2005-12-03, 14:46
Medlem
feldgraus avatar
Hade inte orkat skriva ner om jag inte redan haft en lista, så här kommer i alla fall ett urval av de böcker jag har som behandlar vapen och militär mer än historiska skeenden:
  • Bishop, Chris (2002). Infantry weapons: tactical illustrations, performance specifications, first-hand mission reports. Hoo: Grange Books. ISBN 1-84013-437-2
  • Braunstein, Christian (2005). Svenska flygvapnets förband och skolor under 1900-talet. Stockholm: Statens Försvarshistoriska Museer. ISBN 91-971584-8-8
  • Braunstein, Christian (2003). Sveriges arméförband under 1900-talet. Stockholm: Statens Försvarshistoriska Museer. ISBN 91-971584-4-5
  • Chamberlain, Peter & Doyle, Hilary (2001). Encyclopedia of German tanks of World War Two: the complete illustrated directory of German battle tanks, armoured cars, self-propelled guns and semi-tracked vehicles, 1933-45. London: Arms & Armour. ISBN 1-85409-518-8
  • Chamberlain, Peter & Ellis, Chris (2002). British and American tanks of World War Two: the complete illustrated history of British, American and Commonwealth tanks, 1939-45. London: Cassell. ISBN 0-304-35529-1
  • David, Saul (2003). Militära misstag. Lund: Historiska media. ISBN 91-88930-94-7
  • Ellis, John & Cox, Michael (2001). The World War I databook: the essential facts and figures for all the combatants. London: Aurum. ISBN 1-85410-766-6
  • Franks, Norman (1998). Aircraft versus aircraft: the illustrated story of fighter pilot combat from 1914 to the present day. London: Grub Street. ISBN 1-902304-04-7
  • Guderian, Heinz (2002). Achtung-Panzer!: the development of tank warfare. London. Cassell Military. ISBN 0-304-35285-3
  • Herlitz, Carl (1985). Svenska arméns luftvärn: eldrörsluftvärnets historia. Stockholm: Armémuseum. ISBN 91-86478-02-8, ISSN 0280-7254
  • Holmberg, Björn (1993). Arméns regementen, skolor och staber: en sammanställning. Arvidsjaur: Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek. ISBN 91-972209-0-6
  • Kumm, Björn (2003). Terrorismens historia. Lund: Historiska media. ISBN 91-89442-51-2
  • Nelsson, Bertil (1993). Från Brunkeberg till Nordanvind: 500 år med svenskt infanteri. Stockholm: Probus. ISBN 91-87184-23-0
  • Porat, Didrik von (1989). Svenska arméns pansar: den svenska stridsvagnsmaterielens historia. Stockholm: Armémuseum. ISSN 0280-7254
  • Rommel, Erwin (2002). Infantry attacks. Barton-under-Needwood: Wren's Park Publishing. ISBN 0-905778-820
  • Smedberg, Marco (2005). Krigföring: från Austerlitz till Bagdad. Lund: Historiska media. ISBN 91-85377-13-9
  • Ulfving, Lars (2005). Rysk krigskonst, Voennoe iskusstvo: en introduktion till den ryska militärvetenskapen sedd i ett militärteoretiskt, empiriskt och historiskt perspektiv. Stockholm: Krigsvetenskapliga instutitionen, Försvarshögskolan. ISBN 91-89683-90-0
/feldgrau
Citera
2005-12-03, 19:59
Medlem
Sorken1981s avatar
Alla böcker av Andy McNab.
Ken Connor - Ghost Force, the secret history of the SAS (Elitstyrka SAS, från ökenkrigare till ghost force).
Robin Horsefall - Fighting Scared.
Gordon Stevens - The Originals, the secret history of the birth of the SAS, in their own words.
Steve Craford - SAS, historien om världens mest berömda elitförband.
Stephen E. Ambrose - Band of brothers.
Cornelius Ryan - Den längsta dagen, En bro för mycket och slutstriden.
Antony Beevor - Berlin Slutstriden 1945.

