2016-05-30, 17:29
Medlem
Stivalis avatar
Okej, ska vi ta ut en elva då? Eller kanske två elvor så vi får ett B-lag också? För vi kan ju sitta här & rabbla namn hur länge som helst annars. De stora nationerna har ju massvis & åter massvis med kända spelare som aldrig deltagit i mästerskap.

Risken finns såklart att elvan blir extremt brittisk. Inte nog med att det är den ligan de flesta har bäst koll på, öarna har även 5 landslag! Vi har dessutom järnkoll på England sedan lång tid tillbaka eftersom det började sändas i TV redan 1969! Englands missade VM 1974 & 1978 gör att vi kan rabbla hur många som helst från den eran. Bara ur Petter Karlssons sköna bok "Drömelvan" kan man ju droppa fyra stycken: Alan Hudson, Charlie George, Kenny Hibbitt & Steve Heighway. Legender från 70-talet.

Vi skulle kanske köra en brittisk elva mot en icke brittisk elva?

Även från Italien så känns det väl som att vi som följt Serie A länge skulle kunna droppa väldigt många namn.
Citera
2016-05-30, 17:37
Medlem
Stivalis avatar
Eller så kör vi gruppspel. Fyra lag. Ett brittiskt, ett svenskt, ett europeiskt & ett utomeuropeiskt lag!?
Citera
2016-05-30, 18:01
Medlem
Stivalis avatar
Förslag målvakter

Europa: Helmut Duckadam, Rumänien & Steaua Bukarest
Oliver Reck, Tyskland & Werder Bremen
Silvino, Portugal & Benfica
Giovanni Cervone, Italien & Roma
Jussi Jääskeläinen, Finland & Bolton

Brittanien: Alex Stepney, Man United
Gary Bailey, Man United
Neville Southall, Everton
John Lukic, Arsenal & Leeds
Nigel Spink, Aston Villa

Bruce Grobbelaar (Liverpool & Zimbabwe) känns väl given i "Resten av Världen"? Eller har vi någon argentinare här?

Sverige: Min favorit är såklart Pål Lundin!
Citera
2016-05-30, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tankte namna Elber men Elber var ju med i Guldcupen 1998.
Venne om vi ska räkna specialinbjudna länder, tex Brasilien i Gold Cup och Mexiko i Copa América
Citera
2016-05-30, 19:33
Medlem
Stivalis avatar
Utkast till Brittisk elva

Neville Southall, Everton

Tony Dunne, Manchester U
Bill Foulkes, Manchester U
Roy McFarland, Derby
Lee Dixon, Arsenal

Ryan Giggs, Manchester U
Johnny Giles, Leeds
Liam Brady, Arsenal
George Best, Manchester U

Ian Rush, Liverpool
Andy Cole, Manchester U

Alternativt

Alex Stepney, Manchester U

Paul Madeley, Leeds
Roy McFarland, Derby
Lee Dixon, Arsenal

Ryan Giggs, Manchester U
Duncan Edwards, Manchester U
Liam Brady, Arsenal
George Best, Manchester U

Ian Rush, Liverpool
Andy Cole, Manchester U
Ian Wright, Arsenal
Citera
2016-05-30, 20:57
Medlem
Stivalis avatar
Utkast till Europa elva

Silvino, Benfica

Hasan Salihamidzic, Bayern München
Sami Hyypiä, Liverpool
Johnny Hansen, Bayern München

Alessio Tacchinardi, Juventus
Agostino Di Bartolomei, Roma
Guti, Real Madrid
Attilio Lombardo, Sampdoria

David Ginola, Paris SG
Valentino Mazzola, Torino
Jari Litmanen, Ajax

Jag funderade ju på Romas målvakt Giovanni Cervone. Sen tänkte jag på Sampdorias högerback Moreno Mannini men inser ju att Johnny Hansens titlar med Bayern München smäller högre. Egentligen skulle man ju ha in en mittback till. Jag gillade ju Frank Verlaat & Massimo Carrera men får ju ta hänsyn till andra förslag. Barcelona hade ju Serna & Nando under Johann Cryuff, bägge värvade från Sevilla. Oleguer har nämnts av senare årgång.

