Citat:
Ursprungligen postat av
sallyman
Hmm, finns det möjligen källa på detta? Fick för mig att det var motsatta.
Hur kan p/e runt 10 vara högt i dagens ränteklimat???
Citat:
Ursprungligen postat av
freshboy
För att när bostadsbubblan spricker kommer de att konka och förstatligas.
Nej det är inte troligt, både de högt belånade privatpersonerna och bankerna har väldigt goda buffertar. Dessutom är det inte troligt med någon sättning på bostadsmarknaden som är av den digniteten att den kan kallas krasch.
Personligen tror jag att de som ligger risigast till när det gäller fastigheter, är kommuner med stora fastighetsbestånd och minskande befolkning. Dom sitter med belånade fastigheter som åldras och både måste hållas i drift och underhållas, och som dom får svårare blir svårare att få intäkter från. Samtidigt minskar skatteunderlaget eftersom befolkningen åldras och minskar. Dåliga kombinationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unizero
Det har ju även skett en del avsked och skandaler i år.
Swedbank: Wolf avgick
Nordea: Panama-skandalen.
Nordea hade även ett dåligt år 2015 vilket även drog ner årsrapporten om jag inte missminner mig.
Diverse skandaler och personrelaterade händelser påverkar inte värderingen av bankerna, det har synts tydligt i dom uteblivna marknadsreaktionerna. Bankernas aktiekurser drivs så gott som uteslutande av förväntningar på framtida ekonomiska förutsättningar för deras verksamhet, händelser som den i Panama påverkar inte om den inte förväntas påverka bankens intjäning eller kostnader.