2016-07-25, 10:12
Medlem
Jag har några fastigheter som jag tänkte sälja av, problemet är att jag inte vet anskaffningsvärdet då jag ärvt dom tidigare.
Hur räknar man ut reavinsten om man inte vet anskaffningsvärdet? Blir det ett schablonbelopp?
Citera
2016-07-25, 10:35
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaf69
Jag har några fastigheter som jag tänkte sälja av, problemet är att jag inte vet anskaffningsvärdet då jag ärvt dom tidigare.
Hur räknar man ut reavinsten om man inte vet anskaffningsvärdet? Blir det ett schablonbelopp?

Det finns en schablonregel som säger att 150% av fastigheten taxeringsvärde 1952 kan användas som anskaffningsvärde vill jag minnas.

Under tiden kan det ha skett tillbyggnader och ombyggnationer som också kan minska skatten, vet man inte heller vad dessa kostade så kan man schablonisera även dem.
Citera
2016-07-25, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Det finns en schablonregel som säger att 150% av fastigheten taxeringsvärde 1952 kan användas som anskaffningsvärde vill jag minnas.

Under tiden kan det ha skett tillbyggnader och ombyggnationer som också kan minska skatten, vet man inte heller vad dessa kostade så kan man schablonisera även dem.

Tusen tack för svaret, jag gissar att det lönar sej att anlita en fackman till detta.
Om man vet vad ombyggnationen kostade för 30 år sedan så kanske det ändå lönar sej med schablonbelopp då det var så länge sedan.
Skatteverket måste väl ändå kunna hänvisa till aktuella schablonbelopp och regler.

Lås tråden.
Citera
2016-07-25, 15:52
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaf69
Tusen tack för svaret, jag gissar att det lönar sej att anlita en fackman till detta.
Om man vet vad ombyggnationen kostade för 30 år sedan så kanske det ändå lönar sej med schablonbelopp då det var så länge sedan.
Skatteverket måste väl ändå kunna hänvisa till aktuella schablonbelopp och regler.

Lås tråden.

Jag tror schablonbeloppet för om. och tillbyggnad ska grunda sig i SCB's schabloner för om- och tillbyggnad som är indexerade om man inte kan visa på andra kostnader. Deras siffror är faktiska snittkostnader under den perioden som ombyggnaden skedde.
Citera
2016-07-25, 16:11
Medlem
che3s avatar
Anlitar du en aktoriserad mäklare till försäljningen så ingår detta i arvodet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in