2016-08-26, 18:00
Bannlyst
Hammarby är ett arbetarlag från Södermalm. Dig och aik e klassiska överklasslag. Aik har alltid i folkmun kallats kungens lag. Dif e med en bas från Östermalm
Citera
2016-08-26, 19:26
Bannlyst
Dessa gamla klyschor om pundare,överklass och WT känns ju lite föråldrat även om jag förstår syftet. Fotboll är så mycket större idag än vad det var för 10-30 år sedan. Fler och fler människor kollar på fotboll och det är mer blandat vad det är för publik.

Sen så har Södermalm varit arbetar och lite av lodis område för längesedan och där lirade Bajen på Söderstadion.

Östermalm vet ju alla vad det är,har varit och kommer att vara.Överklass och där har Djurgården sin FD hemmaarena.

AIK spelare ute i Solna och anses vara förorten.
Senast redigerad av Leif.Svannelunda 2016-08-26 kl. 19:29.
Citera
2016-08-26, 19:46
Medlem
zecraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Svannelunda
Dessa gamla klyschor om pundare,överklass och WT känns ju lite föråldrat även om jag förstår syftet. Fotboll är så mycket större idag än vad det var för 10-30 år sedan. Fler och fler människor kollar på fotboll och det är mer blandat vad det är för publik.

Sen så har Södermalm varit arbetar och lite av lodis område för längesedan och där lirade Bajen på Söderstadion.

Östermalm vet ju alla vad det är,har varit och kommer att vara.Överklass och där har Djurgården sin FD hemmaarena.

AIK spelare ute i Solna och anses vara förorten.

Söderstadion låg inte på Södermalm och det gör inte heller Tele2, utan även dessa var/är placerade i förorten.
Citera
2016-08-26, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkhos
AIK = Invandrare från ghetto-förorter blandat med likasinnade svenskar. Ser sig själva som farliga, störst och bäst, men verkligheten är att många av dem är fattiga drägg som resten av samhället ser ner på. Viker sig för muslimer.

Bajen = Lådvinsvänster och lodisar från Söder som själva tycker att de är "det sköna gänget". Alla ramsor de har är stulna från "balla" länder (i deras ögon), men trots denna brist på kreativitet så skryter de ändå om hur de minsann var först i landet med skiten. Älskar muslimer.

DIF = Såna där pikénissar i MINI Cooper på Östermalm som älskar sig själva mer än något annat. Dryga, sliskiga, självgoda och ofta finniga ansikten utan någon tillstymmelse till skäggväxt. Kratfsamlar till derbyn, men brukar väl ha runt 6-7k mot lag som Gefle. Gillar inte muslimer, men håller tyst som en liten mus om detta.

Så, då kan vi låsa tråden.

Summerar det ganska väl.
Citera
2016-08-26, 21:51
Medlem
SvenErlandssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Summerar det ganska väl.

Att en lågutbildad modosupporter (anarkhos)och en som bara ser matcher på tv (ytmamz) ska ha koll på hur det ser ut bland Stockholmsklackarna ser jag som inte ens i närheten av att vara troligt.
Citera
2016-08-26, 23:17
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crystalbullet
Jag har börjat dejta en kille som hejar på Djurgården... Hur skiljer sig dom mot Hammarby och AIK?
Ingen pajkastning tack! Jag vill bara förstå bättre för jag fattar verkligen inte grejen med dessa olika lag och varför vissa hejar på ena eller andra och kan identifiera sig så mycket med en viss utav dom.

Vad kan man förvänta sig av en match? Känner mig lite rädd att hänga med honom på en (p.g.a. huliganer som slåss, kastar grejer och detonerar bomber..?

Som ni hör är jag 0% fän av fotboll.. så det återstår att se om jag kommer stå ut med en pojkvän som älskar fotboll så mycket att han "går på derbys" varje vecka... men jag tycker om honom jättemycket i övrigt så jag hoppas detta inte ska få komma ivägen får vår kärlek

Tänk på dem som olika familjer. När man vuxit upp i en miljö lär man känna den och håller den kär. Kanske skulle man känna samma sak för en annan förening om man istället vuxit upp där. Jag tvivlar på att föreningarna är så olika egentligen ut ett fanperspektiv. Jag tror man växer upp i en förening och därför kommer att trivas i den. För det är sällan någon väljer ett lag genom att testa sig fram och se vilken förening som passar den personen bäst.

