2016-07-23, 10:20
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maritbergman
Och enligt wiki är 95% av sveriges befolkning kristna, det gör inte att Sverige är särskilt religiöst.
Så du jämför alltså kanske världens mest religiösa land med världens mest sekulära? Iran är en teokrati med sharialagar.
Citera
2016-07-23, 10:21
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Allahu akbar brukar iofs mest skrikas före/under terrordåd eller i krig.

Brukast iofs mest? Det vet väl inte direkt du, du/vi kommer endast i kontakt med det i samband med terrordåd/krig då det är det vi ser på nyheterna.

Det kan nog tänkas förekomma/skrikas i alla möjliga sammanhang.
Citera
2016-07-23, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Aha ok det har jag missat.
Vad heter han då?

Ali Sonboly och det är ute i media nu:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3704490/Armed-police-raid-apartment-teenage-Iranian-McDonald-s-killer-just-two-miles-launched-deadly-massacr e.html
Citera
2016-07-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Kan GM ha lockat barn och ungdomar till McDonalds via fejkat löfte om att köpa något ?

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/munich-mall-shooting-live-updates-8474748

Mer om kontot här, på tyska:
http://www.focus.de/regional/muenchen/attentat-in-muenchen-lockte-muenchner-attentaeter-opfer-via-facebook-in-die-falle_id_5756048.html
Om det stämmer är det ren och skär ondska, och ingen dåre. Att rikta in sig på barn är ett sätt att skrämma folk extremt mycket, vilket skadar samhället enormt. Minns Breivik.
Citera
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Bara för att man är iranier behöver man inte vara shia.
Bara för att man är svensk behöver man inte vara kristen. Vart vill du komma?
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Och enligt wiki är 95% av sveriges befolkning kristna, det gör inte att Sverige är särskilt religiöst.

Iran har ju för fan religionen i landets namn. Brukar vara en fingervisning kring vad det är för land.

Islamiska republiken Iran.
Citera
2016-07-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Ali Sonboly och det är ute i media nu:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3704490/Armed-police-raid-apartment-teenage-Iranian-McDonald-s-killer-just-two-miles-launched-deadly-massacr e.html
Ali är nog ett av de vanligaste iranska namnen på pojkar så det kan stämma. Daily Mail brukar vara först.
Citera
2016-07-23, 10:24
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormet77
Det ena utesluter inte det andra.
En mobbad alt sjuk person är väldigt svag och kan hjärntvättas till en radikal jihadist väldigt snabbt och enkelt.
Perfekta mål för IS som väldigt gärna använder sig av svaga människor som egentligen behöver hjälp.
Ska man skylla på någon så är det på samhället som inte lyckats plocka upp dessa och ge dem den hjälp de egentligen behöver.
Det går dock aldrig att försvara en sån här gärning oavsett anledning. Man har alltid ett val oavsett hur sjuk eller hjärntvättad man är.
Det är min åsikt iaf.

Vad jag även tror vi kan få se framöver om denna utveckling fortgår, är dessa sjuka människor begå jihadistiska terrorbrott utan att de fångats upp av den islamistiska fadersfiguren. Lite som masskjutningarna i USA, detta blir helt enkelt metoden för att räcka långfingret åt staten/folket samtidigt som man enligt religionen blir förlåten för alla synder.

Idealt för en labil människa egentligen. Vedergällning och tröst på en och samma gång.
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2016-07-23 kl. 10:26.
Citera
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Citat:
Well, Wiki är full of shit, eftersom mer än 10% av sveriges befolkning är muslimer, så hur kan då 95% vara kristna?
Citera
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Hatar verkligen kommentatorerna på TV som säger: "Vi måste vänja oss vid sådana här terrorattentat"
Nu senast för 15 min sen, utrikespolitisk kommentator på TV4.

Varför i hela helsefyr skulle vi vänja oss vid sånt här? De försöker "normalisera" något som är helt åt helvete fel, varför annars ska man vänja sig?

Det är ju något som är katastrofalt fel i samhället när det händer sådana här saker och då hjälper det inte att man "vänjer" sig, det måste till helt andra metoder för att stävja och skapa ordning i samhället, att "vänja" sig är som att säga: "Jag ger mitt godkännande till såna här attacker, jag är van och kommer inte bry mig"
Citera
Medlem
"de som dödades var från 14-21 år. Det äldsta offret en 45-årig kvinna". Detta enligt live feed från Svt.
Citera
2016-07-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Hatar verkligen kommentatorerna på TV som säger: "Vi måste vänja oss vid sådana här terrorattentat"

Varför i hela helsefyr skulle vi vänja oss vid sånt här? De försöker "normalisera" något som är helt åt helvete fel, varför annars ska man vänja sig?

Det är ju något som är katastrofalt fel i samhället när det händer sådana här saker och då hjälper det inte att man "vänjer" sig, det måste till helt andra metoder för att stävja och skapa ordning i samhället, att "vänja" sig är som att säga: "Jag ger mitt godkännande till såna här attacker, jag är van och kommer inte bry mig"
Vet du - de måste säga så eftersom man inte FÅR låtsas om elefanten i rummet. Alla vet vilken ideologi det är som sprider terror, men det får man inte säga högt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in