Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Pessimister
Mat - ICA Gruppen, Axfood, Orkla, Cloetta, Heinz, Colgate-Palmolive
Medicin/Sjukvård - Astra Zeneca, Johnsson & Johnsson, Novo Nordisk
Det är väl de två sektorerna jag kan komma på som alltid kommer gå okej, oavsett konjunkturer.
Optimister
Resebolag - SAS, Norweigan, Rezidor, Scandic
Konsumtion - Clas Ohlson, H&M, Kappahl, LVMH, Apple
Hm, jag gillar idén om Matföretag. En enkel parallell är ju till såkallade "preppers" som förbereder sig för jorden undergång eller en rysk invasion. Dom måste ju ses som de största pessimisterna i vårt samhälle och dom värderar ju mat väldigt högt.
Medicin är jag lite fundersam till. Du tänker: Sämre värld --> fler sjuka --> Ökad försäljning.
Jag tror kanske att en pessimist tänker i banorna:
Misslyckas med bota cancer, alzheimer, osv ---> minskad värdering och stagnation.
Medans en optimist här skulle tro att vi kommer finna botemedel till dessa stora sjukdomar och därmed se fanatiska framsteg i folkhälsan.[/quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Jag tror inte teknikbolag som du nämner nödvändigtvis måste vara förknippade med optimister, utan tror att i långkonjunkturer när det gäller att spara kostnader och effektivisera verksamheten så är det just teknik och digitalisering som används för att kunna fasa ut dyra människor. Maskiner kan ofta göra samma sak bättre och billigare. I mina ögon kommer digitaliserings/automatiseringstrenden att överleva alla former av konjunkturcykler.
ah, jag förstår hur du tänker. Så en pessimist tror inte på minskad teknologisk framgång när det kommer till automatisering. Så pessimistiska är dom inte! Utan dom tänker istället att det är något som är kommer göra större och större skada på vårt samhälle i takt med bättre maskiner.
Har jag tolkat det rätt?