2016-05-29, 01:35
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Livshotande och båda annars definitivt dör?

Givetvis är det i ett sånt ytterst sällsynt fall bättre att rädda ena livet än att inte rädda något liv alls, säger ju sig självt!

Ja, vad glad jag blir att vi äntligen hittat lite gemensam grund. Ingen av oss tycker att abort är något eftersträvansvärt och båda tycker att abort ska vara tillåtet i nödfall.

Vad tycker du om det är 99% sannolikhet att mamman och fostret dör? Vad tycker du om det är 50% sannolikhet för dito? Vad tycker du om foster som kommer att leva ett kort och plågsamt liv om de ens klarar av att födas? Vad tycker du om foster som utvecklar fruktansvärda deformiteter?
Citera
2016-05-29, 02:29
Medlem
Afrolovers avatar
Har svårt att förstå varför och av någon skall straffas vid en abort.

Fostret är en del av kvinnans kropp och hon gör vad hon vill med den. En abort är hennes ensak och något endast hon själv och hennes läkare har med att göra. Ser ingen anledning att begränsa aborter, om en kvinnan kommer till BB i vecka 35 + och inte vill föda barnet skall hon få hjälp med att abortera fostret under säkra och kontrollerade former
Citera
2016-05-29, 02:37
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Bra att du tar tilbaka tråden till huvudspåret.
Kan ju personligen inte hjälpa när användare börjar dra ut i stickspår, men försöker ändå vara hövlig nog att svara på alla folks frågor.
Nu ska du inte kasta sten i glashus. Det var du som förde in diskussionen på ett stickspår:
Citat:
Kanske inte i våra mänskligt påhittade lagar just nu, men det finns ju som bekant även Guds lagar, som räknas högre än våra...
Citera
2016-05-29, 06:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Sex är ett hasardspel, och bör endast nyttjas av dem som är beredda att ta konsekvenserna om något går "fel"... och i andligt liv ska man överhuvudtaget inte hålla på med preventivmedel.
Vem har sagt att de lever ett andligt liv eller att de behöver göra det?

Konsekvenserna tar de ju, kvinnan väljer att göra abort.
Inget olagligt i det i Sverige idag.
Citera
2016-05-29, 06:52
Medlem
Det är ett straff för mannen om kvinnan väljer att inte göra abort.
Citera
2016-05-29, 20:15
Medlem
Citat:
Hej feminister och jämställda!

Angående aborter:

Det ska inte vara kvinnan som ska sitta av ett eventuellt straff för abort (abort är ju som vi alla vet en eufemism för barnamord), utan mannen som gjorde henne med barn mot hennes vilja!

Eller hur?

Jag skulle vilja höra hur du resonerat för att komma fram till denna slutsats?

Citat:
Det enda logiska och rättvisa!

Bara i en värld där kvinnor saknar medvetande och är mer lika maskiner än människor.
Att göra barn är man två om.

Citat:
Barnet i livmodern måste ju dessutom även vara en del av mannens kropp

FEL.
I samma ögonblick en kroppsvätska lämnar kroppen så är den inte längre en del av kroppen.
Citera
2016-12-16, 20:33
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrolover
Har svårt att förstå varför och av någon skall straffas vid en abort.

Fostret är en del av kvinnans kropp och hon gör vad hon vill med den. En abort är hennes ensak och något endast hon själv och hennes läkare har med att göra. Ser ingen anledning att begränsa aborter, om en kvinnan kommer till BB i vecka 35 + och inte vill föda barnet skall hon få hjälp med att abortera fostret under säkra och kontrollerade former

Visst skattar du dig lycklig att din mor inte aborterade dig?
Citera
2016-12-16, 20:34
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vem har sagt att de lever ett andligt liv eller att de behöver göra det?

Konsekvenserna tar de ju, kvinnan väljer att göra abort.
Inget olagligt i det i Sverige idag.

Bevisar ju bara hur korrumperat rättssystemet är...
Citera
2016-12-16, 20:35
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamsTrams
FEL.
I samma ögonblick en kroppsvätska lämnar kroppen så är den inte längre en del av kroppen.

Det är fortfarande hans kroppsvätska, ingen annans!
Citera
2016-12-16, 21:21
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Hej feminister och jämställda!

Angående aborter:

Barnet i livmodern måste ju dessutom även vara en del av mannens kropp (har dock egen unik ), då det ju är han som placerat det i kvinnan för att där förvaltas!

Eller hur?
Om förvaltaren inte fullföljer sitt uppdrag utan istället aktivt väljer att döda det som ska förvaltas, är det ju givetvis förvaltaren som begår brottet och förvaltaren som ska straffas. Det är vad som gäller för alla förvaltare i samtliga rättsstater i hela världen så det råder konsensus på området.

Förvaltare som sviker sitt uppdrag straffas.
Citera
2016-12-17, 04:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Bevisar ju bara hur korrumperat rättssystemet är...
Eller hur djupt sjuk du är i din syn på andra människors rätt till sin kropp.
Citera
2016-12-17, 07:04
Medlem
Djupfryss avatar
Jag har med åren blivit något mer konservativ, även när det gäller abort. Men i grunden anser jag det är humanare att döda ett foster än att ett oönskat barn kommer till världen. Mina åsikter om liv och död har förändrat sig även i andra frågor.
Som exempel:
Hade du frågat mig för något decennium sedan hade jag förespråkat dödsstraff för vissa handlingar. Män som våldför sig på kvinnor eller barn är ett icke önskvärt inslag i samhället enligt min mening. Idag är jag osäker på om dödsstraff är en bra idé. De flesta stora religioner uppmanar till dödsstraff av olika anledningar och kanske tar vi idag livet på lite för stort allvar. Samtidigt har dödsstraff historiskt har använts för att göra sig av med meningsmotståndare. Idag pratas det mycket om värderingsgrunder och alla människors lika värde men få avsändare kan egentligen definiera vad de avser med detta. Och ställer du överlevnaden för avskyvärda våldsverkare emot risken för avrättning av oliktänkande så är jag idag inte benägen att återinföra straffet.

Samtidigt tycker jag att det är humanare att döda ett oönskat foster i ett tidigt stadium än att lägga ut ett fullt utvecklat barn till vargarna.
Senast redigerad av Djupfrys 2016-12-17 kl. 07:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in