2016-07-23, 12:57
Medlem
rex144s avatar
denne iraniern förberedde sig väldigt noga till attacken, han skaffade artiklar om olika amassaker i USA och europa, hur polisen reagerar, etc.

hans psykiatriker gjorde ett dåligt jobb, kanske eftersom han var ausländer?

han måste haft denna idé om massmord väldigt länge, det var inget infall
Citera
2016-07-23, 12:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte vad jag känner till, men tror nog det skett. Hizbollah tros ha legat bakom ett dåd mot israeliska soldater 2012.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2012_Burgas_bus_bombing

Kan tänka mig det skedde en del på 80-talet med, i Israel/Palestina-konflikten.
Ja, det är ju i så fall så marginellt och gammalt att det knappast kan ha någon bäring på det här fallet.

Som du sade tidigare så tyder väl allt så här långt på psykiska problem och hämndbegär.
Citera
2016-07-23, 12:58
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Skulle nog kalla en skolskjutare en form av terrorist också.

Nja, en terrorist vill tvinga fram en förändring medan en skolskjutare oftast bara vill döda för att hämnas.
Citera
2016-07-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservativ-Man
Expressen sänder den tyska polisens presskonferens.

"Enligt polisen finns det en uppenbar koppling till Breivik."

http://www.expressen.se/nyheter/skottlossning-vid-kopcentrum-i-munchen/

Den må vara uppenbar, men står ingenstans att finna?

Kan dom inte utveckla vad den uppenbara kopplingen är?

Använde dom ammunition av olika kaliber men från samma tillverkare?
Citera
Medlem
VassleProteins avatar
Om det nu visar sig att han faktiskt blivit mobbad i 7 år (lustigt att han uppger en specifik siffra, blev han enbart mobbad i skolan men sen i sitt vuxna liv blivit behandlad bra?) så är det ett argument för att stoppa invandringen. Om nu tyskar inte kan "acceptera" iranier, så borde inte iranier komma. Då borde iranier stanna i Iran, där alla är iranier, då skulle ingen känna sig utstött.

Citat:
Ursprungligen postat av Konservativ-Man
Expressen sänder den tyska polisens presskonferens.

"Enligt polisen finns det en uppenbar koppling till Breivik."

http://www.expressen.se/nyheter/skottlossning-vid-kopcentrum-i-munchen/

Ska bli intressant o höra vad kopplingen är enligt polisen. Enda kopplingen jag kan göra är att Breivik dödade barn och det gjorde denna snubbe med, men det är allt. Breivik genomförde dådet för att han ville "förändra" Norge, typ stoppa invandringen o få bort kulturmarxism, och jag tror verkligen inte en iranier född i Tyskland vill stoppa hans landsmän komma in i landet och kulturmarxism lär inte ens idioten veta vad det är.
Citera
Medlem
Det finns ett grundläggande problem när det gäller Amok-dårar och IS jihadister och det är att i de flesta fall så har polisen eller åtminstone klasskamrater noterat eller känt till de här personerna även om de av omgivningen ofta beskrivs som snälla, blyga m.m. Problemet är att man kan inte göra något förräns de flippat helt så att säga och då är det försent.

Blir ganska inskränkande lagar som krävs för att man ska kunna ta itu med personer som "kan tänkas" göra galna saker. I ett öppet samhälle där vi vant oss vid att röra oss fritt, så kommer alltid denna risk finnas. Tyvärr
Citera
Medlem
Fruktansvärt dåd att rikta in sig på barn/ungdomar i första hand. Jag märker att en del av diskussionerna här handlar om att ordmärka vad som har hänt egentligen.

Jag märkte redan igår natt att jag och flera andra snarare ville jämföra det med en amerikansk skolskjutning än med andra terrorliknande händelser.

Men därmed inte sagt att det inte är en terrorhandling. Svårt det med att ordmärka sådana här händelser. Man kan även diskutera om det är en massaker eller inte, var går gränsen i antal döda?

Det är inte det viktiga egentligen. Händelsen är avskyvärd och oroande. Många finner nog en tröst i att det är EN typ av otäcka händelser som sker. På så sätt har man bara EN fiende att vara rädd för. När våldet tar olika skepnader (bomb, automatiska vapen, lastbil, kniv, pistol, flygplan etc ) och har olika motivbilder och orsaker så finner man sig snart gå och oroa sig för att fiender och risk för våld finns överallt.

Här i Sverige har vi sk skottlossningar mellan främst kriminella nätverk. Att sitta på en restaurang i Göteborg och plötsligt sker en gänguppgörelse där flera gärningsmän brassar på allt vad de orkar är en anna händelse som spär på den här känslan av att man är inte säker någonstans.

Angående den här gärningsmannen så verkar det luta åt att rådfråga amerikanerna som grävt i vad motiven till skolmorden är. Det antyds att gärningsmannen haft intresse för just skolmord och det är givetvis en mycket specifik och viktig ledtråd om man vill försöka få fram motivet eller vad som triggade igång den här gärningsmannen att plötsligt skjuta tiotals barn på McD.
Citera
2016-07-23, 13:00
Medlem
Tervulls avatar
Varför kallas inte detta för ett terrordåd? När Anton i Trollhättan dödade 3 personer beskrev man honom som terrorist. Detta måste väl vara ett givet terrordåd.
Citera
2016-07-23, 13:01
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag läste alla dina inlägg i denna tråd och sökte dessutom på ordet albaner oavsett skribent och ingenstans hittade jag något stöd för att han riktade in sig specifikt på albaner. Jag kanske skulle sökt på albanbarn eller något annat men särskilt lättfunnet är det inte och du har då inte länkat till något sådant.

Om nu tre av offren verkligen var albaner så behöver det inte betyda mer än att det råkade vara en albansk familj eller två som hade en jäkla otur och dessutom är det ju dubbelt så många offer som inte är albaner i så fall.

kanske visste han inte det det var albaner? visst vet vi hur albaner ser ut? bleka ansikten som huggna i sten, hehe, men kanske dessa albaner såg mer tyska ut?
det finns många tyskar med svart hår, särskillt i Bayern och Schwartzwald området,
Citera
2016-07-23, 13:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ser ut som att det kan stämma:

http://www.telegraph.co.uk/news/2016/07/23/munich-shooting-german-iranian-gunman-targeted-children-outside/

Misstänka fejkkontot såg ut så här:
http://www.sabado.pt/multimedia/fotografias/detalhe/selina_akim.html

Här är en koppling mellan Selina Akim och Ali Sonboly, källa italiensk journalist.
Någon skriver på Facebook att han vet vem det är.
https://pbs.twimg.com/media/CoCYXAfWcAAHUXY.jpg
Citera
2016-07-23, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Caustic
Tyska polisen och världsmedia får årets amatörpris. Allt har skötts skit kasst idag/ikväll....

Media går alltså ut stenhårt på högerextremist spåret utan några som helst källor. Imorgon får vi säkert se ung Tysk man med utländskt påbrå som har psykiska problem som fick ett psykos infall.
Vad sa jag...
Citera
2016-07-23, 13:03
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Varför kallas inte detta för ett terrordåd? När Anton i Trollhättan dödade 3 personer beskrev man honom som terrorist. Detta måste väl vara ett givet terrordåd.

Därför att Anton hade ett politiskt motiv i sin sjuka skalle. Det hade inte David Sonboly vad vi vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in