Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Lite extremt att vinna sin första då men klart möjligt ändå. Ferrer nådde sin högsta ranking och första GS-final som 31-åring. Nu tycker jag han blivit för dålig men han hade helt klart kunnat vinna en GS, sin första och enda, som 33-åring med rätt flyt. Inte Grand Slam(långt ifrån) men Estrella Burgos tog förra året sin första ATP-titel som 34-åring. Lorenzi 34 är på väg mot sin bästa ranking någonsin. Kohlschreiber 32, Seppi 32, Muller 33, Lopez 34, Karlovic 37 jävligt stabila tourspelare. Med flera. Ganska stort steg att vinna en slam därifrån men är dom tillräckligt många ökar chanserna en hel del.
Hade bara Karlovic kunnat returnera bättre (han är nog för lång för det) och slå en normal toppad backhand så hade han kunnat vinna Wimbledon. Tillräckligt bra är han i attackspelet.
Wawrinka vann ju sin första grand slam vid 29 års ålder, så det är värt att nämnas också. Det beror mycket på vilken spelstil man har, det är inte konstigt att spelare som Lopez, Karlovic och Federer kan prestera så bra vid så hög ålder då de har en snabb spelstil som inte sliter på kroppen. Jag har svårt att se spelare med Nadals spelstil utmana om grand slam titlar vid 35 års ålder.
Att det ser ut som det gör nu tror jag är en kombination av att folk har blivit bättre med fysiken och att sporten inte haft turen att få fram tillräckligt stora talanger på sistone. Det där går ju i vågor. Snart lär det komma en eller två spelare igen som är supertalanger som kommer att vinna massvis med grand slam titlar. Men det kan säkert dröja 10-20 år.