2016-06-02, 18:59
Medlem
Aktieklipparns avatar
Tänkte köpa 100grams tacka å ha som ett hänge (som investering)
Skall mellanlanda i Abu Dhabi och har hört att det är skattefritt och prisvärt där.

Någon som vet? Läste en gammal artikel från Privata Affärer att guldet är ca 30% billigare
vilket låter underligt, även om det är skattefritt?

Hittar inga prislistor. Skall isf köpa på flygplatsen!
Citera
2016-06-02, 19:08
Medlem
Är inte investeringsguld skattefritt i sverige?

Och har du någonsin köpt något som är billigt på en flygplats, ovasätt om det handlar om miniralvatten, kläder eller guld?
Citera
2016-06-02, 19:10
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Är inte investeringsguld skattefritt i sverige?

Och har du någonsin köpt något som är billigt på en flygplats, ovasätt om det handlar om miniralvatten, kläder eller guld?

Nä det brukar ju vara dyrare på flygplatser, men pga min okunskap
så försöker jag få lite tips och råd här
Citera
2016-06-02, 19:13
Medlem
https://www.libertysilver.se/kopa/guldtackor

kolla här
Citera
2016-06-02, 19:16
Medlem
Aktieklipparns avatar
Gammal länk från Privata Affärer, men ändå! det står att man köper 18K på
flygplatsen i Abu Dhabi för en tredjedel mindre än i Sverige.. Låter otroligt?

http://www.privataaffarer.se/Global/Privataaffarer/tidningen/pdf/2008/PA0608/guld_pa06_s36-39.pdf
Citera
2016-06-02, 19:42
Medlem
nej det står att smycken är 30% billigare, det är alltså endast billigare arbetskraft inte råvara
Citera
2016-06-02, 19:57
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggmastaren
nej det står att smycken är 30% billigare, det är alltså endast billigare arbetskraft inte råvara

Ja ser nu att det står kvalitéts smycken, så det är väl som du säger

Tack!
Citera
2016-06-02, 21:59
Medlem
Galning, finns ingen vits med en guldtacka förutom om man önskar bli rånad när ryktet sprider sig på stan.
Citera
2016-06-23, 04:21
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggmastaren

Dagens guldpris (18k) ligger runt 250kr, och arbetskraften i Sverige samt påslag: mellan 200-300% för olika smycken, så om man vill ha ett rejält hänge så tror jag nog ändå att man kan göra ett bra köp i vissa länder, men då är det väl inte direkt något investeringsguld, men ändå!

Det va dåligt utbud å bara småsaker i Abu Dhabi flygplats, men jag skall in till stan i Bangkok i morgon å kolla läget.. Vill ju helst ha 18k som smycke, och då är väl arbetskostnaderna högre
Citera
2016-06-23, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Dagens guldpris (18k) ligger runt 250kr, och arbetskraften i Sverige samt påslag: mellan 200-300% för olika smycken, så om man vill ha ett rejält hänge så tror jag nog ändå att man kan göra ett bra köp i vissa länder, men då är det väl inte direkt något investeringsguld, men ändå!

Det va dåligt utbud å bara småsaker i Abu Dhabi flygplats, men jag skall in till stan i Bangkok i morgon å kolla läget.. Vill ju helst ha 18k som smycke, och då är väl arbetskostnaderna högre

Köp aldrig smycken som investeringsguld. När du köper smycke betalar du massor för arbetskostnaden (= kostnaden att forma guldet till vad nu smycket föreställer) och den kostnaden får du aldrig tillbaka när du säljer guldet. Då får du bara det rena guldvärdet. Så köp så "obehandlat" guld som möjligt (=tackor). Sen hade jag i dagens Sverige inte gått omkring med guld runt halsen, utan jag hade velat förvara det som en tacka hemma i ett kassaskåp.
Citera
2016-06-24, 23:45
Medlem
psychicsailors avatar
Alltså, ibland blir jag mörkrädd när man läser trådar om handel. Om guldet hade varit 30% billigare, tror du inte att folk hade fyllt hela flygplan med guld och sen sålt det i Europa?
Citera
2016-06-25, 15:24
Medlem
johanizanoobs avatar
Guld kostar lika mycket världen över. Detta är klassisk missförstånd hos folk att guld är bilägare i saudi.

Det som skiljer saudi och sverige är att dom :

*dom kör smycken i 24K (och vi kör ofta 12-18 karat) 24K är väldigt mjukt så det e idiotisk.
*Smycken är billigare i saudi då arbetskostnaden för arbetet är så brutalt lågt (nästan likt slav arbete)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in