Sedan finns det en massa idéer om föreningarnas karaktär som härstammar från deras historia eller utveckling under historien. Djurgården ses som ett överklasslag och Hammarby som ett arbetarlag. AIK har en aura av att deras fans alltid tror de är störst, bäst och vackrast. En kaxighet som upplevs motbjudande av antagonisterna. Hammarbyare ses däremot ofta som sorglösa, av motståndare ofta karikerade som människor med förlorarmentalitet (som en gammal ramsa går "skit i tabellen, Bajen bäst ändå").

En vanlig match behöver du inte vara rädd för att gå på. Huliganvåld är sällsynt - och sker i princip aldrig på arenan längre. Det kastas inga bomber - tyvärr händer det att folk kastar smällare dock (vilket klackarna egentligen ser ner på). Däremot tänds bengaler ofta när större lag möter varandra. Det är inget att vara orolig för såtillvida du inte är känslig för röken som bildas.

Går ni på en derbymatch är dock hetsen större. I klacken (ståplats) tenderar det att bli hetsigt. Återigen är risken för våld liten på arenan men stämningen är inte alltid trevlig mitt i klacken. Däremot är det en av de mäktigaste upplevelserna i svensk fotboll du kan vara med om. Men går ni som par, och där du inte är intresserad, rekommenderar jag att ni har sittplats på långsidan.
Citera
2016-08-27, 09:59
Medlem
crystalbullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
Skillnaden är att Djurgården kommer spela i Superettan nästa säsong och andra två lagen i Allsvenskan.
Vad är superetta och allsvenska för skillnad på?
Citera
2016-08-27, 14:21
Medlem
Anarkhoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenErlandsson
Att en lågutbildad modosupporter (anarkhos)och en som bara ser matcher på tv (ytmamz) ska ha koll på hur det ser ut bland Stockholmsklackarna ser jag som inte ens i närheten av att vara troligt.
Lär dig uppskatta humor, människa!

Men visst, förstår så klart om du är lite bitter som måste bo i nya Baghdad (Stockholm).
Citera
2016-08-27, 21:44
Bannlyst
Alla "bajen-fans" har orsa dialekt
Citera
2016-08-27, 21:51
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crystalbullet
Vad är superetta och allsvenska för skillnad på?
Allsvenskan är den högsta serien i fotboll och superettan den näst högsta.
Citera
2016-08-29, 04:53
Medlem
Ferry31s avatar
Okej, en hyfsat neutral bedömning från någon som kommer utifrån och inte sympatiserar eller ogillar något av lagen.

AIK: Har jag alltid sett som folkets lag. Deras supportrar består av både svenskar och invandrare och kommer från allt mellan arbetarklass och överklass. Känns som de mest passionerade supportrarna. Inget emot dem andra, men AIK känns mest hardcore eller vad man ska säga. Inte utan anledning deras ultras fått lite av ett ökänt rykte. Täcker geografiskt upp områden norr om Stockholm.

Djurgården: Den finare klubben i stan skulle man kunna säga. Plockar upp många supportrar från medel- och överklassgrupperna. Täcker geografiskt upp områden runt centrala Stockholm. Mestadels svenska supportrar också. Anledningen till att färre invandrare håller på Djurgården än framförallt AIK tror jag beror på att Djurgården inte attraherar befolkningen i orterna.

Hammarby: Laget som vill framstå som Stockholms äkta arbetarklubb. Har enligt mig kanske de mest lojala och hängivna supportrarna. Fyller arenan bra även i tider som nu när det går skit för dem. Klubben känns lite som Sveriges Celtic enligt mig. Delar dels färgerna, men är i övrigt en familjevänlig klubb, lite vänster och har alltid en engagerad publik.
Citera
2016-08-29, 07:27
Medlem
Commissarys avatar
AIK och Hammarby är arbetarklassens lag. Känns dock som bajen har/håller på att överge detta (oavsiktligt). De går samma öde till mötes som södermalm som stadsdel dvs gentrifiering/hipsterfiering. Man lider faktiskt med de klassiska hammarbysupportrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in