2016-06-02, 21:16
Medlem
Crossmacks avatar
Halva tråden raderad för OT. Skärpning //Mod.
Citera
2016-06-05, 20:56
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nu för du fan bestämma dig. I rubriken skriver du att bankerna går dåligt, i första inlägget att de värderas högt och nu att de värderas lågt. Vad anser du och vad undrar du? Man fattar noll.

What? Läs om, läs rätt. Har aldrig skrivit att det är högt värderande. Tvärtom, denna tråden handlar om varför de är så lågt värderade. Som jag även skrev i första inlägget.

Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
För att när bostadsbubblan spricker kommer de att konka och förstatligas.

Kanske är en del av svaret. Måste finnas fler anledningar då inte många tror att det kommer gå så illa.
Senast redigerad av Pasiphae 2016-06-05 kl. 20:58.
Citera
2016-06-05, 21:00
Bannlyst
Något djävulstyg är det definetivt.
Citera
2016-06-05, 23:14
Medlem
Unizeros avatar
Det har ju även skett en del avsked och skandaler i år.

Swedbank: Wolf avgick

Nordea: Panama-skandalen.

Nordea hade även ett dåligt år 2015 vilket även drog ner årsrapporten om jag inte missminner mig.
Citera
2016-06-06, 00:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sallyman
Hmm, finns det möjligen källa på detta? Fick för mig att det var motsatta.
Hur kan p/e runt 10 vara högt i dagens ränteklimat???
Citat:
För att när bostadsbubblan spricker kommer de att konka och förstatligas.
Nej det är inte troligt, både de högt belånade privatpersonerna och bankerna har väldigt goda buffertar. Dessutom är det inte troligt med någon sättning på bostadsmarknaden som är av den digniteten att den kan kallas krasch.

Personligen tror jag att de som ligger risigast till när det gäller fastigheter, är kommuner med stora fastighetsbestånd och minskande befolkning. Dom sitter med belånade fastigheter som åldras och både måste hållas i drift och underhållas, och som dom får svårare blir svårare att få intäkter från. Samtidigt minskar skatteunderlaget eftersom befolkningen åldras och minskar. Dåliga kombinationer.
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero

Nordea hade även ett dåligt år 2015 vilket även drog ner årsrapporten om jag inte missminner mig.
Diverse skandaler och personrelaterade händelser påverkar inte värderingen av bankerna, det har synts tydligt i dom uteblivna marknadsreaktionerna. Bankernas aktiekurser drivs så gott som uteslutande av förväntningar på framtida ekonomiska förutsättningar för deras verksamhet, händelser som den i Panama påverkar inte om den inte förväntas påverka bankens intjäning eller kostnader.
Citera
2016-06-06, 04:14
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero

Nordea var ju gödkalv och McKinsey under förra VD:n. Över 10% av McK omsättning i Sverige lär ha kommit därifrån, VD:n umgicks och kommunicerade mer med sina konsulter därifrån än övriga ledningsgruppen. Man rekryterade in folk från McK direkt in på höga positioner på Nordea. Gick ju bra.

Tänk på hur detta kan bryta ner företagsmoralen!

Jag tror Swedbank har större % potentiellt ruttna lån, delvis pga att Sverige är en större andel av Swedbanks total än vad Sverige är för Nordea, men som företag tror jag fakstiskt att Nordea kan vara sämre skött än Swedbank. Och med Nordeas nu godkända omstrukturering är det svenska skattebetalare som har hela ansvaret för Nordeas framtida bail-out, grattis!
Citera
2016-06-07, 08:30
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Personligen tror jag att de som ligger risigast till när det gäller fastigheter, är kommuner med stora fastighetsbestånd och minskande befolkning.

Inte bara utflyttningskommuner, många kommuner!

Lyssna på kommunrating-farbrorn!
https://www.youtube.com/results?search_query=kommunrating
Citera
2016-06-08, 00:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Inte bara utflyttningskommuner, många kommuner!

Lyssna på kommunrating-farbrorn!
https://www.youtube.com/results?search_query=kommunrating
Jo så är det nog, men mest i klistret sitter dom som har både åldrande befolkning och minskande befolkning, där ska färre försörja fler, och (för att koppla till fastighetstemat) dessutom är det samma orter som har fler och fler tomma kommunalägda byggnader som kostar men inte drar in några pengar.
Citera
2016-06-09, 00:40
Medlem
Bankerna är hårdare reglerade idag (måste binda mer kapital).

Om du kollar PE tal före finanskrisen i förhållande till avkastning på eget kapital och jämför med nu så ser du banker är rättvist värderade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in