Hmm...
Jag förstår att många här är upprörda och det är jag med. Men att säga att man inte ska rösta på SD är lite väl drastiskt.
Har kollat runt på vad SD-ledamöterna har sagt. De är alla väldigt mycket emot NATO och emot Värdlandsavtalet. Alltså håller de sig till sin politik. De kommer att rösta emot Värdlandsavtalet, men de kommer inte att ställa sig bakom VPK:s förslag.
Och så länge deras politik gäller, så finns det ingen anledning för mig att inte rösta på dem.
Problemet här är snarare att de väljer att inte stödja VPK:s förslag. För mig spelar det ingen roll att KU eller LR skulle inte respektera vilandeförklaringen. Åkesson säger att de bara skulle ha fått någon vecka och inte ett helt år. Om det skulle ha varit så att de kunde få ett helt år, så säger Åkesson att de skulle ha röstat på VPK:s förslag.
Fast det kan han omöjligen veta. Han kan inte veta vad LR kommer att ta för beslut i förväg. Och även om de bara fick någon vecka istället för ett helt år, så skulle markeringen vara viktig.
Sen det här med att "obstruera". Har Åkesson helt glömt sitt SMS från 2014? "GIVE `EM HELL!"????? Då snackar vi "obstruera". Samma sak med alla misstroendeförklaringar mot regeringen som Alliansen inte stödde. Då snackar vi om helt meningslösa "obstruktioner". Klart att man blir besviken som väljare.
Om jag var Åkesson: Och sitter på partiets gruppmöte i Riksdagen (dagen innan voteringen). Även om jag verkligen anser att VPK:s förslag inte kommer att få ett helt år, så som man kanske hoppades, så måste man nu ändå stödja det. Man kan inte bara kovända på det sättet. Det är ett tecken på svaghet. Och då riskerar man en backlash som inte är värt det.
Chang Frick skriver mycket bra om hur uselt SD har hanterat den här frågan.
http://nyheteridag.se/fragan-om-nato-ar-mycket-illa-hanterad-av-sd/