2016-06-28, 20:04
Medlem
Finns det någon moppe med flera års "nybilsgaranti" fast för mopeder?

Dvs. om något krånglar fixar de det kostnadsfritt.
Citera
2016-06-28, 20:20
Medlem
INTPs avatar
Derbi verkar ha två års garanti.
http://www.derbi.se/modeller/bike-detail/

Vissa kinamoppemärken har kört hyfsat lång garanti. Glöm dom, garanti är en klen tröst om moppen bråkar och behöver stå på verkstad ofta. Dessutom, oftast brukar dom kräva service så ofta att moppen som verkade vara billig i drift inte alls är det i längden även om den fungerar som den ska.
Citera
2016-06-28, 20:26
Medlem
Honda 5 års garanti.

http://www.hondamc.com/produkt/nsc50-2/
Citera
2016-06-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Honda 5 års garanti.

http://www.hondamc.com/produkt/nsc50-2/

Japp, såg Honda när jag googlade. Men dessa garantier för Derbi och Honda täcker de verkligen på riktigt om det går sönder, eller måste man tjafsa med dem?
Citera
2016-06-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madeleine100
Japp, såg Honda när jag googlade. Men dessa garantier för Derbi och Honda täcker de verkligen på riktigt om det går sönder, eller måste man tjafsa med dem?
Man bör alltid läsa garantivillkoren för att veta exakt vad de gäller för. Det är ju ingen vagnskadeförsäkring och gäller naturligtvis inte för felaktigt användande. Men Honda är stora och smutsar nog inte ner sitt namn med att lura kunderna.
Citera
2016-06-28, 21:06
Medlem
INTPs avatar
Beror naturligtvis på vad som går sönder, och hur mopeden har skötts. Men är det ett rent tillverkningsfel så gäller garantin utan problem, utslitna slitdelar och fel p.g.a. handhavandefel gäller det däremot inte för.
Citera
2016-06-28, 21:22
Medlem
Isnatts avatar
När jag köpte min Yamaha så var jag tvungen att serva den hos märkesverkstad för att garantin skulle gälla. Den skulle in vid vissa miltal, kommer inte ihåg exakt vilka.

Problemet var att märkesverkstaden tog hutlöst betalt! Moppen kostade 15 000:- och för ett av dessa milbesök - för att garantin skulle gälla, skulle dom ha 4500:-
Jag gick till en annan mopedhandlare som tog runt tusenlappen. Han påpekade även att garantin inte skulle gälla om han gjorde det men det struntade jag i. Moppen rullar fint, 8 år senare..
Så pass opp om det är inskrivet massa dyra servicear där du är hänvisad till märkesverkstad som tar överpriser.
Citera
2016-06-29, 09:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
När jag köpte min Yamaha så var jag tvungen att serva den hos märkesverkstad för att garantin skulle gälla. Den skulle in vid vissa miltal, kommer inte ihåg exakt vilka.

Problemet var att märkesverkstaden tog hutlöst betalt! Moppen kostade 15 000:- och för ett av dessa milbesök - för att garantin skulle gälla, skulle dom ha 4500:-
Jag gick till en annan mopedhandlare som tog runt tusenlappen. Han påpekade även att garantin inte skulle gälla om han gjorde det men det struntade jag i. Moppen rullar fint, 8 år senare..
Så pass opp om det är inskrivet massa dyra servicear där du är hänvisad till märkesverkstad som tar överpriser.

Dessutom är servicarna i regel inte så märkvärdiga dvs är relativt få moment och lite vätskebyten som tar en ha!vtimme att göra totalt. Det som tar längst tid är nog ventiljustering typ 15 min.

Kinamoppar brukar kräva en hel del service eftersom man behöver justera ventiler och byta stötdämpare var 500 mil. Kör man mycket i stadstrafik så behöver bromsbeläggen bytas mellan ca 300-500 mil.
Senast redigerad av Megaforce 2016-06-29 kl. 09:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in