
Frida Karlsson (1999)
Linn Svahn* (1999)
Louise Lindström (2000), ny
Katrin Sjödén (2000), ny
Emma Larsson (1998), ny

Linn Svahn har i princip varit borta hela säsongen pga av skadeproblem men får behålla sin plats. Däremot så ratar jag Maja Majbäck som åkte så otroligt bra i den klassiska masstarten i Östersund i januari (och som med den fick en plats i JVM-laget). Även om Majbäck har gjort en del fler bra resultat så har hon varit ojämn, bland annat åkte hon inte så bra på JSM och hon har avstått ett flertal tävlingar i Scandic Cup. Vid sidan av Majbäck finns det flera namn som låg nära att komma med i mitt juniorlandslag: Tua Dahlgren (1998), Johanna Andersson (1998), Kristina Axelsson (1999), Ebba Larsson (2000) och Olivia Alm (2000).
Citera
2017-03-27, 10:06
  #278
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Så här skulle jag vilja att juniorlandslaget såg ut kommande säsong (inte därmed givet att det är den mest troliga utformningen):

Moa Lundgren (1998)
Johanna Hagström (1998)
Frida Karlsson (1999)
Linn Svahn* (1999)
Louise Lindström (2000), ny
Katrin Sjödén (2000), ny
Emma Larsson (1998), ny
Ett bra lag, inte mycket att invända där. Dock är jag så generös mot mig själv att jag tar ut en tjej till (så att det blir lika många som det var i år) och då är det nog Majbäck som kommer med. Egentligen har hon bara ett riktigt bra lopp, men bättre ett riktigt bra än många ganska bra. Tror också som du att Linn Svahn får vara kvar, man brukar aldrig peta någon ur J-landslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Jag tycker att doldisen Saari (-95) visat bra kapacitet på distans i fristil så är inte överraskad att hon åkte bra. Ville ha henne i utvecklingslaget redan förra säsongen men hon fick inte plats. Med bättre teknik och mer styrka tror jag att hon kan nå VC nivå i fristil.
Saari, är det hon som är jätteliten? Eller blandar jag ihop henne med någon annan.
Citera
2017-03-27, 10:31
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Saari, är det hon som är jätteliten? Eller blandar jag ihop henne med någon annan.
Hon är kort, ja. Syntes till lite i sändningen i skiathlonen på U23 VM då hon åkte ganska bra på fristilen ((6:e tid) https://youtu.be/sYL05W9xPv4?t=40m47s nummer 29 kommer in i bild jagandes gruppen med Dahlqvist, ganska dålig teknik)). Men du har nog haft ett skarpt öga om du lagt märke till henne. Hon är en superdoldis.
Citera
2017-04-06, 18:19
  #280
Medlem
Thax21s avatar
Måste bara dra ett önskelag på herrjuniorsidan också, likt Alkibiades gjorde för damsidan ovan.

Hugo Jacobsson, Jonas Eriksson och Fredrik Arnberg (vem?) faller för åldersstrecket och det blir således tre platser lediga. Mitt föreslagna lag:

Fredrik Andersson (1998)
Leo Johansson (1999)
Jacob Nystedt (1998)
Adam Persson (1998)
Eric Rosjö (1998)
Axel Aflodal (1999), ny
William Poromaa (2000), ny
Ossian Rosenberg (2000), ny

Att alla som är där sen tidigare kommer vara kvar tror jag man kan utgå ifrån, och det bör de också vara. Alla fem var uttagna till JVM i år och var de som dominerade juniorloppen på hemmaplan, tillsammans med Jacobsson och Eriksson som nu alltså blir seniorer.

Aflodal känns väldigt given, vann varje sprint i yngre klassen i år, tog två guld på JSM i yngre klassen och vann till slut juniorcupen för de yngre. Bra insatser på nordiska J-landskampen också. Typisk åkare som vill ha andra runt sig annars, frågetecken för styrkan i intervallstarter och då även sprintprologer. Poromaa lika given han faktiskt, började väl inte säsongen som någon stjärna men 3-4-1 som individuella resultat på JSM talar sitt tydliga språk. Vann sen också sista helgen i cupen (3+15km). Noterade också från JSM och framåt tider i paritet med de bästa i äldre klassen. Rosenberg sist in och den som möjligen hänger lite löst. Tvåa i cupen och den enda förutom då Johansson, Aflodal och Poromaa som faktiskt vann ett lopp i yngre klassen (egentligen vann han t.o.m två om man räknar att han hade snabbaste sträcktid i avslutande jaktstarten på J-cupen). Tvåa och bäste svensk i sprinten på nordiska juniorlandskampen också. En del svaga resultat också och dåligt JSM.

Ingen annan från den yngre klassen kan ändå vara aktuell så om man ska leta någon utmanare är det väl från årgång 1998. Där fastnar jag väl främst för Gustaf Berglund som varit jämn under säsongen och tagit tre tredjeplatser och också fick med sig ett brons från JSM. Tycker ändå inte det räcker, känns om han är en bit efter dem i hans årgång som redan är i J-landslaget och då satsar jag hellre på någon yngre.
Citera
2017-05-01, 21:32
  #281
Medlem
Johanna Hagström lämnar Falköping och har skrivit på för Ulricehamn, blir därmed lagkamrat med Falk & Nordström..

Finns mer att läsa om övergången på hennes blogg..
Citera
2017-05-03, 08:38
  #282
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Borde inte j laget komma snart?
Och det här u23 gänget
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback