2016-05-23, 17:35
Medlem
barkies avatar
Wilsons sjukdom är en leversjukdom som ärvs recessivt, det vill säga den orsakas av en recessiv allel. Att vara frisk från sjukdomen är ett dominant anlag. En man med Wilsons sjukdom får barn med en kvinna som bär på anlaget.

Hur stor är sannolikheten att deras barn bär sjukdomen?

Jag behöver inte svaret på frågan men jag förstår inte riktigt hur jag ska tänka.

Eftersom sjukdomen orsakas av en recessiv allel och vi tar frågeställningen här:

Mannen med Wilsons sjukdom får barn med en kvinna som bär på anlaget.

Deras genuppsättningar bör ju se ut som följande: Rr & Bb t.ex. Jag är lite osäker för kursboken suger och de behandlar det inte så djupt. Det första korsningsschemat jag gjorde var enklare då de bara fanns två dominanta och två recessiva och schemat blev = Rr över hela schemat men nu börjar jag fråga mig om jag inte ska skriva ner mannens alleler som:

rr, dvs två recessiva alleler och kvinnan som Bb, då hon bär på anlaget?
Citera
2016-06-08, 01:19
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Jag tror att du har rört till det lite i onödan med dina bokstavskombinationer. Efter som vi pratar om en gen med två alleler (i det här förenklade exemplet) så behöver vi bara två symboler - två "bokstäver". Låt oss säga att W är den friska allelen och w är den sjuka allelen. Eftersom det är en recessiv sjukdom så måste den sjuka mannen ha genotypen ww, och kvinnan som är frisk bärare har genotypen Ww. Därifrån reder du nog ut resten.
Citera
2016-06-25, 16:07
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Wilsons sjukdom är en leversjukdom som ärvs recessivt, det vill säga den orsakas av en recessiv allel. Att vara frisk från sjukdomen är ett dominant anlag. En man med Wilsons sjukdom får barn med en kvinna som bär på anlaget.

Hur stor är sannolikheten att deras barn bär sjukdomen?

Mannen har sjukdomen d v s sjukdomsgenen nedärvt från både sin far och mor.

Kvinnan är frisk men bär anlaget nedärvt från endast en förälder.
Kvinnan har ett alltså ett friskt anlag av sina två anlag.

Alla barn ärver ett sjukt anlag från sin sjuka pappa, men...
Hälften av barnen ärver ett sjukt anlag även från sin mamma och blir sjuka.
Hälften av av barnen ärver ett friskt anlag från mamma och blir friska, trots att de är anlagsbärare av pappas sjukdomsanlag.

Alltså:
Hälften av barnen blir friska anlagsbärare och andra hälften blir sjuka med genen i dubbel uppsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in