Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Det var det jag misstänkte men blev osäker då vissa spelare, om man kollar på trupperna, faktiskt tillhörde kända klubbar som man tycker borde varit proffsklubbar redan då. Alla hade kanske inte proffskontrakt ens i proffsklubbarna. Eller så fanns där sätt att kringgå det hela. Jag vet inte.
Ja det var rörigt redan då faktiskt. Har forskat en del kring gammal landslagsfotboll och vad jag läst i arkiven så var man förvirrade redan då. Tanken var att man inte skulle få betalt för sitt spelande men det kringgick man på vissa sätt, inte minst bakom järnridån. För att man skulle få spela var förbunden tvungna skicka in en intygan om att spelaren hade amatörstatus. Sen var det upp till andra att kolla vilket ju inte var lätt om spelaren råkade komma från ett slutet land.
Flera lag diskades mitt under kval för att en spelare råkade vara proffs och så slopade man till slut kravet då det inte var hållbart.
Som en parantes också, det asiatiska fotbollsförbundet förbjöd sina medlemmar att använda proffs i alla landskamper ända fram till 70-talet!