2016-08-09, 16:12
Medlem
Fris avatar
Ännu mer långsökt, att Solen fångar in en annan stjärna, snarare en bred binär för att Sverige konstant ska bli belyst av någon av dem. Men det är mycket osannolikt att en stjärna fångar in en annan. Binära stjärnor adopteras nästan aldrig av andra stjärnor utan formas tillsammans som dansande syskon.
Citera
2016-08-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Nej, det skulle bara stämma så länge nordpolen pekade mot solen. Efter ett halvår så är det sydpolen som pekar mot solen och vi får extremvinter istället.

Ja lite årstider får man ju räkna med - men du har rätt det blir inte sol året om - tillbaka till tänkbordet
Citera
2016-08-09, 19:54
Avstängd
Citat:
Nej, det skulle bara stämma så länge nordpolen pekade mot solen. Efter ett halvår så är det sydpolen som pekar mot solen och vi får extremvinter istället.

Uranus har den situationen, planeten "ligger på sidan". Där är årstiderna emellertid längre (och kallare) - tiden då en viss sida av planeten är bortvänd från solen varar sådär 42 år!
Citera
2016-08-11, 07:34
Medlem
Ambelains avatar
En annan bra lösning för att få solsken på, det är ju något som faktiskt hade varit praktiskt genomförbart.

Dvs om Sverige hade lyckats lägga vantarna på alla världens kärnvapen så hade det ju bara varit att smälla av dem i en lagom takt - och alla molnen hade lydigt skingrats vid varje smäll ...

En annan sak kanske inte riktigt går att göra just nu.

Men om vi hade kunnat fånga in en stor Super-orkan och placerat orkanens öga mitt över Sverige, då hade vi ju fått klart och fint väder också.
Det varken blåser eller är mulet i orkanernas ögon ju.

Så, om alla hade ställt sig i en stor cirkel runt Sverige och alla haft varsin hårfön i händerna som de alla hade riktat åt samma håll, då hade ju en stor vindring bildats som i sin tur hade lockat till sig en hel orkan - med ett blickstilla öga där i mittelen.
Citera
2016-08-12, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
I framtiden hade man kanske kunnat borra tillräckligt djupa hål ner i marken vid den svenska territorialgränsen, ända ner till den flytande sörjan kontinenterna flyter ovanpå. Och sen fört ner några stora och starka utombordsmotorer i hålen och fäst dem där vid gränsen. Sen hade det bara varit att sätta igång motorerna och hålla farten så att Sverige hela tiden varit precis mitt under solen, i middagshöjd typ.
Det hade såklart krävt att rorsmännen var mycket noggranna och ständigt höll farten, så vi inte råkat komma ur kurs.

Självklart sa Sickan, helt enkelt självklart, Koppla ihop dessa utombordare med vindkraftverken så kan vi simma omkring på manteln, lite jobbigt att ta sig igenom Alperna kan jag tänka mig, Men bara man har den politiska viljan så går det ja,

Dessutom måste vi komma ihåg att hissa segel, ungefär som i filmen Monty Pythons Meningen med Livet, om försäkringsbolaget som lättar ankar, hissar segel och ger sig ut som pirater på finansmarknaderna, hihi

Bäst vi snabbar på annars så snor danskjävlarna och norrbaggarna vår ide' och tar vår plats.

En annan ide' är att injicera snigelslem i hela Sveriges berggrund, så att hela landet kan "flyta ovanpå", då tycker jag att vi drar till Västindien direkt ?

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ännu mer långsökt, att Solen fångar in en annan stjärna, snarare en bred binär för att Sverige konstant ska bli belyst av någon av dem. Men det är mycket osannolikt att en stjärna fångar in en annan. Binära stjärnor adopteras nästan aldrig av andra stjärnor utan formas tillsammans som dansande syskon.

Visst med två solar så kan det ju gå ju - Men jag vet ej under vilka förhållanden som ett planetsystem i ett sådant system kan vara stabilt,

Att en infångning av en extra sol utifrån ska kunna ske är nog otroligt osannolikt. Det finns ju inget inbromsningsmoment stort nog än att den nya solen i så fall krockar med vår nuvarande sol ?

Citat:
Men om vi hade kunnat fånga in en stor Super-orkan och placerat orkanens öga mitt över Sverige, då hade vi ju fått klart och fint väder också.
Det varken blåser eller är mulet i orkanernas ögon ju.

