2016-06-08, 13:40
Medlem
Gammal nyhet men jag tänkte det kan var intressant att diskutera.

https://www.open-doors.se/nyheter/2012/1436681/1500669/

Den marockanska kyrkan har potential att växa

För två år sedan utvisades många kristna med utländsk bakgrund från Marocko vilket förändrade kyrkans utseende. De kristna började träffas i mindre grupper och idag räknas en församling som stor om den har tjugo medlemmar.

År 2010 var ett tungt år för kyrkan i Marocko. ”Efter att alla utlänningar utvisats, stängdes nästan hälften av alla kyrkor, det var ett hårt slag” säger den person som är ansvarig för Open Doors arbete i Nordafrika. Ett år senare började situationen återgå till det normala igen för de ungefär 3 000 kristna, men tendensen att dela in sig i mindre grupper finns kvar.

Har alltid sätt Marocko som västligt inställt kanske för att dom flesta Mellanöstern filmerna spelas in där och för turister är hyfsat safe.
Så det förvånar mig att höra att dom jagar kristna. Jag kan inte minnas att jag har hört det innan om det landet.

Diskutera
Citera
2016-06-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

För två år sedan utvisades många kristna med utländsk bakgrund från Marocko vilket förändrade kyrkans utseende. De kristna började träffas i mindre grupper och idag räknas en församling som stor om den har tjugo medlemmar.

År 2010 var ett tungt år för kyrkan i Marocko. ”Efter att alla utlänningar utvisats, stängdes nästan hälften av alla kyrkor, det var ett hårt slag” säger den person som är ansvarig för Open Doors arbete i Nordafrika. Ett år senare började situationen återgå till det normala igen för de ungefär 3 000 kristna, men tendensen att dela in sig i mindre grupper finns kvar.

Har alltid sätt Marocko som västligt inställt kanske för att dom flesta Mellanöstern filmerna spelas in där och för turister är hyfsat safe.
Så det förvånar mig att höra att dom jagar kristna. Jag kan inte minnas att jag har hört det innan om det landet.

Diskutera
Islam slänger ut allt som inte böjer sig mot Mecka, det är bara en tidsfråga. Marocko slänger även ut sina kriminella gatupojkar, som hamnar i Sverige som ensamkommande "flyktingbarn". Världen är upp och ner

Tacka vet jag Italien, som inte erkänner islam som en religion. Buddhism och hinduism har Italien erkänt, men INTE islam. De är kloka, de där italienarna. De vet att om de låter islam välla in, åker de själva snart ut och det vill nog inte Påven och hans pojkar.
Citera
2016-06-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Islam slänger ut allt som inte böjer sig mot Mecka, det är bara en tidsfråga. Marocko slänger även ut sina kriminella gatupojkar, som hamnar i Sverige som ensamkommande "flyktingbarn". Världen är upp och ner

Tacka vet jag Italien, som inte erkänner islam som en religion. Buddhism och hinduism har Italien erkänt, men INTE islam. De är kloka, de där italienarna. De vet att om de låter islam välla in, åker de själva snart ut och det vill nog inte Påven och hans pojkar.

Islam i många avseende har vart väldigt schysst mot kristna i Mellanöstern/Afrika.
Men ibland så sker det vissa utrensningar tyvärr där nere mot kristna.

Trodde inte det skulle ske i Marocko. Det verkar som inget land där nere är säkert för kristna.
Citera
2016-06-08, 18:55
Medlem
Citat:
Islam i många avseende har vart väldigt schysst mot kristna i Mellanöstern/Afrika.
Veckans underdrift. Islam har drivit ut kristna ur Syrien, Irak, Libanon, Egypten, Marocko, Tunisien, Turkiet - jag kan hålla på hur länge som helst.

Islam är inte tolerant mot någon annan ideologi än islam, eftersom islam har/har alltid haft totalitära anspråk. De bidar sin tid när de är "svaga", och går till anfall när de upplever medvind/att fienden är "svag".

En krigsideologi alltså grundat av en warlord, muhammed pedofet. Märkligt att jag och många med mig ser det så klart, medan andra verkar vara förhäxade /blind folded eller rent ut sagt korkade.
Citera
2016-06-08, 19:05
Medlem
Citat:

Trodde inte det skulle ske i Marocko. Det verkar som inget land där nere är säkert för kristna.

De kristna som Islam alltid hållit i schack med förtryck sedan medeltiden i MENA är sådana grupper som aldrig för krig eller bär vapen. Sådana som tillhör den koptiska ortodoxa kyrkan (Egypten) eller syriska ortodoxa kyrkan (Turkiet, Syrien och Irak).

Dessa tillhör bland dem mest fredliga kristna grupperingarna i världen.
Citera
2016-06-14, 01:26
Medlem
Citat:

Diskutera

Det du citerar verkar specifikt röra Open Doors rörelsen.

Jag kan inte se att marocko skulle kastat ut 50% av sina kristna år 2010.

Citat:
In March 2010, the government expelled at least 33 Christian foreign residents from the country. Among them were 10 adult Christians, along with their children, who were running The Village of Hope, a foster daycare center for orphans. The foster children were turned over to the care of people they did not know.

In addition to the expulsions, roughly 81 people were declared “persona non grata” for alleged proselytizing. None have returned. As recently as February, one of those blacklisted tried to gain reentry but was detained and then deported.
http://morningstarnews.org/2013/05/christians-in-morocco-fear-fatwa-portends-harsher-treatment/

Att konvertera från islam är inte förbjudet i Marocko, däremot är det förbjudet att sprida andra läror (missionera) eller att aktivt försöka omvända någon från islam.
En person åtalades nyligen för missionerande, dömdes i lägre instans till 2,5 års fängelse, men friades i en högre instans.

Citat:
The case of a Moroccan convert to Christianity sentenced to 30 months in jail for evangelism is expected to be officially dismissed on Thursday when the judge provides his final ruling, after the charges against him were concluded to have lacked evidence at an appeals court hearing last week.
http://www.charismanews.com/world/42761-morocco-drops-evangelism-charges-against-convert-to-christianity
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in