2026-02-16, 22:35
Medlem
SveaBunkerns avatar
Lägg in dina Bitcoin på en så kallad non custodial wallet.

Skriv ner på papper, eller ännu bättre: Keystone, dina hemliga fraser och förvara någonstans där dina anhöriga kan hitta.

Skriv gärna Bitcoin på pappret eller Keystonen så förstår den som hittar vad det är för något.

Skriv gärna på papper information om hur du vill att det ska fördelas.
Citera
2026-02-17, 08:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Skriv gärna på papper information om hur du vill att det ska fördelas.
Och om det blir tvist? Den som först får tag på papperet kan bara föra över dina bitcoins vart de vill, eller?

Du vet väl också att du inte kan (enligt lagen) själv bestämma helt och hållet över hur ditt arv ska fördelas?

Men code is law! Det är nya tider nu.

Helt otroligt vad bitcoinkillar inte lever i verkligheten.
Citera
2026-02-17, 08:52
Medlem
Anklagarens avatar
Problemet är egentligen inte nytt och är inte unikt för krypto. Förr i tiden fanns det s.k. nummerkonton (framförallt i Schweiziska banker). Det innebar att den som hade kontonumret kunde komma åt tillgångarna. Banken visste inte vem kontohavaren var. Om denne inte hade nedtecknat numret till sina efterlevande var tillgångarna förlorade.
Citera
2026-02-17, 08:56
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Och om det blir tvist? Den som först får tag på papperet kan bara föra över dina bitcoins vart de vill, eller?

Du vet väl också att du inte kan (enligt lagen) själv bestämma helt och hållet över hur ditt arv ska fördelas?

Men code is law! Det är nya tider nu.

Helt otroligt vad bitcoinkillar inte lever i verkligheten.

Jag har skapat non custodial wallets med 24 fraser och ristat på järnplattor.

En wallet med Solana till mina kusiner och en wallet med Solana till mina brorssöner samt en wallet med Solana till min dotter.

Det är helt enkelt bara att fördela kryptovalutorna som man tänkt och känner för. Jag har ju redan delat ut fraserna och fyller på deras wallets då och då.

Varför ska arv delas ut efter döden? Varför inte göra det medans man är vid liv?

Förresten så fyller jag 33 nästa vår
Senast redigerad av SveaBunkern 2026-02-17 kl. 09:00.
Citera
2026-02-17, 09:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Jag har skapat non custodial wallets med 24 fraser och ristat på järnplattor.

En wallet med Solana till mina kusiner och en wallet med Solana till mina brorssöner samt en wallet med Solana till min dotter.

Det är helt enkelt bara att fördela kryptovalutorna som man tänkt och känner för. Jag har ju redan delat ut fraserna och fyller på deras wallets då och då.

Varför ska arv delas ut efter döden? Varför inte göra det medans man är vid liv?

Förresten så fyller jag 33 nästa vår
Va? Förstod du överhuvudtaget problemet som jag beskrev?

Vet du hur arv ens fungerar?
Citera
2026-02-18, 05:26
Medlem
Du tänker helt rätt.

Om ingen annan har tillgång till privata nycklar/seed phrase så är tillgångarna i praktiken oåtkomliga om personen går bort. Det finns ingen “återställning” via bank eller support – tappar man nycklarna är det kört.

Därför brukar folk som tänker långsiktigt lösa det via testamente, instruktioner till anhöriga eller olika former av säker förvaring där någon vet hur man får tillgång vid dödsfall. Annars kan Bitcoin i praktiken försvinna för alltid.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in