Citat:
Ursprungligen postat av
AVSYNAREN
Det var inte jag som skrev MÅNGA från början. Det var lite poängen med mitt inlägg till användaren Eaz som nämnde många. Många kan betyda majoriteten.
Men om du menar att andelen nöjda är fler så kan du hitta svaret i ett slagsmål som pågår mitt på blanka dan i Sverige. Hur många åskådare reagerar tror du? Inte många, för vi har alltid lärt oss att tiga, även när vi vet att någon förtrycks. Det är nog därför som du och flera andra i tråden inte kan jämföra Iran med Sverige, som många gjort. Iranier som klagar på Flashbacks judiska agenda har delvis rätt om moderatorer som raderat deras inlägg, men att våra iranska vänner måste försäkra sig om att admin är informerad om det som försiggår i trådarna. Men vill man verkligen blottlägga en israelisk agenda så är Iran/Syrien/Nordkorea-trådarna ett gott exempel där censur förekommer.
Jag pratar om att majoriteten av alla som härjar runt om att de blir diskriminerade här, i meta-Flashback, är sådana som redan från början ser konspirationer som en helt naturlig förklaringsmodell och därför också utgår från att den enda förklaringen till att de får inlägg raderade måste vara att det finns en konspiration som censurerar just deras åsikter för att man inte vill att "sanningen" ska komma fram. Detta är alltså rent och skärt svammel.
Det är få här som klagar på att de blir censurerade som har rimliga argument. Iranierna är en sån grupp där det faktiskt kan tänkas vara rimligt att de misstänker att det finns en judeagenda om de upplever sig censurerade eftersom både judar och iranier lever i en sådan verklighet där de faktiskt blir förföljda av och förföljer varandra (utanför Flashback) helt utan att man blandar in konspirationer. Att det är rimligt att ha en sådan misstanke är dock inte samma sak som att misstanken är sann eller att den skulle vara trolig.
Jag förnekar alltså inte att någon upplever sig bli censurerad, inte heller möjligheten att de faktiskt blir det även om jag ser det som osannolikt (åtminstone att det skulle ske systematiskt) men jag köper däremot inte att förklaringen skulle vara att Flashback styrs av någon agenda.
En viktig sak här är att man ska se detta utifrån ett större perspektiv och inte enbart på vad som diskuteras i den enskilda tråden, då ser man att det här inte är någonting som plötsligt kommer från ingenstans. Det går i vågor och det är inte alltid samma användare inblandade men det börjar med att man klagar på en enskild moderator som man beskyller för att driva en egen agenda och när det efter en tid blir klargjort att det helt enkelt inte är möjligt för en moderator att göra, speciellt inte systematiskt, så dör det ut för att sen återuppstå i nya anklagelser där man anklagar admin och/eller alla moderatorer för att styras av en agenda. Nu har ju detta nästan nått nästa nivå där det är någon helt annan som driver en agenda och att admin och/eller moderatorerna själva inte ens är medvetna om det.
En annan viktig sak att ha klart för sig är att det som sagt går i vågor. Just nu är judeagendan den överlägset mest populära agendan som Flashback driver men över tid så har nog de flesta agendor från alla möjliga politiska läger någon gång drivits av Flashback, ibland flera diametralt motsatta agendor samtidigt. Det är alltså helt enkelt väldigt osannolikt att, även om Flashback faktiskt driver en dold agenda, Flashback driver den agenda som diskuteras för dagen.