2016-07-24, 12:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evets
Nu blir det mer än rörigt. Nu vet inte Carl Mikael eller hans grupp vem kvinnan är längre.

De säger att de tittat igenom alla filmer men ser inget som stämmer med vad som uppges i media.

Och den här Björn har alltså sett förmodligen alla slavtillfångatagningar och skrattet enligt Carl Mikael.

Undrar hur löst Björn sitter nu på Fotevikens Friluftsmuseum?

Denna Carl Mikael Bengtsson framstår ju som mer och mer dum i huvudet för varje gång han försöker försvar deras tilltag.

Dock - nu vet vi att det fanns överhuvudtaget ingen varning i programmet för kvinnor som inte ville delta - vilket innebär att de inte ens kunnat undvika att bli utsatta.

Att han sedan själv plockar fram en film på en kvinna som tidigare protesterat, nu är anmäld av en annan kvinna och att ytterligare andra gett uttryck för det obehag de känt men ändå fortsätter han hävda att ALLA tycker det är så kul.

Carl Mikael Bengtsson behöver seriöst hjälp - för helt uppenbart har han inte någon som helst känsla för gränser och saknar helt förmåga att förstå vad kvinnor menar när de säger nej.

Edit:
Dessutom tycker han det är "helt galet" att det uppmärksammas att de satt i system att ofreda kvinnor... Ungefär som om tarrahush gängen och tafsare skulle kunna säga att "vi har gjort det på hundratals -- och vi har bestämt att de tycker det är kul, så den här kvinnan som anmäler det är hon som är känslig" ...
Senast redigerad av micro113 2016-07-24 kl. 13:04.
Citera
2016-07-24, 12:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Bara där dock. I Bromölla och säkert på fler platser får de fortsätta.
Och de platserna skall man ju inte besöka om man är intresserad av vikingatiden -- eftersom de mest tycks vara plattform för mäns BDSM lekar på okända kvinnor.....

Arkeologer konstaterar:
Att en fri kvinna under vikingatiden skulle tillfångatas i en stad och sedan säljas på dess marknad är löjeväckande.
[...]
De fantasier om kvinnans värde som finner utlopp i skådespelarnas gestaltning verkar ha lite att göra med vikingatiden. Det speglar snarare den unkna 1800-talsföreställning om kvinnorollen som stundom florerar i dagens samhälle. Framför allt speglar teatergruppens agerande samtida patriarkala föreställningar om mäns rätt att ta makten över den kvinnliga kroppen. Gruppens oförmåga att inse att det inte är acceptabelt att angripa kvinnor i vimlet är chockerande.
[...]
Händelsen inbjuder till reflektion. Är det dåtid eller nutid teatergruppen vill berätta om? Är det dåtid kan vi snabbt avskriva det som förvanskat och intetsägande. Handlar det mer om nutid kan vi konstatera att svenska män i så kallade reenactmentmiljöer, historiskt återskapade miljöer, i över ett decennium, med vikingatiden som täckmantel, har tagit sig friheten att sexuellt trakassera, tolka och återskapa försäljning av människor.

Självklart måste det gå att förmedla svåra och otäcka aspekter av det förflutna, men det måste göras med pedagogisk skicklighet och historisk kunskap av utbildade förmedlare. Den som vill hävda att en iscensättning bygger på vad arkeologer och historiker vet om vikingatiden, bör följa forskningen och iscensätta en nyanserad berättelse och inte en manlig våldsfantasi.

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-20/fortryck-och-sexuellt-vald-var-forvisso-en-del-av-det-vikingatida-samhallet-men-kan-knappast-formedl as-genom-pubertal-humor
Senast redigerad av micro113 2016-07-24 kl. 13:01.
Citera
2016-07-24, 13:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och de platserna skall man ju inte besöka om man är intresserad av vikingatiden -- eftersom de mest tycks vara plattform för mäns BDSM lekar på okända kvinnor.....