Så, om alla hade ställt sig i en stor cirkel runt Sverige och alla haft varsin hårfön i händerna som de alla hade riktat åt samma håll, då hade ju en stor vindring bildats som i sin tur hade lockat till sig en hel orkan - med ett blickstilla öga där i mittelen.

Hehe, det är nog sådant hemlighetsmakeri som chemtrailarna håller på med skulle jag tro ? - jag tror dock inte orkaner kan bli hur stora som helst, det har något att göra med Jordens rotation, corioliseffekten mm, som gör att en så stor orkan bryts sönder i mindre. Tänk på att Sverige är drygt 150 mil långt
Citera
2016-08-12, 03:17
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Visst med två solar så kan det ju gå ju - Men jag vet ej under vilka förhållanden som ett planetsystem i ett sådant system kan vara stabilt,

Att en infångning av en extra sol utifrån ska kunna ske är nog otroligt osannolikt. Det finns ju inget inbromsningsmoment stort nog än att den nya solen i så fall krockar med vår nuvarande sol ?
Man har hittat överraskande många exoplaneter (förväntningen var ungefär noll) i binära och multipla stjärnsystem. Både såna som kretsar kring en stjärna med en annan stjärna långt utanför, och såna som kretsar långt från två stjärnor i ett nära par.

Att fånga in en stjärna är mycket osannolikt. Men universum är stort och gammalt så även osannolika saker har hänt. Sedna har en bana som seriöst antyder att den är infångad. Men förmodligen från en stjärna som bildades i samma nebulosa som Solen. Binära stjärnor är nästan alltid skapade såna från början.
Citera
2016-08-13, 08:35
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hehe, det är nog sådant hemlighetsmakeri som chemtrailarna håller på med skulle jag tro ? - jag tror dock inte orkaner kan bli hur stora som helst, det har något att göra med Jordens rotation, corioliseffekten mm, som gör att en så stor orkan bryts sönder i mindre. Tänk på att Sverige är drygt 150 mil långt
Men isf hade man ju kunnat sälja solsken, till de olika städerna i landet.

- "Vill ni få solsken, kostar det en miljon per dag."

Jag tror det hade kunnat bli en alldeles lysande affär faktiskt.
Inte nog med att själva solskenet hade verkar lockande nog - de hade ju också betalat för att slippa blåsten ... med tanke på att alla städer utanför själva ögat ju hade upplevt dundrande orkanvindar ...

Det hade blivit fullt krig, säger du då.
Men det hade det inte alls, säger jag - för ingen kan ju kriga i full orkan.
Det är en praktisk omöjlighet. Alla blåser bort, och dessutom blir det omöjligt att pricka rätt med kulorna och granaterna då de blåser ur kurs.

Det finns till yttermera visso ännu flera metoder för att få vackert väder.
Man kan tex styra upp Jetströmmarna, så att de ringlar sig runt Sveriges gränser.

Man låter högtrycket från nordpolen fångas in av jetströmmen, och från det drar man ner "bandet" så snävt det bara går, och ner runt om Sverige.
Då förhindras eventuella hotande lågtryck från de övriga väderstrecken att komma hit. Jetströmmen fungerar som en ogenomtränglig mur.

Det är ju lite i det som pudelns kärna finns.
Vi måste helt enkelt få ett högtryck att parkera sig ovanför Sverige - och sen förhindra det från att dra vidare.

Båda två sakerna är svåra att fixa faktiskt.
Citera
2016-08-13, 09:08
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Men isf hade man ju kunnat sälja solsken, till de olika städerna i landet.

- "Vill ni få solsken, kostar det en miljon per dag."

Jag tror det hade kunnat bli en alldeles lysande affär faktiskt.
Inte nog med att själva solskenet hade verkar lockande nog - de hade ju också betalat för att slippa blåsten ... med tanke på att alla städer utanför själva ögat ju hade upplevt dundrande orkanvindar ...

Det har gjorts en uppsjö filmer med den premissen.

Citat:
Det hade blivit fullt krig, säger du då.
Men det hade det inte alls, säger jag - för ingen kan ju kriga i full orkan.
Det är en praktisk omöjlighet. Alla blåser bort, och dessutom blir det omöjligt att pricka rätt med kulorna och granaterna då de blåser ur kurs.

Det är bara att spränga orkanen. I "Sharknado" spränger de tornados med bomber. Om de kan göra det i en så pass verklighetstrogen film så kan man säkert spränga en orkan med en atombomb. "Poff" bara. Sen är det bara att kriga loss.
Citera
2016-08-16, 00:23
Medlem
Citat:

Inte om Jorden alltid vänder Arktis mot Solen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in