Citat:
Ursprungligen postat av
Zipaja
Hu har det gått för dig?
Det har blivit lite värre med åren men nåt man lärt sig leva med. Vissa läkare tycker man bör överväga att operera fast magnetpärlor runt magmunnen men läkaren jag träffade sist tyckte inte det var värt det.
Esomeprazol 40mg (Tablettform, ej kapsel) på morgonen och kvällen. Ibland tar jag 1-2 tabletter extra om det är mycket besvär. Just det där med tablettform är viktigt, effekten är på mig bättre och när jag frågade chatgpt så sa den att om man har magmunsbråck så kan kapslar brytas ner för tidigt i magen och en del av det verksamma ämnet hinner förstöras på vägen, alltså mindre effekt.
2020-2022 fick jag åka ambulans två gånger och åkte in själv en gång med hemska smärtor i övre mage som också strålade sig lite mot ryggen. Första gången bedömde man njursten (dock utan att faktiskt göra röntgen/ultraljud/whatever), andra gången gallsten (ultraljud, en stor gallsten men som bedömdes vara för stor för att ta sig ur gallan men skulle kunna orsaka smärtsam irritation), tredje gången fokuserade man bara på smärthantering, morfin, för magmunsbråck och reflux.
Min gissning är att jag förmodligen hade njursten första gången som "gått över" då det gjorde särskilt ont den gången, men att den gången man såg en gallsten så var det egentligen refluxen som bråkade.
Summering är väl att tablettform funkar bättre, försöker ta det samma tid varje dag för att kroppen ska ha en rutin för medicinen, tar extra vid behov. Undviker också att äta sånt jag vet gör refluxen värre. Men jag är inte perfekt, det slarvas ibland och glöms bort, det får man sota för.