2016-06-01, 22:26
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Båda.

Citat:
fet och mjäll i hullet

Njae...var står det det något om vit?

Den andra länken...

Välfödd bonddotter - feta Dalarna - inga rundlar putade olämpligt där

Inte mycket om någon vithet där.
Citera
2016-06-01, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Njae...var står det det något om vit?

Den andra länken...

Välfödd bonddotter - feta Dalarna - inga rundlar putade olämpligt där

Inte mycket om någon vithet där.
Mjäll betyder bland annat vit. Makes no sense att skriva "mjäll i hullet" och mena något annat än att hullet var ljust/vitt. Annars blir det tårta på tårta, som att skriva "hon var fet i fettet".

Är alltså säker på att man menar "mjällvit" i dina exempel. Fet och mjällvit (klar och ljus eller BLEK) helt enkelt. Annars behärskar de som skrivit texterna inte svenska.
Citera
2016-06-01, 22:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Mjäll betyder bland annat vit. Makes no sense att skriva "mjäll i hullet" och mena något annat än att hullet var ljust/vitt. Annars blir det tårta på tårta, som att skriva "hon var fet i fettet".

Är alltså säker på att man menar "mjällvit" i dina exempel. Fet och mjällvit (klar och ljus eller BLEK) helt enkelt. Annars behärskar de som skrivit texterna inte svenska.

Nej, det tror jag inte alls. Det finns inget i texten som indikerar det. Den enkla sanningen är att mjäll har fler betydelser än du trodde från början.

Om du anser att Sara Lidman inte behärskar svenska språket är det självfallet din rättighet att tycka det.
Citera
2016-06-01, 22:43
Medlem
Citat:
Nej, det tror jag inte alls. Det finns inget i texten som indikerar det. Den enkla sanningen är att mjäll har fler betydelser än du trodde från början.

Om du anser att Sara Lidman inte behärskar svenska språket är det självfallet din rättighet att tycka det.
Menar du att mjäll skulle betyda fet? Nog tror jag att Sara Lidman behärskar svenska, men jag tror inte hon menar fet i ditt textexempel. Vit, läcker kanske. Men inte fet. Och det finns ingen ordbok som skulle skriva att mjäll kan betyda tjock, fet. Vet du någon?
Citera
2016-06-01, 22:58
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Menar du att mjäll skulle betyda fet? Nog tror jag att Sara Lidman behärskar svenska, men jag tror inte hon menar fet i ditt textexempel. Vit, läcker kanske. Men inte fet. Och det finns ingen ordbok som skulle skriva att mjäll kan betyda tjock, fet. Vet du någon?

Vi debatterar genom att leta upp relevanta länkar som stödjer våra påståenden.

Det har jag gjort.

Vi kan dessutom repetera rubriken...

Hur kan ordet "mjäll" ha fått så olika betydelser? Helt enkelt därför att många ord har flera olika betydelser. Pucko betyder både chokladdryck och någon som är farligt nära att vara korkad.

Är du med?

Därmed torde den här delen av diskussionen rimligtvis vara avslutad.
Citera
2016-06-01, 23:38
Medlem
Citat:
Vi debatterar genom att leta upp relevanta länkar som stödjer våra påståenden.

Det har jag gjort.

Vi kan dessutom repetera rubriken...

Hur kan ordet "mjäll" ha fått så olika betydelser? Helt enkelt därför att många ord har flera olika betydelser. Pucko betyder både chokladdryck och någon som är farligt nära att vara korkad.

Är du med?

Därmed torde den här delen av diskussionen rimligtvis vara avslutad.
Jag finner ingenting i dina länkar som stödjer din tes om att mjäll betyder fet.

Någon annan som har åsikter i detta? Känns som återvändsgränd här.
Citera
2016-06-03, 19:25
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
...
Citat:
...
Se http://www.saob.se/artikel/?show=mj%C3%A4ll&unik=M_1037-0196.xCCo&pz=3 för förekommande betydelser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in