2016-06-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Jamen det låter ju som en intelligent slutsats! NOT!!! VEM väljer sitt handikapp tror du?
Att slå ihjäl folk är inte nåt jävla handikapp det är ondska.
Citera
2016-06-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Vilken helt galen jämförelse. Det är väldigt stor skillnad mellan fysiskt och psykiskt. Den rullstolsbundne/förlamade har inget val när han ska gå, han kan helt enkelt inte gå. Det är så det är. Men den psykiskt "handikappade" har ju ett val. Han kan t ex slå huvudet i väggen på sig själv istället för att slå nån annan, han kan lägga in sig för vård, han kan ta livet av sig själv istället för att ta livet av nån annan osv., han har mängder med valmöjligheter. Så det är enbart hans fel. Och inte samhällets. Och det går verkligen inte att jämföra med en rullstolsbunden. Det finns många svårt psykiskt sjuka och helt förstörda och trasiga människor med psykoser och allt möjligt som velat döda men dom har VALT att inte göra det. Dom väljer någonting annat istället. T ex lägga in sig för vård eller skada sig själva istället.

Vi talar inte om "trasiga" människor utan någon som förmodligen har ett handikapp. Tycker du att de med Downs syndrom verkligen har ett val t ex? Dumskalle!!
Citera
2016-06-11, 14:35
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Kort svar - NEJ.

Den typen av institution gick i graven på sjuttiotalet i Sverige.

Tyvärr.
Skillnaden märktes tydligt och gör fortfarande.
Sverige är i stort behov av att på allvar börja använda
1991:1128.
Citera
2016-06-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu2
Att slå ihjäl folk är inte nåt jävla handikapp det är ondska.

I de allra flesta fall är det en hjärna som inte fungerar på rätt sätt. En skada eller en genetisk mutation eller förändring som inte har ett enda dugg med ondska att göra.
Citera
2016-06-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Tyvärr.
Skillnaden märktes tydligt och gör fortfarande.
Sverige är i stort behov av att på allvar börja använda
1991:1128.

Nja .... vet inte det. Men NÅGOT måste göras i alla fall. Tänk på killen på västkusten som mördade sin bäste vän vid parmiddagen. Fått lite "vård" men inte mer..... psykiatrin idag är under all kritik!! Till fara och skada för alla.
Citera
2016-06-11, 14:40
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Är du blind din djävel? Ok, vi ordnar övergångsställen för blinda men finns det inget där du är och du blir överkörd skyll dig själv.

Är det så du menar?
Jag vet inte varför du väljer att förolämpa mig för att jag inte håller med dig i frågan, jag trodde vi befann oss på ett DISKUSSIONSFORUM?

Men för att besvara din fråga; Nej, jag håller inte med dig och jag hoppas att du aldrig någonsin kommer att arbeta inom någon form av rättsvårdande instans.

Helt off topic, blinda brukar ha förstånd att själva skaffa den hjälp dom behöver för att inte bli ihjälkörda så det där är bara ännu en kass liknelse av dig!
Citera
2016-06-11, 14:43
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
I de allra flesta fall är det en hjärna som inte fungerar på rätt sätt. En skada eller en genetisk mutation eller förändring som inte har ett enda dugg med ondska att göra.
Jag skulle tro att dom flesta av Lottas anhöriga skiter ett stort stycke i anledningen till varför han slog henne så att hon dog!
Lås in fanskapet, svälj nyckeln och skit aldrig mer och sluta ursäkta folk som begår brottsliga handlingar!
Citera
2016-06-11, 14:43
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Från domen för åtta månader sen

Martin Jonsson yrkar att beslutet om varning enligt 12 kap. l § fängelselagen
(2010:610) ska upphävas. Som grund anför han bl.a. att rapporterna
bygger i vissa delar på händelser som är starkt överdrivna av Kriminalvården.
Hans ADHD gör honom mer lättretlig än "normala" personer, vilket i
kombination med hans utseende leder till att människor som träffar honom
oftast direkt utgår ifrån att han är arg, hotfull och farlig fastän han är lugn.

Ja han var ju ofarlig.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja och om det nu inte var så jädra tragiskt så skulle jag säga att det var en skämtsam rackare

Den här typen av dysfunktionella individer brukar ha en verklighetsuppfattning som skiljer sig från normalt sunda människor, tillika brukar insikten vara under all kritik.

Fö, att denna soppåse bara har ADHD låter osannolikt, om han inte är alkoholiserad benzo/pcp/amfetaminmissbrukare.
Citera
2016-06-11, 14:46
Medlem
Citat:
Tyvärr är myndigheterna fulla med folk som du som vägrar acceptera individuellt ansvar tills den dagen ni själva träffar på en "handikappad" person.
Citera
2016-06-11, 14:50
Medlem
satanslillebrors avatar
Läste någonstans i tråden att han var med i DFG, tar dom in vilka psykfall som helst?
Citera
2016-06-11, 14:50
Medlem
En fruktansvärd händelse. Utan att på något sätt uttrycka medkänsla för Gm eller ursäkta att han mördade. Har hört att de faktiskt levde ihop men att han överraskade henne med en annan i deras bostad en månad innan. Även att han fått veta av den andre mannen att det pågått i ett halvår. Enl. Uppgift så hade GM packat ihop och hämtat sina ägodelar. En månad senare slog det slint i hans huvud.
Citera
2016-06-11, 14:51
Medlem
Citat:
Jag upprepar vad jag sagt tidigare: det är lika lite hans "fel" det som hänt som det är den förlamade och rullstolsbundnes fel att hen inte kan gå i trappor. Om någon kan klandras i det här fallet så är det samhället som inte har rutiner för hur människor men denna typ av handikapp skall hanteras.

DET är respektlöst mot oss alla!! Och utsätter oss alla för fara, en fara vi inte alla gånger kan uppfatta eller skydda oss mot.

Samhället har gjort väldigt, väldigt mycket för den här människan. Jag har aldrig varit med om en människa som har fått så mycket chanser och fått så mycket hjälp och stöd som han har fått. Chans på chans på chans på chans. Under nästan 20 års tid. Och nu fick han ytterligare en chans. Men det går inte att vårda/hjälpa någon som inte vill ha hjälp och som inte samarbetar. Så du ska inte säga att det är samhällets fel. Det slutliga ansvaret ligger enbart på individen själv. Har en person t ex en psykisk sjukdom så har den personen själv ett ansvar över att sköta den sjukdomen med t ex mediciner, leva sunt, samarbeta med vården, gå till sin psykolog, lägga in sig för vård när det behövs osv.

Enbart hans fel. Och ingen annans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in