Det är böcker jag verkligen rekomenderar de flesta är om SAS och dom andra om amerikanera i andra världskriget. Gordon Stevens, the originals är nog den enda som inte finns att få tag på på svenska, dom andra tror jag finns översatta.
Citera
2005-12-04, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
"Tzun Tzus art of war" det är lite olika stavning på namnet beroende på vem som gjort transkiberingen.

samt

"Gerillakrig - taktik och strategi" av Ernesto "Che" Guevera

Var verkligen Che Guevara en så brillant strateg som många fått för sig?
Såg nån intervju med någon som slogs för Che och han sa typ att Che aldrig fått skit för ett misstag, bara för att Castro ville kunna navända honom i propagandasyften.
Citera
2005-12-14, 08:54
Medlem
Huggorms avatar
Loyd, Anthony - My War Gone By, I Miss It So

Håller på och läser den nu, rekommenderas.
Citera
2005-12-14, 09:50
Medlem
Slaget om Gävle

Ni från gästrikland kan ju läsa en bok som heter Slaget om Gävle! kommer inte ihåg vem som skrev den.. men den är bra. handlar om ryssens anfall mot Sverige .& i denna mot Gävle... alla platser är så bra beskrivna så man lever sig styggt in i boken och kan följa deras framfart och framförallt vårt motstånd..finns på biblioteket under gestrike avd.
Citera
2005-12-14, 13:17
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skepparkrans
Var verkligen Che Guevara en så brillant strateg som många fått för sig?
Såg nån intervju med någon som slogs för Che och han sa typ att Che aldrig fått skit för ett misstag, bara för att Castro ville kunna navända honom i propagandasyften.

Jag vet inte om Enesto Guevara var någon lysande strateg direkt, men boken handlar om den taktik de använde sig av under den revolutionära kampen på Cuba. Guevara står som författare, men boken är skriven gemensamt av flera personer som deltog i revolution.

Guevara var i första hand en karismatisk ledare som hade förmågan att gjuta mod i sina soldater, något som inte alls bör underskattas i en krigssituation. Guevara skriver till och med själv att han inte är någon bra soldat, men att det finns andra som är det i hans ställe.

Guevara var läkare, Fidel Castro var jurist - ingen av dem hade direkt någon hårdför bakgrund eller rötter i den arbetarklass de sa sig strida för.
Citera
2005-12-14, 13:22
Medlem
Engelbreckts avatar
Dubbelpost
Citera
2005-12-14, 15:25
Medlem
pekmezs avatar
Imponerande OddBall, jag kan skryta med att jag läst SoldF och överlevnadshandboken. Den man fick efter att man klarat provet.
Citera
2005-12-14, 17:09
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekmez
Imponerande OddBall, jag kan skryta med att jag läst SoldF och överlevnadshandboken. Den man fick efter att man klarat provet.

Det var inte en uppräkning av böcker jag läst, i så fall hade listan blivit avsevärt längre. Inte heller var det min mening att försöka imponera. Sen ligger det ju lite i sakens natur att de som befinner sig på det här forumet förmodligen läser ganska mycket om ämnet. Du skriver ju ganska mkt här så varför inte prova på att läsa några böcker i ämnet?

Booingg!! Dagens boktips: 'Stalingrad' av Anthony Beevor. Ruskigt bra och intressant bok!!
Citera
2005-12-14, 17:14
Moderator
vfs avatar
Har en massa böcker mest om strategi och fakta om flottor etc.

Köper/är med i www.smb.nu klart bästa bokklubben som finns.

Den är dessutom helt ideell.
Citera
2005-12-14, 19:36
Medlem
pekmezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det var inte en uppräkning av böcker jag läst, i så fall hade listan blivit avsevärt längre. Inte heller var det min mening att försöka imponera. Sen ligger det ju lite i sakens natur att de som befinner sig på det här forumet förmodligen läser ganska mycket om ämnet. Du skriver ju ganska mkt här så varför inte prova på att läsa några böcker i ämnet?

Booingg!! Dagens boktips: 'Stalingrad' av Anthony Beevor. Ruskigt bra och intressant bok!!

Det är verkligen inte mitt ämne, jag har väldigt svårt att läsa dessa böcker, det finns mycket annat som kommer före.

Den jag läser nu: Flow, ledarskap och arbetslädje.
Citera
2005-12-14, 23:53
Medlem
Tyckte mycket om smakprovet av "jag ska bli kustjägare", vilken jag kommer beställa. Men jag vill suga i mig lite nu, finns det någon som skrivit något liknande (engelska går också bra) men som har lagt upp det på nätet.

Vill läsa om människans kamp mot den fysiska utmaningen som egentligen är en kamp i ens eget huvud...om ni förstår.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in