Citat:
Ursprungligen postat av
polygami-nu
Dt ser bra ut tycker jag.
Två funderingar.
1) Varför denna vaga formulering kring bohaget. Vad menas med privat bohag? Menar du det som står i Sambolagen: sådant bohag som uteslutande används av ena sambon. Annars får du nog definiera privat bohag.
2) Att avtala bort långivarens rätt att kräva betalning förutom i två specifika fall tror jag inte är skäligt. Har du sett det någonstans? Hellre att du avtalar bort dröjsmålsränta vid förfallen betalning och/eller anger en god tidsmarginal för betalning efter det att långivaren krävt betalning.
Ursäkta sent svar!
1) Jag vet inte hur jag ska formulera det bättre. Jag har mycket teknikprylar som datorer och datortillbehör som jag köpt innan förhållandet inleddes och även efter. Dessa vill jag ska tillhöra mig. Likaså har min sambo en massa möbler som ska tillhöra henne. Och t.ex. sängen som vi köpte tillsammans i samband med flytten bör ju tillhöra oss båda och delas.
2) Nej, det har jag inte sett förvisso. Det är väl bara det att det lån hon givit mig sitter i huset. Det är inga pengar jag kan trolla fram förrän jag har sålt huset.
Men det är väl vettigt att dela upp det i de här kontrakten? Anledningen till att jag inte vill ha en regelrätt sambodelning är att det bara är jag som tagit bolånet. Inte för att lura henne på avkastningen på hennes pengar. Gör vi slut och hon får halva huset är jag väl tvungen att trolla fram halva halva bolånet minus insatsen för det är pengar hon får rätt till, trots att det är pengar jag lånat.
Säg att jag gått in med A kr, hon med B kr. A + B kr utgör kontantinsatsen på 15%. Jag har fått lån på X - A - B kr där X är inköpspriset.