Arkeologer konstaterar:
Att en fri kvinna under vikingatiden skulle tillfångatas i en stad och sedan säljas på dess marknad är löjeväckande.
[...]
De fantasier om kvinnans värde som finner utlopp i skådespelarnas gestaltning verkar ha lite att göra med vikingatiden. Det speglar snarare den unkna 1800-talsföreställning om kvinnorollen som stundom florerar i dagens samhälle. Framför allt speglar teatergruppens agerande samtida patriarkala föreställningar om mäns rätt att ta makten över den kvinnliga kroppen. Gruppens oförmåga att inse att det inte är acceptabelt att angripa kvinnor i vimlet är chockerande.
[...]
Händelsen inbjuder till reflektion. Är det dåtid eller nutid teatergruppen vill berätta om? Är det dåtid kan vi snabbt avskriva det som förvanskat och intetsägande. Handlar det mer om nutid kan vi konstatera att svenska män i så kallade reenactmentmiljöer, historiskt återskapade miljöer, i över ett decennium, med vikingatiden som täckmantel, har tagit sig friheten att sexuellt trakassera, tolka och återskapa försäljning av människor.

Självklart måste det gå att förmedla svåra och otäcka aspekter av det förflutna, men det måste göras med pedagogisk skicklighet och historisk kunskap av utbildade förmedlare. Den som vill hävda att en iscensättning bygger på vad arkeologer och historiker vet om vikingatiden, bör följa forskningen och iscensätta en nyanserad berättelse och inte en manlig våldsfantasi.

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-20/fortryck-och-sexuellt-vald-var-forvisso-en-del-av-det-vikingatida-samhallet-men-kan-knappast-formedl as-genom-pubertal-humor

Nej men man kan ju ha nivåer också.
Citat:
De senaste månadernas diskussioner om sexuella övergrepp av män riktade mot kvinnor på offentliga platser kan väl inte ha gått teatergruppen förbi? Eller tycker dess medlemmar att det är annorlunda när det är ”vikingar” (eller svenskar?) som begår övergrepp?

Tycker dessa Arkeologer helt ärligt att detta skådespel är att jämföra med övergrepp där nu någon kör upp fingrar t.ex i en kvinnas underliv?... Allvarligt alltså.
Citera
2016-07-24, 13:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Tycker dessa Arkeologer helt ärligt att detta skådespel är att jämföra med övergrepp där nu någon kör upp fingrar t.ex i en kvinnas underliv?... Allvarligt alltså.
De är helt jämförbara med de situationer där kvinnor antastas och trängs utan att just händerna under kläderna finns med .. Tycker du sådana situationer är okej?
Citera
2016-07-24, 13:13
Medlem
Citat:
Denna Carl Mikael Bengtsson framstår ju som mer och mer dum i huvudet för varje gång han försöker försvar deras tilltag.

Dock - nu vet vi att det fanns överhuvudtaget ingen varning i programmet för kvinnor som inte ville delta - vilket innebär att de inte ens kunnat undvika att bli utsatta.

Att han sedan själv plockar fram en film på en kvinna som tidigare protesterat, nu är anmäld av en annan kvinna och att ytterligare andra gett uttryck för det obehag de känt men ändå fortsätter han hävda att ALLA tycker det är så kul.

Carl Mikael Bengtsson behöver seriöst hjälp - för helt uppenbart har han inte någon som helst känsla för gränser och saknar helt förmåga att förstå vad kvinnor menar när de säger nej.

Det är seriöst något fel på figuren Carl Mikael. När kvinnor i text berättar vad de själva upplevt när de har fångats in av gruppen vikingar så säger han att så är det inte. Det är möjligt att han kan uppfatta ljud och därmed höra tal men rimligen så kan han ha rätt så svårt att tolka det.

Och praxis att släppa tyder ju på att de verkligen håller fast kvinnorna!

Citat:
Carl Mikael Bengtsson*- Hej Sara. Jag beklagar verkligen ifall du har känt det på det viset, då det är ju alltid bara menat som en lek och om det du beskriver är fallet är det jättetråkigt.

Däremot har jag inte detta på minne att vi sålt dig, och jag har*tittat igenom all vår arkivmaterial (både film och foto) och kan inte hitta dig någonstans. Du kommer inte ihåg vilket år det var? Hur som helst har det ändå varit så att så fort någon uttrycker att de inte vill vara med så har vi för praxis att utan diskussion släppa dem, men ifall något gick snett så är det tråkigt. Sedan är det ju så att man kanske inte alltid uttrycker det man känner och då blir det ju svårt för alla parter att agera på rätt sätt.

