Citat:
Ursprungligen postat av
ZuZang
Efter att ha gått ett av de nämnda gymnasierna i tre år, då jag är i min allra sista månad, kan jag endast konstatera att du gör dig själv en björntjänst genom att söka dig till dem. Det går extremt motiverade elever här som utan att ens anstränga sig får A i alla ämnen, det är något demotiverande och det leder också till att lärarna har högre standarder för vad ett högt betyg innebär. Det blir alltså svårare att få högre betyg och du blir ständigt stressad av din omgivning om du är en medelmåtta som jag. Ingen kul miljö.
Jag gick N-linjen på Hersby Gymnasium på Lidingö, och även om det var länge sedan upplevde jag ungefär samma sak. Halva klassen kom in på KTH (och några andra blev läkare, advokater, doktor i ekonomi, etc).
De flesta var väldigt studiemotiverade, kom från akademiker-hem (till skillnad från mig som kom från ett lägre medelklass/arbetarhem).
Stämmer att de tar bort en hel del motivation när man konstant hamnar långt ner i resultaten på prov. Nu hade jag motivation i ett par ämnen som jag gillade, så jag fick helt okay betyg där, så jag gick ut med betyg strax över medel (tror det var 3,6 eller nåt). Och tack vare att jag satt hundratals (eller snarare tusentals) timmar i datorrummet under högstadiet och gymnasiet och lärde mig programmering så fick jag ett bra jobb inom IT-branschen även utan vidare högre studier och utan höga betyg. Min chef på Microsoft kollade inte ens på mina betyg när jag blev anställd, han frågade först ett halvår senare va jag hade för betyg, trots att jag skcikat in dem med min ansökan... :-)
Men jag tror att lärarnas krav beror mer på dem och på skolans traditioner än på att eleverna råkar vara duktiga. Sätter lärarna högre krav presterar eleverna också bättre.
Det intressanta är att det ämne min klass hade högst snittbetyg i på centralproven (heter väl nationella prov numera) var inte i något av våra huvudämnen som matematik eller fysik. Nej, det var i Svenska där vi hade en lysande lärare med extremt höga krav. Vi skrev ett snitt på 4,52 i klassen, var visst ett av de högsta snitten (tror det var näst högst i landet det året)...
Detta anser jag visar på att höga krav från läraren faktiskt ger bättre resultat.