2016-06-01, 11:22
Bannlyst
Finns det fryst mat som kan/ska ätas fryst, bortsett från glass coh desserter? Jag kan inte komma på något.

Alltså MAT som man plockar ur direkt från frysen och käkar. Det ska inte vara fryst vätska, utan en näringsrik rätt. Mat helt enkelt.

Saker jag kan tänka mig att det innehåller är knaprigt/luftigt bröd, frystorkat kött kanske som lätt smälter i munnen, tunna salladsblad? Någon form av "ispirog" kanske? Måste väl vara spröd eller väldigt mjuk för att det ska gå att äta.
Citera
2016-06-01, 11:27
Medlem
Det enda jag kan komma på är fryst dill. Tinar på två sekunder i rumstemp. På en sekund i handen. Inget man blir särskilt mätt på iofs.
Citera
2016-06-01, 11:27
Medlem
CXTs avatar
Jag brukar käka findus frysta ärtir direkt ur påsen. Och frysta Hallon är ju gott med

Inte riktigt det du tänkte på dock

Man skulle kunna tänka sej nån slags proteinbar annars, typ som en snickersglass fast lite nyttigare
Citera
2016-06-01, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Jag brukar käka findus frysta ärtir direkt ur påsen. Och frysta Hallon är ju gott med

Inte riktigt det du tänkte på dock

Man skulle kunna tänka sej nån slags proteinbar annars, typ som en snickersglass fast lite nyttigare

Samma här, käkar mycket fryst och grönt. Inklusive dill som någon nämnde ovan .

Ja, helt klart rimligt. Man måste få till någon slags "glassliknande" substans som är mat isåfall.

Men för att få den maten måste vi uppfinna den. Det finns inget man kan köpa hem från kyldisken redan nu som kan ätas fryst? Frysta hallon är ju it liksom isåfall. Allt annat fryser ju till hård is.

Djurfett kan man göra glass av, men det är glass och inte mat. Utan all socker är det väl fortfarande ganska omatigt.

Sprött bröd går att frysa och käka. Blir som knäckerbröd och smälter lätt i munnen. Om man har lite mer protein i dem, små små grönsaksbitar, salt ris med låt fryspunkt och lite fett så kanske det kan bli en fin måltid.
Citera
2016-06-01, 13:14
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niggerungen
Samma här, käkar mycket fryst och grönt. Inklusive dill som någon nämnde ovan .

Ja, helt klart rimligt. Man måste få till någon slags "glassliknande" substans som är mat isåfall.

Men för att få den maten måste vi uppfinna den. Det finns inget man kan köpa hem från kyldisken redan nu som kan ätas fryst? Frysta hallon är ju it liksom isåfall. Allt annat fryser ju till hård is.

Djurfett kan man göra glass av, men det är glass och inte mat. Utan all socker är det väl fortfarande ganska omatigt.

Sprött bröd går att frysa och käka. Blir som knäckerbröd och smälter lätt i munnen. Om man har lite mer protein i dem, små små grönsaksbitar, salt ris med låt fryspunkt och lite fett så kanske det kan bli en fin måltid.

Såna där frödinge kladdkaka kan man ju käka dirr ut frysen kom jag på nu. Borde ju gå göra nån sån variant fast mer åt matig paj hållet
Citera
2016-06-01, 13:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Färdigmat och halvfabrikat
/Moderator
Citera
2016-06-01, 14:50
Medlem
Köttbullar från ex findus kan vara ngt en varm dag

Vet folk som gör det och tycker det är godare än varm

/WB
Citera
2016-06-01, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Såna där frödinge kladdkaka kan man ju käka dirr ut frysen kom jag på nu. Borde ju gå göra nån sån variant fast mer åt matig paj hållet

Ja, helt klart. Men pajer skulle nog frysa till isbitar (inte nödvändigtvis)? Kakor kan man ju frysa och käka direkt i och försig. Men så fort man har i kött eller något så fryser det till hårda stenar.

Fryskladdkakor, glass mm har ju E-ämnen som mjuknar upp. Lite fuskigt. Men kör man E-ämnen så kan man väl ha vad som helst frysen så att det bara är att plocka ut och käka direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Whitebeardeso
Köttbullar från ex findus kan vara ngt en varm dag

Vet folk som gör det och tycker det är godare än varm

/WB

Men då pratar vi inte fryst utan bara kylda köttbullar?
Citera
2016-06-02, 01:36
Medlem
Lightnights avatar
Ärtor och majs går bra att äta direkt ur frysen. Grejen är ju att de värms upp snabbt i munnen, så mycket större saker än dessa kan knappast funka.
Citera
2016-06-04, 17:46
Medlem
Fryspizza, ju tunnare ju bättre. Dr oetker ristorante är ett hett tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in