2016-05-31, 17:26
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Eller så kör vi gruppspel. Fyra lag. Ett brittiskt, ett svenskt, ett europeiskt & ett utomeuropeiskt lag!?

Ett nordiskt istället för svenskt? Danmark har ju lite kandidater från 70-talet, ni har från 80-talet och Finland har Litmanen/Hyppiä.....vetefan vad Norge har egentligen....vill ju gärna ha med lite norskt också, men känns svårt att hitta en enda norsk spelare.....

Island (hör de med till Norden?...edit: jo, det gör dom...fick googla...pinsamt) - då kan man ju nämna Gudjohnsen?

Vad gäller en jämförelse mellan Litmanen och Henning Jensen (som du nämner i ett annat inlägg), där håller jag nog Litmanen som den mer kompletta spelaren, dock har Jensen (i mitt tycke) en starkare 'track record' vad gäller klubbkärriär. Jensen blev mästare i princip varje år från '74-'80...missade en titel säsongen 76/77....i så starka ligor som den tyska, spanska (som dock var lite efter på den tiden, men fortfarande bra nivå) och avslutade med en titel i Ajax...
Men på ett nordiskt lag kanske det kan hittas plats till bägge två?
Senast redigerad av augusta66 2016-05-31 kl. 17:31.
Citera
2016-05-31, 17:40
Medlem
augusta66s avatar
Om det fattas en målvakt i ett eventuellt nordiskt lag, vill jag nämna Birger Jensen...stor profil i Brügge och en lite egensinnig herre som inte lät sig diktera runt.

Ska försöka att komma med ett förslag till en nordisk trupp senare.....kommer att köra 4-4-2...tror jag....

edit: hittade en video som kan ge ett intryck av Birger Jensen....många som nog har glömt honom (om dom ens vet vem han är)
https://www.dr.dk/sporten/fodbold/video-dengang-danske-birger-var-kongen-af-club-brugge

Minnesvärda matcher mellan Brügge och Liverpool....

'76: https://www.youtube.com/watch?v=vmWE3Fz4z8U
'78: https://www.youtube.com/watch?v=JEY7SIVnYy8
Senast redigerad av augusta66 2016-05-31 kl. 17:50.
Citera
2016-05-31, 17:44
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av augusta66
Ett nordiskt istället för svenskt?

Visst kan man köra det. Får höra vad andra i tråden har för synpunkter på det.

Citat:
Tills vidare kör jag så här:

Angel Comizzo, River Plate

Dedé, Borussia Dortmund
Gonzalo Rodriguez, Fiorentina
Nicolas Spolli, Catania (tidigare)
Rodolfo Arruabarrena, Villarreal

Santiago Solari, Real Madrid
Emerson, Middlesbrough
Marcos Assuncao, Real Betis
Fabio Rochemback, Middlesbrough

Guillermo Barros Schelotto, Boca Juniors
Ailton, Werder Bremen

Jag byter ut Spolli mot Gabriel Schürrer. Han är mest känd för att spelat mittback i Deportivo La Coruña när de var som bäst, men var även i flera andra klubbar i La Liga under ett decennium. Är ändå ganska nöjd med laget.
Citera
2016-05-31, 17:47
Medlem
Citat:
Ett nordiskt istället för svenskt? Danmark har ju lite kandidater från 70-talet, ni har från 80-talet och Finland har Litmanen/Hyppiä.....vetefan vad Norge har egentligen....vill ju gärna ha med lite norskt också, men känns svårt att hitta en enda norsk spelare.....

Island (hör de med till Norden?...edit: jo, det gör dom...fick googla...pinsamt) - då kan man ju nämna Gudjohnsen?

Vad gäller en jämförelse mellan Litmanen och Henning Jensen (som du nämner i ett annat inlägg), där håller jag nog Litmanen som den mer kompletta spelaren, dock har Jensen (i mitt tycke) en starkare 'track record' vad gäller klubbkärriär. Jensen blev mästare i princip varje år från '74-'80...missade en titel säsongen 76/77....i så starka ligor som den tyska, spanska (som dock var lite efter på den tiden, men fortfarande bra nivå) och avslutade med en titel i Ajax...

John Arne Riise? Var visserligen med i EM-truppen 2000 men spelade inte. Annars är det väldigt tunt innan deras 90-tals-generation
Citera
2016-05-31, 17:53
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
John Arne Riise? Var visserligen med i EM-truppen 2000 men spelade inte. Annars är det väldigt tunt innan deras 90-tals-generation

Riise - japp - bra förslag....då har vi också en från Norge....känns bra att de trots allt också finns representerad i ett lag som kommer att domineras av spelare från Danmark och Sverige....
Citera
2016-05-31, 17:55
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Om det fattas en målvakt i ett eventuellt nordiskt lag, vill jag nämna Birger Jensen...stor profil i Brügge och en lite egensinnig herre som inte lät sig diktera runt.

