2016-06-15, 12:44
Medlem
Du har fel. Pågående FU blir en allmän handling. Polisen kan lägga ner utredn. och låta bli att "offentliggöra FUP" hur mkt dom vill - ty dom som vill veta sanningen ser till att få läsa relevanta handlingar.
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Håller med dig om att man måste skilja på rykten som skapar trådsanningar, och fakta med källhänvisningar kring vad som inträffat.
Jag konstaterar att en annan skribent i tråden anklagas för att trolla, och denna person har info liknande den som jag själv har fått IRL.

Muntliga andrahandsuppgifter: Självklart visste inte polisen att denna AUDI A3 (?) hade "stulits" ifrån en förälder och framfördes i vansinnesfart av en omdömeslös, körkortslös, berusad och (enligt f.n. obekräftade uppgifter) drogpåverkad 20-åring.
Den av de "oskyldiga" 14-åringarna som klarade sig bäst satt i baksätet.

Vad som är fakta vet vi inte, men det kommer att framgå av FU. Om det sedan offentliggörs något FUP, beror på om åkl beslutar att föra ärendet till en rättslig prövning. Det kanske inte sker eftersom föraren (GM) har avlidit?
De andra ynglingarnas anhöriga kanske vill föra talan emot föraren för grov misshandel eller dråp, vad vet jag?

Inte fan önskar man/jag att någon skulle ha kört ihjäl sig, som vissa uttalat i tråden, men jävlar om de hade kört ihjäl någon närstående till mig.

Är man 20 år gammal, så ska man i vaket nyktert tillstånd förstå att handlingar får konsekvenser, och lägga ribban för balla äventyr efter den vetskapen.
KONSEKVENSER får bli ordet för dagen.
Citera
2016-06-15, 12:59
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Du har fel. Pågående FU blir en allmän handling. Polisen kan lägga ner utredn. och låta bli att "offentliggöra FUP" hur mkt dom vill - ty dom som vill veta sanningen ser till att få läsa relevanta handlingar.
Okej! Hur får jag, Berra, Lena och Proppen läsa relevanta handlingar då menar du?
Please tell, and I stand corrected!
Citera
2016-06-15, 19:09
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Att pågående FU med automatik skulle bli en allmän handling, även om ärendet INTE går vidare till en rättslig prövning, är en uppgift som jag skulle uppskatta om du kunde ange en källa till.

1) Menar du med det sista fetade t.ex. den meddelarfrihet som en journalist kan åtnjuta vid samtal med polis eller andra?

2) I övrigt så kan ju t.ex. målsägande (men inte generellt allmänheten) få del av info i FU, även om ärendet ifråga inte går till en rättslig prövning.

3) Antar att du inte avser sådan info som olika för ett ärende ej behöriga tjänstemän, endera av egen nyfikenhet (genom tjänstefel) tar fram, eller som enligt förekomna uppgifter har sålts vidare till kriminella för egen ekonomisk vinning?

Jag vill betona att jag är för en stark transparens när det gäller för rättsvårdande myndigheter att visa oss medborgare att allt som har en koppling till möjliga rättsliga processer går helt korrekt rätt till.

I nuläget saknar dina obekräftade uppgifter tyvärr allt värde!
Citera
2016-06-15, 19:50
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozer2011
Vill du få en full uppdatering! , och kallar du mig troll vet du ej vem jag är

Jag vet precis vad vad den där "B" gjorde med killarna i bilen , socialamedier mobiler har du hört om det? Det här är något mer en bara krocken
Vissa som leker knark kyngar borde tänka på en sak skriv inte skiten ni gör på mobil och sociala medier all info sparas bra jobbat där killar.
Finns flera namn som är inblandade i något större här på Ekerö , alla vet att "B" utnyttjade småkillar till att langa. Nu finns saker svart på vitt Tack vare deras klantade allt finns till polisen!

"B" "tvingade" "e" att ta hans mammas bil!

Okej så du kan inte köra i 150km där haha bästa jag hört och polisen vet nog lite mer om det en dig? Har varit där uppe flera gånger med tanke på att jag har kopplingar

Är man hjärn död så räknas det som att man är död! Och det var "B" på platsen enligt ambulansen. Och ja jag vet att respiratorn stängdes av på natten.

Hur vet jag att dom ej bar bälte ja ambulans och polis! Och av skadorna !

Blir kul när alla konversationer och namn kommer ut så får folk svart på vitt , men det får vänta då polisen går igenom allt och inget får därför postas förens utredningen är klar.
Och som sagt "B" fick en varning att ge fan i att hota småkillar med kniv i centrum
Vilket vi fattar att han sket i totalt vi får se hur lång tid det tar innan folk börjar snacka ner varandra !
Jag kan acceptera att några barn dör i en bilolycka, men inte att du dödar det svenska språket. Visa lite respekt!
Citera
2016-06-16, 01:09
Medlem
Vadå "bli en allmän handling"?
Du och andra får helt enkelt finna en kurs, där man lär ut hur offentlighetsprincipen ska funka.
Vi som vill veta hur (minimalt rättssäkert) polis och åklagare utreder trafikolyckor som ex.vis den nu aktuella, vi ser till att få ut de handlingar som ger belysning..
Citat:
Att pågående FU med automatik skulle bli en allmän handling, även om ärendet INTE går vidare till en rättslig prövning, är en uppgift som jag skulle uppskatta om du kunde ange en källa till.

1) Menar du med det sista fetade t.ex. den meddelarfrihet som en journalist kan åtnjuta vid samtal med polis eller andra?

2) I övrigt så kan ju t.ex. målsägande (men inte generellt allmänheten) få del av info i FU, även om ärendet ifråga inte går till en rättslig prövning.

3) Antar att du inte avser sådan info som olika för ett ärende ej behöriga tjänstemän, endera av egen nyfikenhet (genom tjänstefel) tar fram, eller som enligt förekomna uppgifter har sålts vidare till kriminella för egen ekonomisk vinning?

Jag vill betona att jag är för en stark transparens när det gäller för rättsvårdande myndigheter att visa oss medborgare att allt som har en koppling till möjliga rättsliga processer går helt korrekt rätt till.

Citera
2016-06-16, 01:50
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Vadå "bli en allmän handling"?
Du och andra får helt enkelt finna en kurs, där man lär ut hur offentlighetsprincipen ska funka.
Vi som vill veta hur (minimalt rättssäkert) polis och åklagare utreder trafikolyckor som ex.vis den nu aktuella, vi ser till att få ut de handlingar som ger belysning..
Okej, då förstår jag! Belysning brukar ju hjälpa när man famlar i mörkret!

Jag vet hur offentlighetsprincipen fungerar, och har inga som helst problem med att skaffa fram önskad information.
Hade däremot en förhoppning om att du kunde informera andra användare varifrån du hämtade ditt luddiga flummande, men så var tyvärr inte fallet.

Citat:
Citera
2016-06-16, 18:50
Medlem
http://www.stockholmdirekt.se/archive/rep/2016/06/16/89Ob6yii03AG8vlJSvE2A/index.xml

Åklagaren har beslutat att inte inleda någon förundersökning mot den polispatrull som följde efter.
Citera
2016-06-17, 00:35
Medlem
Citat:

Kolla fallet med den grova misshandeln/mordförsöket med efterföljande självmord
på Ekerö. Något åtal väcktes inte eftersom det inte går att åtala en avliden person.
Förundersökning genomfördes med många förhör, teknisk undersökning osv.

När åtal väcks lämnas det förundersökningsprotokoll som åklagaren sammanställt
in till tingsrätten och blir därmed en offentlig handling.

Om åtal ej väcks finns det inget offentligt förundersökningsprotokoll.

Den drabbade flickan i fallet på Ekerö fick kämpa för att ta del av de handlingar
som upprättats i samband med förundersökningen,
trots att hon nästan blivit mördad och var en stor del av förundersökningen själv.
(Dessutom cencurerades förundersökningen, hon fick inte ta del av allt.)

Du får gärna berätta mer om offentlighetsprincipen i detta fallet,
förundersökningen menar du är offentlig eller ?

Om du kikar på fallet Jonas Falk ( f d Oredsson) och ensamseglaren med
kokain i lasten, där fick advokaterna bråka för att få ut det material som
åklagarmyndigheten lämnat åt sidan i den s k "slasken", i det fallet närmare
15.000 sidor om jag minns rätt, som åklagaren valt att inte bifoga i det
protokoll som inlämnats när åtal väcktes.

