2016-09-09, 19:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Finns en fråga som jag funderat på en tid. (Vet inte om jag placerar inlägget under rätt rubrik, men moderatorn får gärna flytta inlägget om det anses att jag placerat det fel).

Tänker så här. Genom bosättningslagen som har gällt en tid tvingar ju staten kommunerna att ta emot flyktingar. Många kommuner har svårt att uppbringa tillräckligt med bostäder i relation till den flyktingkvot som de blir tilldelade. Speciellt problematiskt lär det vara i och runt storstäderna.

Nu blir det allt vanligare att kommunerna köper sk modulbostäder som placeras ut där de anser det vara lämpligt. Det kan handla om parker, grönområden, allmänningar. Ibland kan kommunen köpa loss någon fastighet att uppföra barackerna där.

Om man nu händelsevis råkar bo granne vid en sådan fastighet där kommunen planerar att uppföra flyktingbarackar - hur mycket påverkas då marknadsvärdet? Typexempel villa i en stockholmskommun med marknadsvärde 5 mkr innan beslut av förläggning/barackbostad på närliggande villatomt.
Citera
2016-09-09, 19:44
Medlem
20% över en natt.
Citera
2016-09-09, 19:47
Medlem
kraftfoders avatar
Sprids detta över hela landet, "som det är tänkt", så gör det ju ingen skillnad på marknadsvärdet.
-my 2 cents
Citera
2016-09-09, 19:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saknimeli
20% över en natt.

Jo, ungefär i den storleksordningen jag också funderat på. Om inte mer?

Kanske är fördomsfull, men jag tror att en bosättning skrämmer bort huvuddelen av köparna vid ev försäljning. Borde inte kommunerna betala ut skadestånd till drabbade villaägare? Jag är inte personligen drabbad, men tycker att man börjar höra talas om fall lite överallt numera.
Citera
2016-09-09, 20:08
Medlem
elastikmandens avatar
Skulle tro, att all den mark som nu försvinner till "dem", hade kunnat husa varenda bostadslös/ hemlös 1000 gångar om, och till ett marknadsvärde som är en bråkdel, av det som måste bekostas nu, för det är akut brist på bostäder till "dem", alla andra som redan behöver en bostad, finns inte längre med på kartan. Så om om du undrar över att det blir svårt att hitta en hyresrätt i framtiden, såvida du inte kan betala för dig, och inte är en av "dem", då är det kanske inte så lätt att hitta en billig tomt att bygga på.

Så i framtiden kommer vissa tomter att sjunka extremt i värde för dem som sälja privat. Men sälj till kommunen, är nog det som gäller nu.
Senast redigerad av elastikmanden 2016-09-09 kl. 20:12.
Citera
2016-09-10, 23:59
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns ju galet att flyktingar får nybyggda bostäder samtidigt som bostadslösa svenskar antingen får bo hemma hos sina föräldrar tills de är 30 år gamla eller skuldsätta sig för livet för att köpa en bostadsrätt. De som redan köpt och därefter berikas med dessa barackbostäder får se värdet urgröpas med någon miljon. I slutändan ska väl allt bekostas dessutom. Försörjningsstöd m.m., så då blir det till att betala igen genom höjd kommunalskatt.

Det är ju ändå inte så att de ska bo i dessa modulhus resten av livet, det är väl mer förvaring i väntan på asylbeslut osv? Eller menar du att lösningen på att många bor hemma är att sätta upp baracker i mängder för permanentboende?

Men mer on topic så är frågan ganska svår att svara på, jag var i husköpartagen tidigare i år, tittade i mindre kommuner utanför en stad i storleksordningen 5:e-10:e största i landet. På en del håll låg det ovanligt många objekt ute, och efter lite googling kunde man härleda detta till artiklar om att gamla vägkrogar och vandrarhem föreslås byggas om till hem för ensamkommande. I de allra flesta fallen kunde man dock inte se någon minskning av värdet på dessa hus, de gick för utropspriset + 5-40% precis som alla andra enligt Hemnet. Av det kan man ju inte dra slutsatsen att det finns någon värdeminskning att tala om, men underlaget är heller inte tillräckligt bra. Bara det faktum att många vill sälja när ett sådant beslut kommer (de hade förmodligen ändå tänkt sälja inom några år, men processen snabbades nog upp) antyder ju att området blir mindre attraktivt och därmed att vi kommer få se betydande värdeminskningar.
Citera
2016-09-11, 12:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Har väl dessa hus uppförts så lär de inte försvinna. Det är brist på bostäder överallt och dessutom fylls det hela tiden på med nya flyktingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in