Hur som helst blir jag ledsen ifall vi missat något i ditt fall, då vi vill bara skapa glädje och skratt, då vi är ett gäng pajaser på alla sätt och vis, och de som känner oss vet dels att inget vi gör är någonsin seriöst och att vi är totalt harmlösa i alla lägen.
Gilla*·*den 19 juli kl 08:24
Citera
2016-07-24, 13:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
De är helt jämförbara med de situationer där kvinnor antastas och trängs utan att just händerna under kläderna finns med .. Tycker du sådana situationer är okej?

Har aldrig sagt något var ok. Ifrågasatte jämförelsen. För nu detta tycker jag givet att det är löjligt. Jag skulle vara med dom om nu jag bara sett en ynka film med en kille som hade blivit tagen som slav. Det ska liksom vara 50/50 där för så var det på vikingatiden. Sedan kan man ju släppa detta med kommentera kroppar för kvinnor (för nu att de skulle bli sexslavar). Sexslavar förekom förvisso men det var liksom den lägsta av anledningar för att skaffa en träl. Speciellt då om nu mannen vill ha sex med annan kvinna var han tvungen att bi sin fru om tillåtelse till detta...
Citera
2016-07-24, 13:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Har aldrig sagt något var ok. Ifrågasatte jämförelsen. För nu detta tycker jag givet att det är löjligt. Jag skulle vara med dom om nu jag bara sett en ynka film med en kille som hade blivit tagen som slav. Det ska liksom vara 50/50 där för så var det på vikingatiden. Sedan kan man ju släppa detta med kommentera kroppar för kvinnor (för nu att de skulle bli sexslavar). Sexslavar förekom förvisso men det var liksom den lägsta av anledningar för att skaffa en träl. Speciellt då om nu mannen vill ha sex med annan kvinna var han tvungen att bi sin fru om tillåtelse till detta...
Jämförelsen är det du som drar till sin spets genom att prata om penetration - inte arkeologerna.
Dessutom är ju grunden till övergreppen samma kvinnosyn som teatergruppen visar upp ... så på vilket sätt anser du att deras övergrepp skulle vara isolerat från andra.
Citera
2016-07-24, 13:19
Medlem
Citat:

Men du har väl sett hur de rör vid kvinnorna de här vikingarna? De är tre stycken som står och rör vid hennes hår när håret trasslat in sig i halsjärnet samtidigt som en drar hennes armar bakåt och binder ihop dem på ryggen? Och viking gör en rörelse enbart för att föra handen över hennes bröst? Och alla filmer har inslag av detta.

Sen tar då åtminstone jag för givet att de har tagit bort tafsningar. De har de säkert satt ihop till runkmaterial.

Detta är ju en sak de gör utan att få betalt så de måste njuta enormt av både övergreppen och sen att lägga ut det och sen ha det privat att glo på.

Dessa män är sjuka i huvudet!
Citera
2016-07-24, 13:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men du har väl sett hur de rör vid kvinnorna de här vikingarna? De är tre stycken som står och rör vid hennes hår när håret trasslat in sig i halsjärnet samtidigt som en drar hennes armar bakåt och binder ihop dem på ryggen? Och viking gör en rörelse enbart för att föra handen över hennes bröst? Och alla filmer har inslag av detta.

Sen tar då åtminstone jag för givet att de har tagit bort tafsningar. De har de säkert satt ihop till runkmaterial.

Detta är ju en sak de gör utan att få betalt så de måste njuta enormt av både övergreppen och sen att lägga ut det och sen ha det privat att glo på.

Minst sagt ja.

– Det är trist att allt ska vara så politiskt korrekt. Jag kan inte svara på vad folk blir kränkta av eller hur de upplever saker. Blir man kränkt av allt får man stanna hemma, svarar Carl Mikael Bengtsson.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisanmalda-vikingagruppen-det-ar-inte-sexistiskt/
Citera
2016-07-24, 13:35
Medlem
En vän till Carl Mikael Bengtsson försöker tala om vad han tycker och Carl Mikael utgår från att vännen är utsatt för hemska påtryckningar. Och hotar vännen med skärselden och helvete när han dör!

Citat:
Jag har själv hjälpt till med slavmarknaden men har ändrat mig i ljuset av debatten.