Om vi kör nordisk elva så tycker jag Birger Jensen petar Thomas Wernersson. Det smäller trots allt högre att spela för Club Brügge, särskilt under så lång tid. Dessutom skulle knappast Wernersson haft två segrar i UEFA-cupen ifall de mött Liverpool i de finalerna som ju Club Brügge gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av Dworek

Det blir alldeles för krångligt om vi ska ta hänsyn till vilka som spelat matcher i en turnering. Då kan vi hålla på i åratal med detta. Har man varit med i truppen så har man deltagit i ett mästerskap.
Citera
2016-05-31, 17:58
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:

Tills vidare kör jag så här:

Angel Comizzo, River Plate

Dedé, Borussia Dortmund
Gonzalo Rodriguez, Fiorentina
Nicolas Spolli, Catania (tidigare)
Rodolfo Arruabarrena, Villarreal

Santiago Solari, Real Madrid
Emerson, Middlesbrough
Marcos Assuncao, Real Betis
Fabio Rochemback, Middlesbrough

Guillermo Barros Schelotto, Boca Juniors
Ailton, Werder Bremen

Finns en hel del till jag tänker på, bla Paulo Assuncao (Atletico Madrid), Ewerthon (Borussia Dortmund) & Diego Klimowicz (Wolfsburg). Kanske även Javier Sanguinetti (Banfield) men det är kanske lite väl personlig favorit då.

Hur högt håller vi Aldo Duscher för det där innermittfältet? Viktig spelare under Deportivo La Corunas storhetstid tidigt 00-tal. Blott tre landskamper.
Citera
2016-05-31, 18:00
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Sverige tog brons i OS 1924 så det är nog inte lönt att leta bland de där riktiga gamlingarna. Sven Rydell, Pära Kaufeldt & Putte Kock var med då bland annat.

....

Jag slänger ihop ett tidigt utkast bara så att vi har något att utgå ifrån.

Thomas Wernersson

Stig Fredriksson
Sven "Dala" Dahlqvist
Krister Kristensson

Robert Prytz
Marcus Lantz
Pär Zetterberg
Roger Magnusson

Bebben Johansson
Gunnar "Säffle" Andersson
Dan Corneliusson

Annars finns ju Jonnie Fedel, Bernt Ljung, Christoffer Andersson, Anders "Puskas" Ljungberg, Hasse Holmqvist, Benno Magnusson, Martin Pringle, Peter Wibrån, Reine Almqvist, Jan "Lill-Damma Mattsson, Bröderna Tord & Tommy Holmgren.

AIK-folket på FB vill kanske ha med sina spelare Daniel Tjernström, Krister Nordin, Björn Kindlund.

Wernersson hade jag "glömt"
Bläddrar man i gamla VM och EM-trupper så finns det ganska många namn. T o m Nordin (78) och Tommy S (70) har funnits i mästerskapstrupper.

Ett namn att nämna. Billy Olsson!

Citat:

Martin Ödegaard?
Citera
2016-05-31, 18:41
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Hur högt håller vi Aldo Duscher för det där innermittfältet? Viktig spelare under Deportivo La Corunas storhetstid tidigt 00-tal. Blott tre landskamper.

Kul att du nämner honom för jag tänkte nämligen på honom i morse. Det var så jag kom på Schürrer. Jag ville byta ut Spolli i mittförsvaret & tänkte på La Coruña just eftersom Duscher var där & jag har ju tagit Emerson men visste att där fanns fler.

Absolut hade Duscher kunnat vara med. I drömlag brukar man kanske dock prioritera spelare som bidrar mycket till det offensiva med kreativitet.
Citera
2016-05-31, 18:51
Medlem
Stivalis avatar
Konstigt att Walter Pandiani bara gjorde fyra landskamper för Uruguay. Men någon målspruta i klass med Ailton var han ju inte. Ingen legend som Guillermo Barros Schelotto heller. Kanske om vi kör 3-4-3 att han kan komma med?
Citera
2016-05-31, 18:52
Medlem
Citat:

Gudjohnsen kan du stryka om nån vecka
Citera
2016-05-31, 19:04
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Gudjohnsen kan du stryka om nån vecka

Tack - då går han bort......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera