2016-06-02, 00:01
Medlem
Det brukar heta att bilen skall försäkras av den "huvudsakliga brukaren".
Bilar är inte annorlunda än något annat man köper; man får helt enkelt ta en titt på sin ekonomi och klura ut hur mycket man har råd att betala. Har man råd att lägga exempelvis 4.000 kr per månad på bilen har man inte råd att äga en som kostar mer än så.
Citera
2016-06-08, 23:47
Medlem
Jag har nyligen fyllt 25 men har aldrig ägt en bil förut. Vissa säger att ifall man nu har ägt en bil tidigare, i tidig ålder, och självklart ingenting har hänt, så brukar man få ett "annat pris" till skillnad från det första priset man får när ska äga bil för första gången...
Citera
2016-06-09, 08:10
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arb3n0
Jag har nyligen fyllt 25 men har aldrig ägt en bil förut. Vissa säger att ifall man nu har ägt en bil tidigare, i tidig ålder, och självklart ingenting har hänt, så brukar man få ett "annat pris" till skillnad från det första priset man får när ska äga bil för första gången...
Det där kallas för bonus för skadefria år. Den regeln är satt ur spel o nu baseras den mer på ålder.
Tyvärr har 91: orna tydligen hittat på något för jävligt mkt fick jag veta när en bil skulle försäkras.
Däremot om du är 92:a så vet jag genom min son att dessa tydligen kör som gudar då han som 23:åring försäkrade sin första bil hos Länsförsäkringar, nästan till samma pris som den skulle kostat mig.

Brytpunkten hos LF ligger annars på 24 år.

Men nu till det fina. Eftersom bonusen i det närmaste är borta så är den förhandlingsbar.
Jag själv orsakade en olycka med en jordhög. En jordhög som trafikdelen inte behövde ersätta utan bara skada på bilen. Volvia som jag då hade valde att sänka min bonus ändå, två steg.
Så jag bytte till LF som inte brydde sig om den sänkningen utan även gav min en bonuseliminering vid ett skadetillfälle.
Så även du kan förhandla om priset på din försäkring.
Citera
2016-06-09, 11:27
Medlem
Farsan råkade ut för liknande i min bil. De hade plogat upp mindre snöhögar på en avfart. Mitt i en sväng, så han hann inte se dem. Så nu är jag 2 bonusklasser sämre hos Volvia. Pratade med Trygghansa som sa att de inte använder sig av det systemet.

Ett tips är att börja med att kolla om det finns märkesförsäkringar. Speciellt om det är lite mer sällsynta bilar (mindre statistik = högre premier). Tänk också på hästkrafter då det verkar som att de har rätt skarpa gränser. 15 hk mer kan innebära flera tusen mer i försäkring.

En annan sak jag pratat med flera försäkringsbolag om är om det gör någon skillnad hur man parkerar bilen. Premien är (hos de bolag jag pratade med) helt baserad på postnummer. Det kvittar om du parkerar bilen i låst garage med övervakningskamera eller på gatan då "tjuven tar sig in om de vill".
Citera
2016-06-09, 11:37
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Jag är 18 och "äger" en golf. Fast den står på min far just p.g.a. att försäkringen blir så mycket billigare, så det är ju att rekommendera om det är möjligt...

En bekant till mig gjorde just så. Sedan avled pappan helt plötsligt, varvid bilen gick med i bouppteckningen. han blev tvungen att köpa tillbaka sin bil av syskonen.
Citera
2016-06-10, 13:10
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Ungdomsgränsen brukar ligga på 25 år på personen som står som ägare på bilen/försäkringen.
Och bilval, en liten tråkig bil utan turbo och med 4 dörrar så brukar de vara billigare, sök på typ "tant-bil".
Golf och Polo brukar vara dyra i försäkring just för att många unga kör dem.
Undvik franskabilar då de är skit.

Det trodde jag också på tills jag fyllde 25 år, det som gör skillnad är var man bor/parkerar bilen och skadefria år, självklart vad det är för bil.
Citera
2016-08-22, 20:41
Medlem
Hallå alla glada!
Jag funderar på att skaffa min första bil framåt våren/slutet på vintern.

Är det fortf möjligt att skriva bilen på någon av föräldrarna för att komma undan billigare på försäkring osv eller medför det bara en massa strul?
Jag är 25 år, bor i sthlm och båda mina föräldrar bor också i sthlm.

Tack på förhand
/Lindhan
Citera
2016-08-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liNDHAN
Hallå alla glada!
Jag funderar på att skaffa min första bil framåt våren/slutet på vintern.

Är det fortf möjligt att skriva bilen på någon av föräldrarna för att komma undan billigare på försäkring osv eller medför det bara en massa strul?
Jag är 25 år, bor i sthlm och båda mina föräldrar bor också i sthlm.

Tack på förhand
/Lindhan

Tekniskt möjligt är det givetvis, men inte direkt lämpligt. Du kan mycket väl få det att flyta bra tills en skada inträffat och bolagets utredning visar att du och inte din far är huvudsaklig brukare. I dylika fall kan försäkringsersättningen vid skada reduceras avsevärt eller helt försvinna.
Citera
2016-08-22, 21:09
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liNDHAN

Om ni är skrivna på samma adress ska det mycket till om försäkringsbolaget ska kunna neka och de kommer inte att reagera om det är en "vanlig" bil. Om du däremot köper en M3 och skriver den på din 59-åriga mamma så kommer de att höja på ögonbrynen. För att vara på den säkra sidan, se till att betalning av bilen går från din förälders (ägarens) konto, bland det första de kollar upp ifall de finner anledning att granska närmare.
Citera
2016-08-22, 21:42
Medlem
My name is Earls avatar
Har man verkligen inte råd att betala sin egen försäkring när man är 25?
Citera
2016-08-22, 21:53
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl

Och vid 25 börjar den bli billigare?
Citera
2016-08-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Det handlar inte om att ha råd, handlar mer om att se sig om för möjligheter.

Tack för svaren ovan.

/Lindhan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här