Efter att ha sett hur 200 vikinga-tjejer och kvinnor skrivit under uppropet om att detta skall sluta (bland annat den mycket kompetenta Vikinga-re enactorn Linnea Risinger mfl) och sett hur vikingatjejer gått ut med att de klagat på detta länge och ingen har lyssnat, så har jag ändrat mig.

Jag gillar personerna bakom NISCO och hoppas de inte blir dömda för deras skull. Men jag tror nog det är dags att sluta sälja slavar. Slavmarknaden är inte korrekt på något sätt: De säljer bara unga kvinnor (inte historiskt korrekt), kommenterar deras utseende framför folk utan att de fått tillåtelse (olämpligt) och fångar turister på marknaden (inte historiskt korrekt). Det är sexistiskt och omodernt att hantera tjejer såhär, och nu säger tjejer ifrån och det borde vi lyssna på om vi skall kunna tas på allvar som community. Att hålla kvar vid det förflutna, när det inte är historiskt korrekt eller uppskattat, kommer inte vara bra för vikingar idag. Vi borde visa att vi står upp för allas fri- och rättigheter, det är enda sättet som vi kommer komma ut "on top" av denna debatt. Annars kommer vikingavärlden få lida av ett dåligt rykte för lång tid framöver.
Att gnälla över "PK-Sverige" och om hur lättkrängta folk är leder ingenvart, det kan jag lova er. Här krävs modernisering, anpassning och förbättring. FInns en extremt dryg macho-kultur inom delar av vikingacommunityt, med mycket olämpliga skämt och tråkiga attityder, det är inte kompatibelt med ett levande community 2016.

Citat:
Carl Mikael Bengtsson*- Richard - *Konstigt min vän. Upplevde du någon som skrek nej och blev behandlad på det vis som har beskrivits? För du är faktiskt med under just den fångsten som nu ifrågasätts! Märkligt också att inga av de kvinnor som regelbundet är i Foteviken har skrivit på den där listan ni talar om, men istället en massa utomstående kvinnor som fäller sina tycken utan att veta hur det ligger till. Jag tycker alltid vi är väldigt måna om att få varje fånge att känna sig trygg och vara säkra på att de är med på noterna. Av alla de gånger du varit med, har du någonsin upplevt det annorlunda? Jag vill bara minnas glädje och skratt.

Vilka påtryckningar är det du har utsatts för som du inte kunde stå emot då du nu känner att du behöver vända din kappa mot dina vänner till fördel av vad du upplever som en majoritet som tycker annorlunda. Tycker du verkligen att vi är förövare istället för underhållare eller rör det sig om ren självbevarelse? Jag kan förstå dig på ett sätt då det kastas runt väldigt många argument som man bör ta till sina funderingar, men grunden i det hela är att en falsk anklagelse har skapat en stor media sensation av något som inte är sant. Då kan man antingen välja att kämpa tillbaka med sanningen eller springa och gömma sig. Varje person väljer själv vilka principer man vill stå för.

Men tänk noga efter på långsikt kring detta.

Jag vet att det kan kännas jobbigt just nu, men tror du verkligen på vad du här har skrivit?

Kom också ihåg att Verdandi håller räkenskap på allt vad du gör i hennes tapet om ditt liv, och när du en dag ska stå inför hennes syster Skuld som läser upp det framför dig och dömer dig, vad ska du säga då?
Gilla*·*den 19 juli kl 08:08
Citera
2016-07-24, 13:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Jo håller med. Men som sagt nivåer. Sedan numera då får man väl hoppas att nu alla (speciellt kvinnor) vet vad som väntar om man nu t.ex då besöker Bromölla. Gillar man nu sådana här "låtsas" BDSM lekar så ska man givet bege sig dit. Gör man nu det inte ska man hålla sig långt borta från vikingamarknader som gästas av Nordic International Slave Trade Company.
Citera
2016-07-24, 13:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jo håller med. Men som sagt nivåer. Sedan numera då får man väl hoppas att nu alla (speciellt kvinnor) vet vad som väntar om man nu t.ex då besöker Bromölla. Gillar man nu sådana här "låtsas" BDSM lekar så ska man givet bege sig dit. Gör man nu det inte ska man hålla sig långt borta från vikingamarknader som gästas av Nordic International Slave Trade Company.
För att kräva att en grupp män beter sig så att kvinnor kan vistas på offentliga tillställningar är för mycket begärt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in