Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-22, 22:36
  #13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jag tror det kommer att gå åt helvete för dem när moderaterna blir moderater igen.

Vad menar du med det? Finns det några tecken på att M är beredda att dumpa nyliberalismen? Det har jag inte sett.
Citera
2016-05-22, 22:38
  #14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadmantalking
SD vill värna om Sverige och V vill att Putin invaderar och kommunismen äntligen slår rot?

Jag skulle kunna tänka mig lite rysk vodka och björnfitta men inte kommunism.

Trams. Ryssland har annat att tänka på än att invadera Sverige. De enda som vill flytta fram sina positioner i vårt närområde är USA.
Citera
2016-05-22, 22:39
  #15
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ekot meddelade just att SD kommer att gå ihop med V och stoppa värdlandsavtalet med NATO som ska röstas igenom i riksdagen den här veckan. Tillsammans har SD och V det antal röster som krävs för att skjuta upp beslutet ett år.

Frågor att diskutera:

1. SD har ju försökt profilera sig som ett slags reservmoderater den sista tiden, och även anpassat försvars- och utrikespolitiken därefter. Innebär det här ett slut för den obesvarade flörten med M?

2. Öppnar det här dörren för fler samarbeten mellan SD och V? De två partierna har ju trots allt en del gemensamt (se min gamla tråd V + SD = Sant?): http://www.flashback.org/t2515560

3. Hur kommer borgarna att reagera om NATO-avtalet stoppas?

4. Hur kommer S att reagera? Med en suck av lättnad?

5. Hur stora är chanserna att det går igenom om det skjuts upp ett år? Vill S ha ett värdlandsavtal med ett NATO som domineras av Donald Trump?


Slut på flörten med M absolut. Jag tror Sd har fått nog av moderaternas svekfullhet och inriktar sig mer på att ta deras väljare i stället för att samarbeta.

Sd och V har helt olika agendor när det gäller invandring och integration och en hel del annat. Det blir inte ens en flört. Debatt i TV4-morgon då kommer de mest att markera allt de är oense om.

Alliansen reagerar inte särskilt en del buller de vet att de inte har opinionen på sin sida i den här frågan.

Uppskjutandet betyder inget alls i långa loppet och framför allt inte när det gäller ett inträde i Nato. Trumps inställning är att andra stater bidrar med för lite resurser till Nato, i övrigt blir inte någon som helst skillnad. USA;s presidenter blir mycket mer lika alla sina föregångare när de har svurits in till ämbetet.
Citera
2016-05-22, 22:39
  #16
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vad menar du med det? Finns det några tecken på att M är beredda att dumpa nyliberalismen? Det har jag inte sett.

Jag tycker det är ganska tydligt att det finns en kärna innom moderaterna som inte står bakom "öppna era hjärtan", "nya moderaterna". Sen om det är nyliberalism eller inte, det vet jag inte.

Det är väl sunt att återgå till något mer konservativa värderingar, och det hoppas jag att man gör.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2016-05-22 kl. 22:41.
Citera
2016-05-22, 22:44
  #17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ekot meddelade just att SD kommer att gå ihop med V och stoppa värdlandsavtalet med NATO som ska röstas igenom i riksdagen den här veckan. Tillsammans har SD och V det antal röster som krävs för att skjuta upp beslutet ett år.

Bra! Sånt gillar vi! Det är inte ofta det kommer något vettigt från Vp(k) man här gör dom ju faktiskt nytta!
Citera
2016-05-22, 22:44
  #18
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Slut på flörten med M absolut. Jag tror Sd har fått nog av moderaternas svekfullhet och inriktar sig mer på att ta deras väljare i stället för att samarbeta.

Sd och V har helt olika agendor när det gäller invandring och integration och en hel del annat. Det blir inte ens en flört. Debatt i TV4-morgon då kommer de mest att markera allt de är oense om.

Alliansen reagerar inte särskilt en del buller de vet att de inte har opinionen på sin sida i den här frågan.

Uppskjutandet betyder inget alls i långa loppet och framför allt inte när det gäller ett inträde i Nato. Trumps inställning är att andra stater bidrar med för lite resurser till Nato, i övrigt blir inte någon som helst skillnad. USA;s presidenter blir mycket mer lika alla sina föregångare när de har svurits in till ämbetet.