När menar du att pågående FU blir en allmän handling ?
Citera
2016-06-17, 02:05
Medlem
Tack för intress. genmäle:-)
Jag får förtydl. mig: så länge FU pågår så råder normalt FU-sekretess.
När FU avslutats (åtal eller ej åtal) så kan handl. begäras ut. Inkl. det som finns i "slasken" - ett mörkermännens tekniska gömställe. Och polis eller ÅKmyndighetens jurister kan då hålla på och försöka sekretessa hur mkt dom vill. Ex.vis i syfte att dölja egen inkompetens; slarv, korruption eller ren kriminalitet. Såsom skyddande av brottsling. Hela denna process blir dokumenterad och kan genomlysa rättsröta/nepotism vid senare tillfällen.
Citat:
Ursprungligen postat av sisterlove
Kolla fallet med den grova misshandeln/mordförsöket med efterföljande självmord
på Ekerö. Något åtal väcktes inte eftersom det inte går att åtala en avliden person.
Förundersökning genomfördes med många förhör, teknisk undersökning osv.

När åtal väcks lämnas det förundersökningsprotokoll som åklagaren sammanställt
in till tingsrätten och blir därmed en offentlig handling.

Om åtal ej väcks finns det inget offentligt förundersökningsprotokoll.

Den drabbade flickan i fallet på Ekerö fick kämpa för att ta del av de handlingar
som upprättats i samband med förundersökningen,
trots att hon nästan blivit mördad och var en stor del av förundersökningen själv.

Du får gärna berätta mer om offentlighetsprincipen i detta fallet,
förundersökningen menar du är offentlig eller ?

Om du kikar på fallet Jonas Falk ( f d Oredsson) och ensamseglaren med
kokain i lasten, där fick advokaterna bråka för att få ut det material som
åklagarmyndigheten lämnat åt sidan i den s k "slasken", i det fallet närmare
15.000 sidor om jag minns rätt, som åklagaren valt att inte bifoga i det
protokoll som inlämnats när åtal väcktes.

När menar du att pågående FU blir en allmän handling ?
Citera
2016-06-17, 08:58
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisterlove
Den drabbade flickan i fallet på Ekerö fick kämpa för att ta del av de handlingar som upprättats i samband med förundersökningen, trots att hon nästan blivit mördad och var en stor del av förundersökningen själv.
Man får verkligen hoppas att BO i detta fall (14-åringarna, men även deras närmaste) får en bättre insyn i utredningen än vad flickan i den Ekeröhändelse som du beskrev fick.

I slasken hamnar information som inte anses ha relevans för den fortsatta rättsliga processen. Slasken är självklart populär bland försvarsadvokater för att följa upp så att inget (enl. deras uppfattning) för klienten relevant material har sorterats bort.

Slasken är givetvis även högintressant för t.ex. konspirationsteoretiker, som ser tomtar och troll under varje sten som de lyfter på, men vägrar att lägga tillbaka.
Senast redigerad av LeBronThurman 2016-06-17 kl. 09:00.
Citera
2016-06-17, 09:33
Medlem
Angående tomtar o troll o sånt. Det är väl dom stollar som gullar med svensk rättsröta? Endast dom färdigt hjärntvättade tror väl på allvar, att allt som hamnat i "slasken" är irrelevanta uppgifter?!?
I det akt. fallet blir de sålunda intressant att se hur "jakten" ska avhandlas!
Citat:
Man får verkligen hoppas att BO i detta fall (14-åringarna, men även deras närmaste) får en bättre insyn i utredningen än vad flickan i den Ekeröhändelse som du beskrev fick.

I slasken hamnar information som inte anses ha relevans för den fortsatta rättsliga processen. Slasken är självklart populär bland försvarsadvokater för att följa upp så att inget (enl. deras uppfattning) för klienten relevant material har sorterats bort.

Slasken är givetvis även högintressant för t.ex. konspirationsteoretiker, som ser tomtar och troll under varje sten som de lyfter på, men vägrar att lägga tillbaka.
Citera
2016-06-17, 11:45
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
I det akt. fallet blir de sålunda intressant att se hur "jakten" ska avhandlas!
Jo det förstår jag så väl!
Lycka till i "jakten" på konspirationer. Det är väl det som enahanda fyller upp tillvaron här i livet med en mening, eller?

De som medvetet missköter sitt ämbete ska sättas dit med full kraft, då deras inkompetens föder ett multipelt nytt antal konspirationsteoretiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in