2016-07-02, 11:03
Medlem
Jag skulle inte vilja ha en marknad där inte instutitioner och andra stora lirare inte fick vara med. Om all den likviditeten skulle försvinna så skulle det vara väldigt dåligt. Nu kan man köpa och sälja med millisekunders dröjesmål och man kan få ett rättvist pris.

Jag bryr mig inte om instutitioner kan tjäna några ören för varje transaktion de gör, så länge som jag får snabba avslut och rättvist pris.
Citera
2016-07-02, 13:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Hur kommer det sig att såna som du alltid ska skylla sina dåliga affärer på att det finns en konspiration mot småsparare? Det finns inga som "spelar ut oss privatpersoner och tjänar grova pengar på småsparare med sina verktyg". Förklara rent konkret hur det isåfall går till. Beskriv steg för steg hur institutionerna gör när de "spelar ut privatpersoner och tjänar grova pengar med sina verktyg". Gemensamt för alla sådana här trådar verkar vara att ingen kan förklara konkret vad det är institutionerna gör. Men alla tycks vara överens om att de gör något. Så man håller sig till vaga beskrivningar om att "spela ut privatpersoner" och "tjäna rova pengar på småsparare" och andra abstrakta, känslostyrda argument.

Jag är själv en småsparare och har aldrig någonsin upplevt att jag blivit utsatt för en konspiration från någon institution. Institutioner ger likviditet till marknaden och gör den mer effektiv. Dessutom företräder institutionerna i slutändan privatpersoner. Det är privatpersoners pengar som en fondförvaltare handlar med. Det är privatpersoners pengar ett pensionsbolag placerar.

Du vill alltså att dina pensionspengar inte ska få placeras i aktier? Är det korrekt uppfattat? Och att fonder inte ska få finnas? För om dessa institutioner inte är tillåtna att handla på börsen så kan ju varken pensionspengar placeras eller fonder existera.

Sluta gör dåliga affärer istället för att skylla på någon konspiration. Den här tråden visar bara hur lite du förstår om aktiemarknaden.
+1

Håller med dig
Citera
2016-07-02, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Ja jag vet ,men lägger ut en krok,bli inte vansinniga eller likvärdigt för en kontroversiell ställd fråga
Men borde inte aktiemarknaden BARA ligga ute för privatpersoner ?
just nu känns det som marknaden på aktier är körd, investmentbolag mm kör aktiekurser precis hur dom vill och dit dom vill med sina verktyg blankar mm,normala privatpersoner har inte en chans i denna djungel

Känns iallafall så på senaste årets handel.
Om man är lite konspiratorisk så skulle det inte förvåna om banker mm har fördel vid köp
Ok vad tror ni om detta?
Snälla ,detta är bara en hypotetisk fråga så ,vad tror ni?
Jag är småsparare och jag har konstant tjänat pengar på börsen så verkar mer som om det har med kunskap och personlighet att göra om man lyckas eller misslyckas och inte att det är nåt investmentbolag som blåser en. Själv har jag aktier i flera investmentbolag så jag är väl en av de som blåser dig då
Citera
2016-07-02, 14:25
Medlem
Aktiemarknaden är ett gigantiskt intelligenstest. Är man smart så tjänar man pengar och är man dum så förlorar man pengar, oavsett om man är privatperson eller institution.

Även professionella aktörer som hedgefonder och banker som ju ska vara så jävla duktiga och smarta gör idiotiska affärer, felbeslut och förlorar massvis med pengar. Det kan du trösta dig med. :-)
Citera
2016-07-02, 20:33
Medlem
P.Gs avatar
Börsen är inget dagis. Placera hos institutionerna om du tror att det är de som förstör för dig?

Citat:
Aktiemarknaden var vä från början tänkt att sparare skulle köpa in sig i företag för att göra en krona
Nej.
Senast redigerad av P.G 2016-07-02 kl. 20:35.
Citera
2016-07-02, 23:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Börsen är inget dagis. Placera hos institutionerna om du tror att det är de som förstör för dig?

Nej.
Precis, börsen är inget offentligt finansierat välfärdspåfund som ska tillhandahålla sparservice till medborgarna.

Citat:
.
TS, du har fått rätt många mothugg nu, och en del missförstånd förklarade för dig. Har du inga kommentarer till det som skrivits?
Citera
2016-07-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ja jag vet ,men lägger ut en krok,bli inte vansinniga eller likvärdigt för en kontroversiell ställd fråga
just nu känns det som marknaden på aktier är körd, investmentbolag mm kör aktiekurser precis hur dom vill och dit dom vill med sina verktyg blankar mm,normala privatpersoner har inte en chans i denna djungel

Om man är lite konspiratorisk så skulle det inte förvåna om banker mm har fördel vid köp
Ok vad tror ni om detta?
Gomorron
Du har fördel vid köp/sälj om du får snabba kurser, så nu sitter autotraders just utanför börsdatacentren. Du förlorar en tredjedels nanosekund om du sitter i Japan, så viktig är fart.
Sen förstår du väl att majoriteten som köper aktier inte gör det som privatpersoner, de har pensionsspar, fonder, köper i bolag etc. Privatpersonen kan bara se när alla andra agerar galet.
Och tro: "Jaja, de rävarna vänder nog den här skiten också", köpa index och banker.
Citera
2016-07-03, 15:33
Medlem
Citat:
Är du dum på riktigt som inte förstår en enkel ställd fråga
"hindrar institutionerna dig från att handla, eller vad menar du?"
Har jag sagt det stolpskott
Nej det gör dom inte ,men dom spelar ut oss privatpersoner och tjänar rätt grova pengar på småsparare
med sina verktyg,,,
Aktiemarknaden var vä från början tänkt att sparare skulle köpa in sig i företag för att göra en krona ,idag är det helt sjukt omvänt ,, investmentbolag sitter där och gör pengar på papper
men fan skit i frågan då om det stör dig
Jo, men nu tjänar ju inte du pengar, fast det ju går.
Aktien är en del i en juridisk person som ska sträva mot att ge dig högsta möjliga avkastning på denna aktie. Om du inte tror på att den ger mer, blanka. Eller sitt utanför. AMD har ju hela våren stigit på rätt lösa rykten och en enorm squeeze av blankare.
Citera
2016-07-03, 22:13
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Ok vad tror ni om detta?

Vad är det investmentbolagen gör när de kör aktiekurser dit de vill? Blanka kan alla göra på ett vanligt aktiekonto. Den som är tillräckligt stor kan driva kursen åt något håll men sen måste de ur också samtidigt som de tar en stor risk. Tror nästan det är enklare att tjäna pengar som liten aktör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in