Så vitt jag vet finns i dag ett folkligt stöd för NATO, särskilt inom just SD's väljarkår. Kan sluta riktigt illa för SD när de samarbetar med kommunister i denna fråga och uppenbarligen ignorerar sin egen väljarkår. Jag tror nog att SD kommer att förlora de allra flesta tidigare M-väljare i och med detta.
Citera
2016-05-22, 22:45
  #19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Slut på flörten med M absolut. Jag tror Sd har fått nog av moderaternas svekfullhet och inriktar sig mer på att ta deras väljare i stället för att samarbeta.

Jag delar den bedömningen. M-spåret tycks nu vara kört för SD. Åter till att prioritera Sveriges försvar framför NATO-flörtar och krigande i Mellanöstern.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Sd och V har helt olika agendor när det gäller invandring och integration och en hel del annat. Det blir inte ens en flört. Debatt i TV4-morgon då kommer de mest att markera allt de är oense om.

Visst finns det stora skillnader, men också områden där SD och V ligger nära varandra. Se tråden jag länkade till i TS.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Alliansen reagerar inte särskilt en del buller de vet att de inte har opinionen på sin sida i den här frågan.

Jag tror det kan bli ganska mycket buller med tanke på att borgarna just nu kör rysskräck och NATO-vurmande på högvarv.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Uppskjutandet betyder inget alls i långa loppet och framför allt inte när det gäller ett inträde i Nato. Trumps inställning är att andra stater bidrar med för lite resurser till Nato, i övrigt inte det blir någon som helst skillnad. USA;s presidenter blir mycket mer lika alla sina föregångare när de har svurits in till ämbetet.

Men nu syftade jag på den i mina ögon något överdrivna rädslan för Trump i Sverige. Han utmålas ju som Djävulen själv. Och vem vill sälja sin själ till Djävulen?
Citera
2016-05-22, 22:46
  #20
Medlem
Provocative2.0s avatar
Så SD o V med ca: 20% ska fixa det här. Inte illa. Hur gör man med övriga 80%? Ignorerar man dem?
Citera
2016-05-22, 22:47
  #21
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Trams. Ryssland har annat att tänka på än att invadera Sverige. De enda som vill flytta fram sina positioner i vårt närområde är USA.

Ryssland är våra fiender och har alltid varit det.

Att vara ett västerland i denna kritiska region, och själviskt överge våra grannar kommer att stå oss dyrt när det väl händer något.

Som finnarna brukar säga, det enda man kan vara säker på är att Ryssen kommer tillbaka.

VPK är landsförädare och det har dom alltid varit.
Tråkigt att SD går ihop med dessa idioter.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2016-05-22 kl. 22:49.
Citera
2016-05-22, 22:47
  #22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jag tycker det är ganska tydligt att det finns en kärna innom moderaterna som inte står bakom "öppna era hjärtan", "nya moderaterna". Sen om det är nyliberalism eller inte, det vet jag inte.

Det är väl sunt att återgå till något mer konservativa värderingar, och det hoppas jag att man gör.

Om de verkligen gör det tror jag att möjligheterna för ett samarbete med SD ökar. Men jag ännu inte sett några tecken på det. Hela den nuvarande partiledningen är ju Reinfeldts pojkar och flickor: :unsure.
Citera
2016-05-22, 22:52
  #23
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Innebär det här ett slut för den obesvarade flörten med M?
Nej. De måste bete sig så här oavsett avtalet. Det är helt och hållet strategi. Inte ge bort något gratis.

Ju viktigare fråga för M eller S desto tydligare svar. De måste helt enkelt vara en nagel i ögat tills de blir inbjudna sitta med vid förhandlingsborden på riktigt. AKB kan enkelt lyfta mobilen och lösa det hela om hon vill.
Citera
2016-05-22, 22:53
  #24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Ryssland är våra fiender och har alltid varit det.

Att vara ett västerland i denna kritiska region, och själviskt överge våra grannar kommer att stå oss dyrt när det väl händer något.

Som finnarna brukar säga, det enda man kan vara säker på är att Ryssen kommer tillbaka.

VPK är landsförädare och det har dom alltid varit.
Tråkigt att SD också är det.

De enda landsförrädarna är de som vill göra oss beroende av främmande makt.

Vad gäller Finland, så ser jag gärna ett försvarssamarbet med dem. Jag startade till och med en tråd om det i PU långt innan diskussionerna mellan Finland och Sverige kom igång:

http://www.flashback.org/t2062346

Varken Finland eller Sverige behöver dock underkasta sig ett av USA lett NATO för att göra det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback