2016-09-08, 19:26
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka

Jag fastnade för kommentaren i filmen från Billquists väninna Conradsson att den som var närvarande vid dödsfallet var långt mycket mer berömd än Billquist själv, och antydningarna om att kung Gustav V själv var informerad.

Det är lite märkligt med tanke på att Billquist bör ha varit en av Sveriges mest kända personer.
Citera
2016-09-08, 19:29
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det är lite märkligt med tanke på att Billquist bör ha varit en av Sveriges mest kända personer.

Det är lite konstigt. I dokumentären visas kort ett tidningsklipp från hennes död. Det är en liten notis. Inte mer än så.
Citera
2016-09-08, 19:32
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det är lite konstigt. I dokumentären visas kort ett tidningsklipp från hennes död. Det är en liten notis. Inte mer än så.

Jag tänkte faktiskt skriva att man här får en inblick i hur media fungerade på den tiden. I dag hade det naturligtvis varit omöjligt att lägga locket på på det sättet.
Citera
2016-09-08, 20:43
Medlem
Gud-Runars avatar
Jag hade absolut för mig att Thor Modeén körde hem sin svägerska efter en restaurangmiddag och var den sista som uppgett sett henne i livet.

Det det är ju sånt jag hörde som barn.
Citera
2016-09-08, 23:20
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Jag hade absolut för mig att Thor Modeén körde hem sin svägerska efter en restaurangmiddag och var den sista som uppgett sett henne i livet.

Det det är ju sånt jag hörde som barn.

Jag vill minnas att man sade så i filmen.
Citera
2016-09-09, 00:14
Medlem
Passepartouts avatar
Hur kan Zackrisson svälja Conradsons märkliga beskrivning utan att ifrågasätta den en millimeter?

Det verkar helt makabert att en person låg på en kudde bredvid Ulla och sedan smet därifrån. Inte lämnar man en människa som är på väg att begå självmord?! Hur kan Conradson vara säker på att den "berömda personen" inte var medgärningsman? Detta är straffbart. Ska en "berömd" person gå fri utan att detta utreds bara för att den är "berömd"? Hur kan Conradson, som Ullas närmaste vän, obekymrat ställa sig på en eventuell medgärningsmans sida, utan att kräva en utredning?

Citat:
För dråp skall, enligt 1 kap. 2 § första stycket samt 3 kap. 1 § och 2 § brottsbalken, den dömas som uppsåtligen berövar annan livet. Vidare är enligt svensk rätt medhjälp till självmord straffritt. Det innebär att endast den som är att anse som medgärningsman till självmordsgärning kan straffas, däremot ej den som handlar på ett sådant sätt att han kan betecknas som medhjälpare till självmord. Bedömningen skall ske efter de allmänna principerna om medverkansansvar i straffrätten. I 23 kap. 4 § brottsbalken finns vissa bestämmelser om gärningsmannaskap och medhjälp.
Vidare medför enligt svensk rätt samtycke från den person gärningen avser inte att en medgärningsman till självmord går fri från ansvar. Regler om verkan av samtycke finns bland annat i 24 kap. 7 § brottsbalken.https://lagen.nu/dom/rh/1996:69

Kan det ha varit Brita Conradson som ville få bort uppmärksamheten från sig själv genom att säga att det var en "berömd person"? Hon var den sista som talade med Ulla, hon var med när Ulla hittades död. Samtidigt säger hon i filmen att hon aldrig gick in i köket där Ulla låg död. Varför rusade hon inte in? Kan hon medvetet ha bragt Billquist om livet? Hur vet hon att någon höll Ulla i handen? Var hon där? Är det den "berömda personen" som berättat denna hjärtknipande historia? Detta gör mig illamående.

Kan Billquist och Conradson haft en relation som C. ville bryta? Sedan lurade C. Billquist, att de skulle ta livet av sig, tillsammans.

Citat:
– Någon har legat på den andra kudden och hållit Ulla i handen. Brita Conradsson lovade den personen att inte berätta vem det var. Jag har mina aningar och den personen var mycket mer berömd än Ulla, säger Lasse Zackrisson. http://www.qx.se/kultur/15976/billquists-vanner-ar-kallorna

Edit: Här antyds det att Conradson indirekt pekar ut Zarah Leander. http://land.se/retro/70-ar-sedan-ulla-billquists-mystiska-sjalvmord/
Senast redigerad av Passepartout 2016-09-09 kl. 00:53.
Citera
2016-09-09, 15:57
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Edit: Här antyds det att Conradson indirekt pekar ut Zarah Leander. http://land.se/retro/70-ar-sedan-ulla-billquists-mystiska-sjalvmord/

Enligt artikeln i Land blev polisrapporten om självmordet hemligstämplad. Varför skulle Polisen hemligstämpla en rapport för att skydda Bibs Conradson?
Citera
2016-09-09, 16:43
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jo, jag noterade också kopplingen till Gustav V ... men vilken är förklaringen till hans eventuella medverkan?

Måhända han berördes av självmordet, samtidigt som han personligen ej ville ha något ståhej och skriverier runt det fullständigt tabubelagda och tidigare kriminella ämnet – homosexualitet ...
Citera
2016-09-09, 20:42
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Enligt artikeln i Land blev polisrapporten om självmordet hemligstämplad. Varför skulle Polisen hemligstämpla en rapport för att skydda Bibs Conradson?

Om Conradson hade ett finger med i spelet var det inte självklart att polisen kände till det. Rapporten kan ha hemligstämplats av andra skäl. Sista två minuterna av dokumentären talar Conradson, lägg märke till hennes ansiktsuttryck när hon säger ordet "berömd", ögonen dras ihop och visar avsmak. Kan C. ha varit avundsjuk på Billquist?

Citat:
Jag sökte upp dom människor som träffade Ulla under hennes sista dygn i livet, så jag vet vem som låg på den andra kudden, någon mycket mycket mera berömd person än Ulla. Men, jag har lovat att inte avslöja vem det var, och det förtroendet kommer jag inte att svika. Det får gå i graven med mig.

Gunnar Hahn, vad menas med efteråt, är det efter Ullas död?

Citat:
Den här fru C. som jag talat om, hon sa efteråt att "Vad konstigt med Ulla, när hon fick sprit i sig så ville hon tafsa på mig."

Vilken "vän" säger sådana saker till vännens partner? Vart ville C. komma med det yttrandet? Varför var hon så mån om Gunnar men inte Ulla? Sade hon detta till Gunnar före eller efter Ullas död? Enligt C.s utsaga verkar det vara medan Ulla levde.

Citat:
(Skrattar till) Ja, jag tyckte synd om Gunnar, som ingenting visste, Ulla och jag var ju bara vänner men ... jag ville få honom att förstå, att allt inte var hans fel.

Ett annat märkligt uttalande av C. angående branden i Lugnet.

Citat:
Ulla ringde mig på tisdagsmorgonen och hon var alldeles uppriven och berättade att Lugnet brinner. Hon antydde också att hon inte trodde, att det inte fanns någon naturlig anledning till branden. [...] .. och tyvärr frågade jag ju aldrig Ulla vad hon menade.

Varför frågade C. inte en så självklar fråga?

Edit: Vem var Brita "Bibs" Conradson? Vad arbetade hon med? Vad hette och arbetade hennes man med, var det Ivar Conradson?
Senast redigerad av Passepartout 2016-09-09 kl. 21:07.
Citera
2016-09-09, 21:51
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout

Edit: Vem var Brita "Bibs" Conradson? Vad arbetade hon med? Vad hette och arbetade hennes man med, var det Ivar Conradson?

Enligt Sveriges befolkning 1950 hette Brita Conradsons make Sven Ragnar Conradson (1906-1993) och var apotekare till yrket. Något yrke för Brita finns ej angivet.
Senast redigerad av Aurora Borealis 2016-09-09 kl. 21:55.
Citera
2016-09-09, 22:30
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt Sveriges befolkning 1950 hette Brita Conradsons make Sven Ragnar Conradson (1906-1993) och var apotekare till yrket. Något yrke för Brita finns ej angivet.

Tack för informationen. Var en apotekarfamilj bättre bemedlad när det begav sig eller hade de en kärvare ekonomisk situation?

Ytterligare en fundering: Varför skulle den person som sade sig ha hållit Ulla i handen, legat på kudden bredvid henne och sedan smitit iväg för att lämna Ulla döende, och sedan berättat det endast för Brita Conradson? Skulle en megastjärna, större än Billquist, riskera att räknas som medgärningsman (dråp), ta den risken? Det verkar inte troligt.

Jag förstår inte hur medierna kunnat svälja C.s story utan att ifrågasätta hennes trovärdighet och roll i Billquists "självmord". Till varje pris ska mytbildningen leva av att Ulla tog sitt liv för att hon var olyckligt kär och lesbisk. Ulla var inte ensam i köket (enligt C.); betänk att Billquist kanske blev lurad att häva i sig tabletter och att den andre fejkade att den gjorde detsamma. Conradson lyfter inte för ett ögonblick den moraliska frågan av att personen smet iväg. Det var tydligen helt ok för C.; hur är det möjligt att inte C. reagerade upprört på detta beteende? Istället sa hon till smitaren "jag lovar att inte avslöja dig".

Edit: Nästa tanke. Om Conradsons man var apotekare ... då var det troligen lätt för henne att "vid behov" komma åt olika "preparat". Är polisrapporten fortfarande hemligstämplad?
Senast redigerad av Passepartout 2016-09-09 kl. 22:41.
Citera
2016-09-10, 00:34
Medlem
Passepartouts avatar
Apotekare var en av få kategorier som hade tillgång till gift i samhället; således hade Conradsons man direkt tillgång. Jag vill bara lyfta fram detta som en intressant omständighet. Apotekare hade det relativt gott ställt i början på 1900-talet men yrket fick därefter, särskilt under 30-talet och därefter, en märkbar nedgång, både statusmässigt och ekonomiskt. Dels på grund av regleringar, dels på grund av industrialiseringen. Hur paret Conradsons ekonomi såg ut är förstås omöjligt att spekulera i, men rent allmänt verkar apotekarnas välstånd ha sjunkit under Billquists levnad.

Hypotes: C. var insyltad på flera plan i Billquists liv, kanske inte bara i "självmordet", utan även ekonomiskt. Nota bene, jag spekulerar och anklagar inte utan vrider och vänder på omständigheterna kring Billquist.

Citat:
1943 års giftstadga reglerade frågor om införsel, tillverkning, förvaring, överlåtelse samt utlämnande av gifter och innehöll även föreskrifter om användning av gifter i vissa fall. [...] Rätt att överlåta första klassens gift tillkom apoteksföreståndare, fabrikant som hade tillverkat giftet samt grosshandlare med tillstånd. Sådant tillstånd utfärdades av poliskammaren, magistrat eller länsstyrelse. Huvudregeln var att första klassens gift bara fick utlämnas mot rekvisition. Rekvisitionerna skulle registreras i en särskild giftbok.

Överlåtelse av särskilt farliga kemiska produkter m.m. – rapport från ett regeringsuppdrag, Kemikalieinspektionen, ISSN: 0284 -1185

Citat:
1913 års Apoteksvarustadga innebar drastiskt förändrade förhållanden för apotekarorganisationen då industriell framställning av läkemedel tilläts och apotekarna därmed förlorade sitt produktionsmonopol. Produktion och distribution, som tidigare legat under samma tak, särades nu och apotekens tid som dominerande läkemedelsproducenter började gå mot sitt slut.
[...]
I samband med 1930-talets institutionella förändringar och kollektiviseringen förändrades vinstmarginalerna för enskilda apotek och apotekare samtidigt som de ekonomiska incitamenten att söka sig till apotek försämrades då läkemedelsindustrin, efter 1945, framstod som ett ekonomiskt allt mer lukrativt alternativ.
[...]
De ekonomiska förklaringarna påvisar förändrade incitament för kvinnor respektive män att söka sig till farmaceutiska yrken genom urholkning av genomsnittlig inkomst för apotekare jämfört med andra yrken, utjämning av könslöneskillnader samt förändrade anställningsvillkor. I samband med institutionell förnyelse omskapades apoteksorganisationen fundamentalt och det skedde en omfattande förändring avseende kön och arbete på apoteken.

Apotek som arbetsmarknad, Institutionell förändring och feminisering av apotek i Sverige
Av Maria Stanfors & Klas Öberg (Historisk Tidskrift, 127:2, 2007)
Senast redigerad av Passepartout 2016-09-10 kl. 00:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in