Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Det är sant att det finns många feminister som har lite problem i den här frågan. De avskyr allt vad kvinnoförtryck heter, men de är också anti-rasister och vill inte göra uttalanden som legitimerar SD-åsikter det allra minsta lilla. Ditt exempel är ju bara larv, den argumentation man försöker rädda sig ur knipan med är snarare att det bara är en del av ett allomfattande förtryck som finns överallt. I alla kulturer och samhällsgrupper. Vilket kanske är sant ur ett perspektiv, men det är samma typ av sanning som att en rejäl vårförkylning och en dödlig hjärntumör bägge är sjukdomar.
Det stämmer så klart, men vad de faktiskt skulle hävda är att "så här gör alla, att peka ut vissa är att ställa grupp mot grupp, alla människors lika värde, alla människors lika värde, alla människors lika värde". De skulle nog säga att det är rasism att påpeka varifrån dessa människor kommer ifrån emellertid, trots att det uppenbarligen är relevant.
Deras version av feminism och anti-rasism är inte kompatibla med verkligheten, men istället för att göra det logiskt konsekventa och omvärdera en eller båda av dessa så försöker man sig på dubbeltänk, att hålla två motstridande teser i huvudet samtidigt och tro på båda.
Det gör mig mäkta irriterad, därav viljan att håna dem.
Citat:
Jag, som varken besväras av att vara feminist eller nationalist och därmed inte har en massa förutfattade meningar i saken, tycker mig kunna se en ändring i samtalsklimatet kring detta. Fler och fler engagerade feminister talar rakt ut mot hedersförtrycket och vi kan se att det uppstår interna konflikter också i gruppen. Till och med inom Vänsterpartiet har man ju varit osams.
Jovisst, men vänsterpartiet är nog några år ifrån normaltillstånd i frågan. Det är ju inte alltför länge sedan som man gick oerhört hårt på dem som påpekade kvinnoförtrycket i förorten.
Citat:
Går vi bortom vänsterfeministerna så upplever jag inte att det är särskilt kontroversiellt att ta avstånd från och vilja arbeta aktivt mot de här sakerna. Sen är inte ens de argaste vänsterfeministerna så dumma som du tror heller. Naturligtvis vet de att det finns tjejer som är fruktansvärt illa utsatta och de vill säkert försöka hjälpa dem efter bästa förmåga. Det är bara det att de har lite svårt att göra det ställningstagandet utan att lägga till ett "men svenska män minsann också..."
Högerfeminister har mig veterligen aldrig varit ett problem i dessa frågor. Jag vill knappt ens kalla dem för feminister, då det känns väldigt orättvist att placera dessa överlag normala och förståndiga människor med den matriarkala känslokulten som är vänsterfeminism, där allt handlar om att tillförskaffa sig lagstiftade privilegium utifrån biologiska förutsättningar. (Kan du nämna någon
annan ideologi som också förespråkar för lagstiftade privilegium utifrån biologi? Jag kan!)
Istället för att säga att "dem är inte så dumma som jag tror" så skulle jag snarare säga att
dem är inte så dumma som dem själva utger sig för att vara. De låtsas ständigt vara mer dumma än de är, oftast av politiska skäl.
Problemet de inte fattar är att hedersproblematiken är inte ett mansproblem, överhuvudtaget. Det upprätthålls av såväl män som kvinnor (även om kvinnor tenderar att skadas mer av den). De förstår också inte att deras attacker mot dem som påpekar problemen försvarar i realiteten förövarna, när de ständigt försöker att distrahera genom att skina ljus på dem som påtalar problemen istället för de personer som ÄR problemet. Detta gör att vänsterfeministerna är en del av problemet, inte lösningen.