Citat:
Ursprungligen postat av
Beatriceaurore
Experter anser att beteendet tyder på en blandning av rädsla och hat mot kvinnor och förakt för kvinnokönet.
Det sista tycks gälla ganska många här, som utan att blinka kallar sånt de ogillar för tillmälen som "fitta",t ex "Min chef (en man) är en jävla fitta", "politiker är fittor allihop" etc.
Pinsamt, fult, dumt och avslöjande.
Ja, och för mig som äldre kvinna blir det väldigt konstigt.
Fitta är först och främst det kvinnliga könsorganet.
Hade nån kallat min pappa för fitta hade han, förbryllad, tolkat det som att vederbörande var homosexuell och hoppades på gensvar.
Nu blev det tokigt, gillar att skriva "vederbörande" men där skulle det stått "mannen", att en kvinna skulle kallat en man fitta, det gick liksom inte, en felplacerad komplimang.
--Din djävla fitta, är något en förtvivlad man säger i underläge till en kvinna, kanske är hon påväg att gå.
--Jag älskar dig ditt djävla as, är motsvarande jag säger till en man.
Så när folk använder fitta i förminskande betydelse här inne klassar jag dom som invandrare, för så är det i mitt irl-liv.
Sen blir det grus i maskineriet också.
Går ofta in här på morgonen för att kolla om jag kan bidra.
"Vad ska jag göra med fittan på jobbet", låg i nya ämnen, lagd i Arbetsliv. Inser att jag inte kan bidra så jag går vidare.
Men under dagen dyker ju frågan, undran, upp flera gånger
--Vad i hela friden jobbar hon med.
Sen när man ser att det är fråga om en man som har problem med en kvinnlig kollega, ja då lackar man, aldrig i livet att jag skulle bistå en snubbe som vanhelgar så.