2016-07-07, 14:50
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är rätt logiskt om man tänker efter. Kvinnor är ju mer religiöst aktiva i västvärlden. Jag tror till och med det finns forskning som pekar mot att kvinnor i snitt verkar vara mer mottagliga för religiösa idéer rent neurologiskt än män.

Jag tror att mycket förtryck bärs vidare av kvinnorna faktiskt. Kan faktiskt minnas från min egen uppväxt som nu är några decennier bakåt i tiden att det ofta var kvinnor som sa nedsättande, kränkande saker om andra kvinnor de inte tyckte levde upp till vissa ideal. "Slampa", "luder", "stycke" Om man tar en sån vidrighet som kvinnlig omskärelse så är det ju något som utförs av kvinnor i huvudsak och förs vidare inom den gruppen (även om det förstås finns ett kulturellt tryck från männen)

Är du själv uppfostrad till underordning och tvingats att foga dig i hela ditt liv (men kanske ändå skaffat dig en viss makt i din familj och din kvinnogrupp) så tror jag heller inte att det är så konstigt att du ser kvinnor i din familj som vill frigöra sig både som ett hot och kanske en personlig kränkning. Och reagerar därefter.
Ja det märks i rapporten att en del kvinnor i familjen bestämmer mer (mer än vad jag trodde iaf)

Men ändå är det lite mer mannen som kräver att hedern behålls än kvinnan i familjen.
Man: Mycket viktigt: 27.5% Viktigt: 35.6%
Kvinna: Mycket viktigt: 25.9% Viktigt: 34.8%
Citera
2016-07-07, 14:54
Medlem
Badios avatar
Läran om Hedern:
Citat:
Hedern har en kulturella och traditionella rot i starkt patriarkala och klan
strukturella samhällen och förekommer i många religioner kulturer i större delar av världen.
Unni Wikan (2004) förklarar heder som en ägodel och inte en egenskap. Heder är något man
äger eller förlorar menar hon. Enligt Wikan (aa) är heder som en kroppsdel och beskrivs i
västerländsk kultur i talesätten som ”högburet huvud” eller ”att förlora ansiktet”.
En annan gemensam faktor för definitionen av heder är att ordet ”respekt”
förekommer som kompletterande faktor. Med respekt menas inom hederskontexten ”rätten till
att få respekt”. Gruppmedlemmarna är skyldiga till att visa respekt gentemot en enskild
individ i gruppen, i annat fall förlorar individen sin heder. När individen i gruppen förlorar sin
heder så finns det tydliga specificerade koder som dirigerar hur gruppen ska agera gentemot
den enskilde individen. Koderna innehåller regler, grundläggande värderingar, om hur man
återupprättar sin heder. Individen och familjen uppfattas som mindervärdiga och isoleras från
kollektivet tills hedern har återupprättats. Med andra ord kan ett misstag som görs av en
medlem i gruppen dra skam över hela släkten vilket innebär att hedern måste återupprättas.
När en pojke eller man drar ”skam” över familjen med sina oacceptabla och normbrytande
handlingar kan detta tillrättavisas eller bestraffas internt. ”När däremot kvinnor och flickor
skadar familjens/släktens heder genom felsteg som betyder att hon lämnar den interna sfären
(t ex. visar sig med en annan man, är otrogen, har en pojkvän, har sex före äktenskap etc.) då
måste hedern återupprättas offentligt. Andra måste få veta det!”
Eftersom kvinnan är den som bär familjens heder så utgör de gränsen mellan
heder och skam. Hela släkten ställer krav på kvinnans eller dotterns skam eftersom släkten drabbas av kvinnans handlingar. Det blir ett kollektiv skam som leder till en kollektivt
sanktionerad bestraffning.
Wikan skriver i sin bok En fråga om heder (2004) att man missar nyansen i språket eftersom
det i svenskan bara finns ett hedersbegrepp.
I flera språk som t.ex. på turkiska eller kurdiska skiljer man mellan ”sheref” som
syftar på generella kvalitéer som ärlighet, mod, gästfrihet, medan begreppet ”namus” är
kopplade till kvinnors ärbarhet, kyskhet och oskuld (Wikan, 2003:67). Män har heder som
förvaltas som gemensam egendom och kvinnor har ”skam i kroppen” som förvaltas i enighet
med hedersnormer, menar Wikan. Heder i detta sammanhang har sitt ursprung i att män måste
ha garantier om faderskapets äkthet och oskulden blir då en central fråga eftersom det handlar
om ”the potential security of men´s seed and their lineage” som den turkiske sociologen och
forskaren Aylin Akpinar talar om i sin studie The Honour Shame Complext Revisited.
Inte undra på det är kaos i världen
Senast redigerad av Badio 2016-07-07 kl. 14:57.
Citera
2016-07-07, 15:13
Medlem
FlamingBacons avatar
Vem bryr sig om ockupanterna förtrycker varandra?
Citera
2016-07-07, 15:14
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är sant att det finns många feminister som har lite problem i den här frågan. De avskyr allt vad kvinnoförtryck heter, men de är också anti-rasister och vill inte göra uttalanden som legitimerar SD-åsikter det allra minsta lilla. Ditt exempel är ju bara larv, den argumentation man försöker rädda sig ur knipan med är snarare att det bara är en del av ett allomfattande förtryck som finns överallt. I alla kulturer och samhällsgrupper. Vilket kanske är sant ur ett perspektiv, men det är samma typ av sanning som att en rejäl vårförkylning och en dödlig hjärntumör bägge är sjukdomar.

