Flashback bygger pepparkakshus!
2016-06-02, 23:59
Medlem
Jag har köpt ett hus och tagit ett bolån. Min sambo lånade mig en del pengar till insatsen och husfixande. Jag står ensam på huset då jag är den enda med fast anställning. Vi vill nu upprätta ett samboavtal som säger att jag är ägaren till huset och att min sambo inte får halva huset vid en bodelning. Vi vill också upprätta ett skuldebrev som säger att jag betalar tillbaka henne lånet plus ränta vid separation eller försäljning av huset.

Jag har tittat på en del mallar och författat två dokument som jag tror reglerar det vi vill. Vill gärna ha kommentarer på dessa då jag har väldigt lite erfarenhet inom juridik och vi vill båda att avtalen blir riktiga. Länkar till dem nedan.

Samboavtal
Skuldebrev

Tack på förhand!
Senast redigerad av cosx 2016-06-03 kl. 00:04.
Citera
2016-06-03, 07:27
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Det här är Juridik - inte Moralkakor. Vad som är moraliskt rätt eller fel att göra är inte ämnet för tråden.

/Mod
Citera
2016-06-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosx
Jag har köpt ett hus och tagit ett bolån. Min sambo lånade mig en del pengar till insatsen och husfixande. Jag står ensam på huset då jag är den enda med fast anställning. Vi vill nu upprätta ett samboavtal som säger att jag är ägaren till huset och att min sambo inte får halva huset vid en bodelning. Vi vill också upprätta ett skuldebrev som säger att jag betalar tillbaka henne lånet plus ränta vid separation eller försäljning av huset.

Jag har tittat på en del mallar och författat två dokument som jag tror reglerar det vi vill. Vill gärna ha kommentarer på dessa då jag har väldigt lite erfarenhet inom juridik och vi vill båda att avtalen blir riktiga. Länkar till dem nedan.

Samboavtal
Skuldebrev

Tack på förhand!

Dt ser bra ut tycker jag.
Två funderingar.
1) Varför denna vaga formulering kring bohaget. Vad menas med privat bohag? Menar du det som står i Sambolagen: sådant bohag som uteslutande används av ena sambon. Annars får du nog definiera privat bohag.
2) Att avtala bort långivarens rätt att kräva betalning förutom i två specifika fall tror jag inte är skäligt. Har du sett det någonstans? Hellre att du avtalar bort dröjsmålsränta vid förfallen betalning och/eller anger en god tidsmarginal för betalning efter det att långivaren krävt betalning.
Citera
2016-07-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygami-nu
Dt ser bra ut tycker jag.
Två funderingar.
1) Varför denna vaga formulering kring bohaget. Vad menas med privat bohag? Menar du det som står i Sambolagen: sådant bohag som uteslutande används av ena sambon. Annars får du nog definiera privat bohag.
2) Att avtala bort långivarens rätt att kräva betalning förutom i två specifika fall tror jag inte är skäligt. Har du sett det någonstans? Hellre att du avtalar bort dröjsmålsränta vid förfallen betalning och/eller anger en god tidsmarginal för betalning efter det att långivaren krävt betalning.
Ursäkta sent svar!

1) Jag vet inte hur jag ska formulera det bättre. Jag har mycket teknikprylar som datorer och datortillbehör som jag köpt innan förhållandet inleddes och även efter. Dessa vill jag ska tillhöra mig. Likaså har min sambo en massa möbler som ska tillhöra henne. Och t.ex. sängen som vi köpte tillsammans i samband med flytten bör ju tillhöra oss båda och delas.

2) Nej, det har jag inte sett förvisso. Det är väl bara det att det lån hon givit mig sitter i huset. Det är inga pengar jag kan trolla fram förrän jag har sålt huset.

Men det är väl vettigt att dela upp det i de här kontrakten? Anledningen till att jag inte vill ha en regelrätt sambodelning är att det bara är jag som tagit bolånet. Inte för att lura henne på avkastningen på hennes pengar. Gör vi slut och hon får halva huset är jag väl tvungen att trolla fram halva halva bolånet minus insatsen för det är pengar hon får rätt till, trots att det är pengar jag lånat.

Säg att jag gått in med A kr, hon med B kr. A + B kr utgör kontantinsatsen på 15%. Jag har fått lån på X - A - B kr där X är inköpspriset.
Senast redigerad av cosx 2016-07-10 kl. 13:43.
Citera
2016-07-11, 23:23
Medlem
Bättre nu?

Samboavtal

Härmed avtalar vi, Kal, XXXXXX-XXXX och Ada, XXXXXX-XXXX, båda med adress XXX, XXX Göteborg, att Kals fastighet Göteborg X:X inte ska omfattas av reglerna om bodelning i sambolagen.

Det innebär att vid en eventuell separation behåller Kal fastigheten Göteborg X:X. För annan egendom gäller heller inte bodelningens regler om ägandeskap kan bevisas. Egendom som förvärvats till hushållet tillhör den som förvärvat och äger egendomen.

Egendom som förvärvas tillsammans ägs av respektive sambo i proportion till vad denne betalat av anskaffningsvärdet eller enligt proportioner i samäganderättsavtal.

Avtalet har upprättats i två (2) exemplar, av vilka parterna tagit var sitt.

Göteborg den XXX

Skuldebrev

Långivare

Namn: Ada
Personnummer: XXXXXX-XXXX
Adress: XXX
Postnummer och ort: XXX Göteborg

Låntagare

Namn: Kal
Personnummer: XXXXXX-XXXX
Adress: XXX
Postnummer och ort: XXX Göteborg

Lånebelopp: 100 000 kronor

1. Betalningsåtagande

Till långivaren betalar låntagaren 100 000 kronor enligt bestämmelserna i detta skuldebrev.

2. Ränta

Krediten löper med årlig ränta efter en räntesats om 5 procentenheter över Riksbankens vid var tillfälle gällande referensränta. Räntan kan betalas löpande eller vid återbetalning av lånet. Låntagaren bestämmer när ränta ska betalas.

3. Amortering

Amortering kan göras när låntagaren vill.

4. Återbetalning

Låntagaren ska betala tillbaka lånet inklusive ränta inom 3 månader efter att långivaren meddelat att återbetalning ska ske.
Senast redigerad av cosx 2016-07-11 kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in