2016-07-29, 22:41
Medlem
Frolmlansts avatar
Jag skulle rekommendera ett litet samtal till folkbokföringen på Skatteverket. Har du namn och födelsedatum så brukar det gå att hitta. Däremot kommer adressen inte hjälpa dig. Skatteverket kan bara se på vilka adresser en person har bott, men inte vilka personer som tidigare varit folkbokförda på en adress. Detta har jag nämligen själv försökt med och så kan man inte söka, tydligen.

Att du inte verkar hitta någon med rätt namn och födelsedatum (kör du bara på förnamnet då?) verkar göra saken svårare. Hon kan såklart vara död, men även ha emigrerat till annat land eller bytt förnamn av någon anledning. Men det skall inte vara alltför omöjligt att få svar. Ring folkbokföringen på måndag och be om hjälp, du kommer få svar.
Citera
2016-07-30, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Jag skulle rekommendera ett litet samtal till folkbokföringen på Skatteverket. Har du namn och födelsedatum så brukar det gå att hitta. Däremot kommer adressen inte hjälpa dig. Skatteverket kan bara se på vilka adresser en person har bott, men inte vilka personer som tidigare varit folkbokförda på en adress. Detta har jag nämligen själv försökt med och så kan man inte söka, tydligen.

Att du inte verkar hitta någon med rätt namn och födelsedatum (kör du bara på förnamnet då?) verkar göra saken svårare. Hon kan såklart vara död, men även ha emigrerat till annat land eller bytt förnamn av någon anledning. Men det skall inte vara alltför omöjligt att få svar. Ring folkbokföringen på måndag och be om hjälp, du kommer få svar.

Jag har nu testat att googla förnamn samt födelsedatum och då dök det upp ett nytt resultat som av nån anledning inte kom med tidigare - hon har samma förnamn och föddes rätt datum och rätt år. Hon har dock ett annat efternamn och på Facebook är hon vän med sin mamma och pappa - båda lever, men det är möjligt att de är fosterföräldrar/liknande. Pappan har inte laddat upp några bilder på sig själv men det har mamman gjort och det finns inga direkta utseendemässiga likheter mellan dem. Jag börjar med att kontakta henne på Facebook för att se om det är hon, annars blir det till att kontakta folkbokföringen.
Citera
2016-08-28, 14:25
Bannlyst
Nu har det gått nästan en månad sen jag kontaktade Facebook-tjejen och hon har fortfarande inte svarat så det blir till att kontakta folkbokföringen nu. Får hoppas det går bättre.
Citera
2026-09-24, 19:07
Medlem
Svarar i en 10 år gammal tråd! Men är nyfiken på att höra hur det gick? Skickade du vänförfrågan på Facebook eller inledde du kontakten med meddelande/messenger/sms, eller annat?

Jag vet att det finns 7 miljarder andra människor att lära känna ute i världen, både fantastiska sådana och några mer ohärliga... men jag har också en gammal 'brevvän'/Lunarstorm-kontakt där livet helt enkelt kom emellan och kontakten rann ut i sanden efter ca 6-7 år...

Går det att ta kontakt igen, hur gör man och hur gjorde du? Fick du någonsin tag på din gamla brevvän?

EDIT:
Citat:
Ser nu att trådskaparen är bannlyst från Flashback, men låter mitt inlägg ligga kvar ändå. Kanske att jag skapar en egen tråd med egen frågeställning framöver.
Senast redigerad av neveroddoreven 2026-09-24 kl. 19:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in