Petar Henning Jensen kanske Litmanen? Sedan vet jag inte hur många från "Grande Torino" som ska med? Det räcker nog med Valentino Mazzola. Det var trots allt väldigt länge sedan.
Citera
2016-05-30, 22:37
Medlem
Stivalis avatar
Tråden dog visst totalt när jag började ta ut elvor.

Jävligt knepigt där med utomeuropeiska spelare. Omöjligt att ha koll på vilka som deltagit i Copa America eller Afrikanska. Det enklaste blir ju helt enkelt att sikta in sig på kända brassar & argentinare som spelat lite eller inget med landslaget. Man kan även kolla efter spelare från Interkontinental-cupen, alltså matchen mellan segraren av Copa Libertadores & Champions League. Finaler i Copa Libertadores kan man också kolla in laguppställningar från för att hitta kandidater.
Citera
2016-05-30, 22:44
Medlem
Var inte Gunnar Nordahl med i VM 58?

Ryan Giggs är antagligen en av dom bästa, Hyppiä, Litmanen, Gudjohnsen, finns så många fler det är löjligt svårt att komma på bara George Weah? Har Zola deltagit i något VM eller EM?
Roy Keane var med i truppen till VM 94, men fick han spela? Blev hemskickad från VM 2002.

Både Wales (VM 58) och Nordirland (VM 58, 82 och 86) har för övrigt kvalificerat sig för mästerskap (innan sommarens EM) enligt wikipedia.
Senast redigerad av Geigerzehler 2016-05-30 kl. 23:38.
Citera
2016-05-30, 23:21
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Var inte Gunnar Nordahl med i VM 58?

Nej.

Citat:
Har Zola deltagit i något VM eller EM?

Ja, han deltog i VM 1994 och EM 1996.
Citera
2016-05-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Vilken är de bästa spelarna som aldrig spelat ett stort mästerskap? Med stort mästerskap menar jag VM, kontinentala turneringar och Confederations Cup. OS räknas inte då det allt som oftast funnits begränsningar för vilka som får delta. Ryan Giggs är ett namn som poppar ut snabbt, men vilka mer finns det?
Kanske att jag var lite för hård mot spelare som inte kommer från Europa här?
Citera
2016-05-31, 00:28
Medlem
snillet_1s avatar
Gunnar Nordahl spelade dock OS i London 1948, och vann där guld med Sverige.

Pär Zetterberg och Roger Magnusson känns givna i en svensk elva med spelare som aldrig fick delta i ett mästerskap. Även Gunnar Andersson, "Säffle-Gunnar", som har gjort flest mål genom tiderna för Marseille bör väl platsa.
Citera
2016-05-31, 01:02
Medlem
Stivalis avatar
Nej, det utomeuropeiska laget är lite knepigt. Man har inte direkt koll på argentinska & brasilianska ligans äldre lirare (före 1990) som inte nådde landslaget. Sedan finns ju en uppsjö spelare i Europa som varit bra utan att ha nått landslaget. Men då blir det ju sällan de där riktiga topparna. Får nästan gå ner i källaren & bläddra bland mina tidningar. Fanns ju massvis med argentinare & brassar i Spanien & Italien & Frankrike.

Tills vidare kör jag så här:

Angel Comizzo, River Plate

Dedé, Borussia Dortmund
Gonzalo Rodriguez, Fiorentina
Nicolas Spolli, Catania (tidigare)
Rodolfo Arruabarrena, Villarreal

Santiago Solari, Real Madrid
Emerson, Middlesbrough
Marcos Assuncao, Real Betis
Fabio Rochemback, Middlesbrough

Guillermo Barros Schelotto, Boca Juniors
Ailton, Werder Bremen

Finns en hel del till jag tänker på, bla Paulo Assuncao (Atletico Madrid), Ewerthon (Borussia Dortmund) & Diego Klimowicz (Wolfsburg). Kanske även Javier Sanguinetti (Banfield) men det är kanske lite väl personlig favorit då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in