Det stämmer så klart, men vad de faktiskt skulle hävda är att "så här gör alla, att peka ut vissa är att ställa grupp mot grupp, alla människors lika värde, alla människors lika värde, alla människors lika värde". De skulle nog säga att det är rasism att påpeka varifrån dessa människor kommer ifrån emellertid, trots att det uppenbarligen är relevant.

Deras version av feminism och anti-rasism är inte kompatibla med verkligheten, men istället för att göra det logiskt konsekventa och omvärdera en eller båda av dessa så försöker man sig på dubbeltänk, att hålla två motstridande teser i huvudet samtidigt och tro på båda.

Det gör mig mäkta irriterad, därav viljan att håna dem.

Citat:
Jag, som varken besväras av att vara feminist eller nationalist och därmed inte har en massa förutfattade meningar i saken, tycker mig kunna se en ändring i samtalsklimatet kring detta. Fler och fler engagerade feminister talar rakt ut mot hedersförtrycket och vi kan se att det uppstår interna konflikter också i gruppen. Till och med inom Vänsterpartiet har man ju varit osams.

Jovisst, men vänsterpartiet är nog några år ifrån normaltillstånd i frågan. Det är ju inte alltför länge sedan som man gick oerhört hårt på dem som påpekade kvinnoförtrycket i förorten.

Citat:
Går vi bortom vänsterfeministerna så upplever jag inte att det är särskilt kontroversiellt att ta avstånd från och vilja arbeta aktivt mot de här sakerna. Sen är inte ens de argaste vänsterfeministerna så dumma som du tror heller. Naturligtvis vet de att det finns tjejer som är fruktansvärt illa utsatta och de vill säkert försöka hjälpa dem efter bästa förmåga. Det är bara det att de har lite svårt att göra det ställningstagandet utan att lägga till ett "men svenska män minsann också..."

Högerfeminister har mig veterligen aldrig varit ett problem i dessa frågor. Jag vill knappt ens kalla dem för feminister, då det känns väldigt orättvist att placera dessa överlag normala och förståndiga människor med den matriarkala känslokulten som är vänsterfeminism, där allt handlar om att tillförskaffa sig lagstiftade privilegium utifrån biologiska förutsättningar. (Kan du nämna någon annan ideologi som också förespråkar för lagstiftade privilegium utifrån biologi? Jag kan!)

Istället för att säga att "dem är inte så dumma som jag tror" så skulle jag snarare säga att dem är inte så dumma som dem själva utger sig för att vara. De låtsas ständigt vara mer dumma än de är, oftast av politiska skäl.
Problemet de inte fattar är att hedersproblematiken är inte ett mansproblem, överhuvudtaget. Det upprätthålls av såväl män som kvinnor (även om kvinnor tenderar att skadas mer av den). De förstår också inte att deras attacker mot dem som påpekar problemen försvarar i realiteten förövarna, när de ständigt försöker att distrahera genom att skina ljus på dem som påtalar problemen istället för de personer som ÄR problemet. Detta gör att vänsterfeministerna är en del av problemet, inte lösningen.
Citera
2016-07-07, 15:52
Medlem
Läskigt...

Blev även förvånad över hur en av de berättade att kriminella muslimer förlorar sin heder. Hur fungerar detta i praktiken om vi tex tittar på en del flyktingar; när vi ser stenkastning på fordon, lögner om ålder, stölder, bedrägerier, misshandel på stan och övergrepp på unga tjejer och killar?

Om man förlorar sin heder, kommer man inte till "paradiset" då? eller kränks man bara av familjen?
Är det mindre allvarligt när killar förlorar sin heder (då tjejer i värsta fall, och gärna, dödas)?
Citera
2016-07-07, 16:08
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Läskigt...

Blev även förvånad över hur en av de berättade att kriminella muslimer förlorar sin heder. Hur fungerar detta i praktiken om vi tex tittar på en del flyktingar; när vi ser stenkastning på fordon, lögner om ålder, stölder, bedrägerier, misshandel på stan och övergrepp på unga tjejer och killar?

Om man förlorar sin heder, kommer man inte till "paradiset" då? eller kränks man bara av familjen?
Är det mindre allvarligt när killar förlorar sin heder (då tjejer i värsta fall, och gärna, dödas)?

Generellt så är det inga problem att som muslim begå brott - så länge det är kuffar (icke-muslimer, otrogna) som blir utsatta för brotten.
Citera
2016-07-30, 18:13
Medlem
"Feodal machokultur råder i förorten"

Citat:
– Jag har svårt att förstå varför mina egna kamrater inte försvarar vår rätt att röra oss fritt på gatorna. Jag är aktivist och inte politiker, så jag kan säga vad jag tycker: röstfisket i förorten gör S, V och MP rädda för att kritisera islamister, säger Zeliha Dagli över Skype från Ankara.

Citat:
– Min syster som bor i Husby säger att hon flyttade till Sverige för att hon sökte frihet, men hon och hennes fyra barn bor inte i det verkliga Sverige. Situationen har försämrats; det finns extremism överallt i förorterna, säger Zeliha och ger ett eget exempel:

– När jag samlade ihop kvinnor för att diskutera och fika på det enda konditoriet i Husby blev vi omringade av unga män som uppträdde hotfullt och sa åt oss att gå. Mina vänner fick höra från sina barn att det spreds rykten om dem – ”ni vill bli svennar, ni är horor som vill hoppa från säng till säng, ni är kuffar, fiender till religionen” – så barnen ville inte att de skulle delta i träffarna längre.

Citat:
– Mixade, patriarkala traditioner från olika länder har smält ihop till en förortskultur där det religiösa inflytandet är starkt. Det är en feodal machokultur som råder, där bröder kontrollerar sina systrar, förklarar hon.

Att tjejer kontrolleras, kränks och hotas med ryktesspridning sker inte bara i Husby. I januari i år presenterade ”Varken hora eller kuvad”, en organisation som jobbar mot hedersförtryck, en rapport där de intervjuat 1100 ungdomar som bor i Stockholms förorter. De tillfrågade är mellan 12 och 18 år, och av båda könen. Hela 82 procent av flickorna uppger att de blir hårt kontrollerade av familjen.

Citat:
– Vi har en regering som kallar sig feministisk, men som inte står upp för att vi kvinnor ska kunna röra oss överallt utan att känna oss utsatta.

Citat:
– Vi vill leva som västerländska kvinnor. Demokrati, mänskliga rättigheter och sekularism är det viktigaste för kvinnors frigörelse. Dessa värden måste vara referenspunkten även i förorten.

Länk till SvD under spoiler:

Som ni säkert förstått så har Sverige och svenskarna en så kallad utmaning i frågan om integrationen... Ett begrepp som ännu inte nöjaktigt definierats trots att assimilering - eller frånvaron därav - jämte massimmigrationen och den växande etniska enklaverna, islamiseringen, är sammanlänkade ödesfrågor.
Citera
2016-07-30, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorleifDenYngre
Skrämmande siffror. Det här är alltså i Sverige.

Hittade en intressant grej i rapporten. Vi alla förstår ju vilka etniciteter som är aktuella i det här problemet, även de mest PK borde förstå det. Men när jag söker på "Mellanöstern" i dokumentet får jag bara 2 träffar, varav den ena är en fotnot och den andra är från frågeformuläret. Detsamma gäller ord som t.ex. Afrika.

Islam - 4 träffar.
Muslim - 0 träffar.
Enskilda länder (Iran, Palestina, etc.) - 0 träffar.

Jag vet förstås inte om det här relevant, hinner tyvärr inte läsa hela rapporten nu innan jobbet, men jag känner att det kan finnas en viss poäng i att belysa var i problematiken egentligen ligger.

/Torleif Jr

Faktum är att Hedersbegreppet är en rörlig tradition i Mellanöstern med 8000 åriga anor och som existerar oavsett vilken religion som utövas i Mellanöstern.
Det är lika vanligt med detta i Katolska familjer från Libanon som det är med muslimska Iranska familjer.
De flesta som dömts i Sverige för hedersvåld har kommit från Kristna familjer främst Syrien.
Citera
2016-07-30, 20:36
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Vem bryr sig om ockupanterna förtrycker varandra?

Konstigt att inte fler delar din uppfattning. Så länge de mördar, våldtar och kastar sina egna från balkongen tycker jag inte det är något större problem. Det är deras kultur och seder och det får man respektera. Helst skulle de geografiskt även befinna sig i mellersta östern. Förstår mig inte på svenskar som gråter över att någon arabkvinna blir tvångsgift eller liknande. Om de mördar varandra så är det väl bara positivt?
Citera
2016-07-30, 23:41
Medlem
Love-Diana-de-Nices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Hoppas förstås på förändring till det bättre för tjejerna i följande generationer men vad kan göras i detta nu?

Rösta på FI?

Varför inte armband? Det brukar ju funka...
Citera
2016-07-31, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Faktum är att Hedersbegreppet är en rörlig tradition i Mellanöstern med 8000 åriga anor och som existerar oavsett vilken religion som utövas i Mellanöstern.
Det är lika vanligt med detta i Katolska familjer från Libanon som det är med muslimska Iranska familjer.
De flesta som dömts i Sverige för hedersvåld har kommit från Kristna familjer främst Syrien.

Förstås sant, trångsynt av mig.

/Torleif Jr
Citera
2016-07-31, 02:12
Medlem
Love-Diana-de-Nices avatar
Jävla efterblivna kulturella ovanor är vad det rör sig om från ett kargt område mest lämpat gör fårskötsel. Områdets knappa tillgång på föda gjorde det viktigt att familjen, släkten, klanen, kalla det var du vill, fick tillgång till detta. Det var därför viktigt att tillgångarna hölls inom familjen, släkten, klanen, och inte fördelades hur som helst. Det var därför också viktigt att kvinnorna fick barn med rätt man.

Denna fåraherdekultur håller i sig än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in