2016-06-23, 12:47
Medlem
Hej
Undrar om någon vet vad det kan vara för fel på min V70-00. När jag släpper upp koppling och ska åka iväg så låter det som om järn skaver mot järn, likadant om jag lägger i backen. Det försvinner så fort bilen börjat rulla. Det är liksom bara första metern. Står jag så bilen rullar lite neråt typ när jag ska starta hörs det inget.

Har dock misstankar om att det kanske kan vara typ tryckplattan/lameller/svänghjul, någon som haft något liknande symtom?

Tacksam för idéer
Citera
2016-06-23, 13:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienum
Hej
Undrar om någon vet vad det kan vara för fel på min V70-00. När jag släpper upp koppling och ska åka iväg så låter det som om järn skaver mot järn, likadant om jag lägger i backen. Det försvinner så fort bilen börjat rulla. Det är liksom bara första metern. Står jag så bilen rullar lite neråt typ när jag ska starta hörs det inget.

Har dock misstankar om att det kanske kan vara typ tryckplattan/lameller/svänghjul, någon som haft något liknande symtom?

Tacksam för idéer

Kan komma från handbromsbeläggen eller även de vanliga bromsbeläggen om något kärvar.
Citera
2016-06-23, 13:33
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kan komma från handbromsbeläggen eller även de vanliga bromsbeläggen om något kärvar.
Kan även komma från totalt nedslitna bromsbelägg. Detta testade jag med en V40 o detta vill jag inte rekomendera då jag under buskörning fick rödljus o bromsade hårt med resultat att ett belägg lossnade.
Citera
2016-06-23, 14:27
Medlem
Citat:
Hej

Tacksam för idéer

är det aldrig i fart? när du kopplar/växlar i fart?

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

håller med megaforce. kan va handbromsbeläggen som kärvar lite. smörj upp glidpinnar och allt och testa igen.
Citera
2016-06-23, 14:44
Avslutad
bromsa sten hårt så du känner att abs - en funkar . brukar rosta ihop om man snäll kör år ut och år in , kolvarna i oket behöver lite hard time
Citera
2016-06-23, 15:09
Medlem
inget fel på bromsarna....
nä det är aldrig i fart endast när man ska "rulla" iväg så kommer det ett kärvande ljud som upphör direkt när bilen kommit i rullning.... låter ifrån framvagnen
Citera
2016-06-23, 15:14
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Hej

Tacksam för idéer

Jag tror jag vet vad du menar.

Det liksom tjuter/skriker till för en sekund när du släpper upp kopplingen från stillastående??

Ganska vanligt förekommande på en del bilmodeller, kopplingsbyte brukar avhjälpa problemet men egentligen är det inget att bry sig om.

En del menar på att ljudet kommer från lamellen och dess material.
Om man är lite tuff mot kopplingen och slirar och värmer upp lamellen så brukar ljudet försvinna för några månader.
Andra menar på att det är tryckplattan och dess solfjäder som kommer i vibration och gör ljudet...

Jag hör det där ljudet ibland på mina kundbilar i verkstaden, många gånger på lite äldre Volvo bilar, och jag vet också att det är väldigt vanligt förekommande på rallybilar med sinterlamell och förstärkt tryckplatta.

Som sagt, inte så mycket att bry sig om...

Om vi nu pratar om samma ljud vill säga?
Citera
2016-06-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag tror jag vet vad du menar.

Det liksom tjuter/skriker till för en sekund när du släpper upp kopplingen från stillastående??

Ganska vanligt förekommande på en del bilmodeller, kopplingsbyte brukar avhjälpa problemet men egentligen är det inget att bry sig om.

En del menar på att ljudet kommer från lamellen och dess material.
Om man är lite tuff mot kopplingen och slirar och värmer upp lamellen så brukar ljudet försvinna för några månader.
Andra menar på att det är tryckplattan och dess solfjäder som kommer i vibration och gör ljudet...

Jag hör det där ljudet ibland på mina kundbilar i verkstaden, många gånger på lite äldre Volvo bilar, och jag vet också att det är väldigt vanligt förekommande på rallybilar med sinterlamell och förstärkt tryckplatta.

Som sagt, inte så mycket att bry sig om...

Om vi nu pratar om samma ljud vill säga?

Tror du har helt rätt... Är som jag misstänkte då (förmodligen) Jag får väl helt enkelt låta det skrika lite har ingen lust att byta koppling mm när det funkar för övrigt.

Tack för alla synpunkter
Citera
2016-06-23, 16:30
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Hej

Tacksam för idéer

Det du hör kan vara ABS-systemet som självtestar sig. Det gör det efter varje start när bilen kommit upp i 20 km/h för första gången. Men hör du det redan efter några meter kan det förstås vara något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in