2016-06-17, 20:33
Medlem
Attacherads avatar
Jag satt och kikade på vinnarna för dagen och noterade en affär i NetJobs som jag tyckte stack ut.

http://i.imgur.com/niewpwP.png

Om jag förstår det rätt så köper MLI mer än 3000 aktier 3980 aktier till priset 1,51 klockan 13:54.
Sedan säljer man 3000 aktier kl 15:38 för 1,89 kronor.

Som jag tolkar det så pumpar MLI upp aktien genom ett för dagen "större köp" för att sedan hitta en köpare vid 1,89. Jag begriper inte hur de kan hitta en köpare för 1,89 när vem som helst kan se orders?

Tjänade MLI snabba pengar här (isf hur?) eller har jag missuppfattat något?

Aktien gick förövrigt upp 35,97% och omsatte 24 037 kronor (alltså mycket lågt).
Senast redigerad av Attacherad 2016-06-17 kl. 20:44.
Citera
2016-06-17, 23:33
Medlem
Livsfarligt göra så i en aktie som inte har omsättning att tala om. Merryl har bevisligen köpt aktier för 6010kr och sålt aktier för (3000+160+55) för 6076kr

Givet att det är samma person, givet courtage 0kr lyckades de inte med affären, hade de lyckats hade det blivit 1500kr upp men nu nu har de aktier kvar och vinsten är 76kr.

Definiera "tjänat snabba pengar" .. 76kr? really?

de sista aktierna 765st kan det gå hur som helst med måndag morgon.. det verkar fattas likviditet i detta bolaget. håll dig undan är mitt råd.
Citera
2016-06-19, 12:12
Medlem
Vem är MLI? Det är kanske inte samma person/institution som köper/säljer aktierna varje gång trots att det stå MLI på alla affärerna? MLI kan vara ett ombud för flera kunder och handla för deras räkning?
Citera
2016-06-19, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Vem är MLI?

Merill Lynch
Citera
2016-06-21, 09:54
Medlem
Attacherads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Livsfarligt göra så i en aktie som inte har omsättning att tala om. Merryl har bevisligen köpt aktier för 6010kr och sålt aktier för (3000+160+55) för 6076kr

Givet att det är samma person, givet courtage 0kr lyckades de inte med affären, hade de lyckats hade det blivit 1500kr upp men nu nu har de aktier kvar och vinsten är 76kr.

Definiera "tjänat snabba pengar" .. 76kr? really?

de sista aktierna 765st kan det gå hur som helst med måndag morgon.. det verkar fattas likviditet i detta bolaget. håll dig undan är mitt råd.

Med "tjänat snabba pengar" syftar jag givetvis på att det förmodligen sker i större skala i andra aktier. Nu hade jag bara det enskilda fallet framför mig men kunde inte begripa hur de tänkt och hur kursen kunde påverkas så kraftigt att en köpare fanns på den nivån. Det fanns enligt vad jag kunde se inget som pekade på att det skulle finnas en köpare på den nivån eftersom att de flesta avsluta låg kring 1,51 den dagen.
Citera
2016-06-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attacherad
Jag satt och kikade på vinnarna för dagen och noterade en affär i NetJobs som jag tyckte stack ut.

http://i.imgur.com/niewpwP.png

Om jag förstår det rätt så köper MLI mer än 3000 aktier 3980 aktier till priset 1,51 klockan 13:54.
Sedan säljer man 3000 aktier kl 15:38 för 1,89 kronor.

Som jag tolkar det så pumpar MLI upp aktien genom ett för dagen "större köp" för att sedan hitta en köpare vid 1,89. Jag begriper inte hur de kan hitta en köpare för 1,89 när vem som helst kan se orders?

Tjänade MLI snabba pengar här (isf hur?) eller har jag missuppfattat något?

Aktien gick förövrigt upp 35,97% och omsatte 24 037 kronor (alltså mycket lågt).

Citat:
Ursprungligen postat av Attacherad
Med "tjänat snabba pengar" syftar jag givetvis på att det förmodligen sker i större skala i andra aktier. Nu hade jag bara det enskilda fallet framför mig men kunde inte begripa hur de tänkt och hur kursen kunde påverkas så kraftigt att en köpare fanns på den nivån. Det fanns enligt vad jag kunde se inget som pekade på att det skulle finnas en köpare på den nivån eftersom att de flesta avsluta låg kring 1,51 den dagen.

Det du ser på Avanza är bara Level 1 data, d.v.s. du ser bara de 5 högsta köpbuden och de 5 lägsta säljbuden på den offentliga marknaden. Utöver alla bud som offentligheten kan komma över så finns det s.k. dark pools där institionella investerare kan lägga bud utan att den offentliga marknaden ser detta. Vi småsparare ser som sagt bara toppen av isberget, det finns mycket som gömmer sig under ytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in