Citat:
Ursprungligen postat av
crystalbullet
Jag har börjat dejta en kille som hejar på Djurgården... Hur skiljer sig dom mot Hammarby och AIK?
Ingen pajkastning tack! Jag vill bara förstå bättre för jag fattar verkligen inte grejen med dessa olika lag och varför vissa hejar på ena eller andra och kan identifiera sig så mycket med en viss utav dom.
Vad kan man förvänta sig av en match? Känner mig lite rädd att hänga med honom på en (p.g.a. huliganer som slåss, kastar grejer och detonerar bomber..?
Som ni hör är jag 0% fän av fotboll.. så det återstår att se om jag kommer stå ut med en pojkvän som älskar fotboll så mycket att han "går på derbys" varje vecka... men jag tycker om honom jättemycket i övrigt så jag hoppas detta inte ska få komma ivägen får vår kärlek

Tänk på dem som olika familjer. När man vuxit upp i en miljö lär man känna den och håller den kär. Kanske skulle man känna samma sak för en annan förening om man istället vuxit upp där. Jag tvivlar på att föreningarna är så olika egentligen ut ett fanperspektiv. Jag tror man växer upp i en förening och därför kommer att trivas i den. För det är sällan någon väljer ett lag genom att testa sig fram och se vilken förening som passar den personen bäst.
Sedan finns det en massa idéer om föreningarnas karaktär som härstammar från deras historia eller utveckling under historien. Djurgården ses som ett överklasslag och Hammarby som ett arbetarlag. AIK har en aura av att deras fans alltid tror de är störst, bäst och vackrast. En kaxighet som upplevs motbjudande av antagonisterna. Hammarbyare ses däremot ofta som sorglösa, av motståndare ofta karikerade som människor med förlorarmentalitet (som en gammal ramsa går "skit i tabellen, Bajen bäst ändå").
En vanlig match behöver du inte vara rädd för att gå på. Huliganvåld är sällsynt - och sker i princip aldrig på arenan längre. Det kastas inga bomber - tyvärr händer det att folk kastar smällare dock (vilket klackarna egentligen ser ner på). Däremot tänds bengaler ofta när större lag möter varandra. Det är inget att vara orolig för såtillvida du inte är känslig för röken som bildas.
Går ni på en derbymatch är dock hetsen större. I klacken (ståplats) tenderar det att bli hetsigt. Återigen är risken för våld liten på arenan men stämningen är inte alltid trevlig mitt i klacken. Däremot är det en av de mäktigaste upplevelserna i svensk fotboll du kan vara med om. Men går ni som par, och där du inte är intresserad, rekommenderar jag att ni har sittplats på långsidan.