2016-05-04, 09:28
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Betygssnitt på natur (exkl. meritpoäng) för de som tog examen LÅ 14/15. Om det finns flera olika naturinriktningar så är detta ett snitt av alla dessa.

VRG Odenplan: 17,5
Östra Real: 15,6
Södra Latin: 17,5
Norra Real: 16,6
Kungsholmen: 18,0
Enskilda: 17,6
Blackeberg: 16,8

Det kan vara intressant att titta på lägsta antagningspoäng för denna elevgrupp när de antogs tre år tidigare. Vi tittar endast på natur-natur.

VRG Odenplan: 320
Östra Real: 285
Södra Latin: 315
Norra Real: 305
Kungsholmen: 310
Enskilda: 300
Blackeberg: 290

Som ett extremt grovt mått på generositet i betygssättning (eller framgångsrik undervisning) kan vi nu studera kvoten avgångsbetyg/antagningspoäng. Ett högt värde kan indikera generösa betyg och vice versa.

VRG Odenplan: 0,055
Östra Real: 0,055
Södra Latin: 0,055
Norra Real: 0,054
Kungsholmen: 0,058
Enskilda: 0,059
Blackeberg: 0,058

En möjlig slutsats är att VRG/Östra/Södra/Norra var "snålare" med betygen än Kungsholmen/Enskilda/Blackeberg under denna period.

Det går givetvis att hitta mängder av faktorer att ta hänsyn till så se inte detta som någon absolut sanning.

Tack för infon! Var hittade du alla siffror? Vill nämligen kolla upp några andra skolor också hehe
Citera
2016-05-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemonitor
Dessa siffror är 2-3 år gamla och är ur mitt minne.
Varför hittar du på massa grejer för? Jag tog studenten för två år sen och din statistik håller inte. Sedan GY11, alltså gymnasieelever som tog studenten 14 eller senare har snittet på KG och VRG snittat vid 17-18 och detta är ur mina och kompisars blad som gick på dessa skolor.
Citera
2016-05-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Tack för infon! Var hittade du alla siffror? Vill nämligen kolla upp några andra skolor också hehe
Du kan kolla här: http://siris.skolverket.se/siris/f?p=SIRIS:62:0::NO:::
Under rubriken Betyg och sen klicka "alla skolor..." och sen kan du skriva in vilket län, kommun etc. Sen så får du ladda ned en excelfil eller liknande.
Senast redigerad av Cuisinen 2016-05-04 kl. 12:08. Anledning: Korrekt länk
Citera
2016-05-05, 17:15
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuZang
Efter att ha gått ett av de nämnda gymnasierna i tre år, då jag är i min allra sista månad, kan jag endast konstatera att du gör dig själv en björntjänst genom att söka dig till dem. Det går extremt motiverade elever här som utan att ens anstränga sig får A i alla ämnen, det är något demotiverande och det leder också till att lärarna har högre standarder för vad ett högt betyg innebär. Det blir alltså svårare att få högre betyg och du blir ständigt stressad av din omgivning om du är en medelmåtta som jag. Ingen kul miljö.

Jag gick N-linjen på Hersby Gymnasium på Lidingö, och även om det var länge sedan upplevde jag ungefär samma sak. Halva klassen kom in på KTH (och några andra blev läkare, advokater, doktor i ekonomi, etc).
De flesta var väldigt studiemotiverade, kom från akademiker-hem (till skillnad från mig som kom från ett lägre medelklass/arbetarhem).

Stämmer att de tar bort en hel del motivation när man konstant hamnar långt ner i resultaten på prov. Nu hade jag motivation i ett par ämnen som jag gillade, så jag fick helt okay betyg där, så jag gick ut med betyg strax över medel (tror det var 3,6 eller nåt). Och tack vare att jag satt hundratals (eller snarare tusentals) timmar i datorrummet under högstadiet och gymnasiet och lärde mig programmering så fick jag ett bra jobb inom IT-branschen även utan vidare högre studier och utan höga betyg. Min chef på Microsoft kollade inte ens på mina betyg när jag blev anställd, han frågade först ett halvår senare va jag hade för betyg, trots att jag skcikat in dem med min ansökan... :-)

Men jag tror att lärarnas krav beror mer på dem och på skolans traditioner än på att eleverna råkar vara duktiga. Sätter lärarna högre krav presterar eleverna också bättre.
Det intressanta är att det ämne min klass hade högst snittbetyg i på centralproven (heter väl nationella prov numera) var inte i något av våra huvudämnen som matematik eller fysik. Nej, det var i Svenska där vi hade en lysande lärare med extremt höga krav. Vi skrev ett snitt på 4,52 i klassen, var visst ett av de högsta snitten (tror det var näst högst i landet det året)...
Detta anser jag visar på att höga krav från läraren faktiskt ger bättre resultat.
Citera
2016-05-06, 22:57
Medlem
evolutes avatar
Lite mer ganska färsk statistik: relationen mellan provbetyg och kursbetyg HT15

Under höstterminen 15 skrev många elever på NA nationella prov i Ma1c och Ma3c. Nedan redovisas hur många som fick högre respektive lägre kursbetyg än provbetyg.

Riket
Ma1c: 13,9 % högre; 1,5 % lägre
Ma3c: 20,3 % högre; 0,8 % lägre

Värmdö gymnasium
Ma1c: 12,5 % högre, 0 % lägre
Ma3c: 29 % högre, 0 % lägre

Östra Real
Ma1c: 10 % högre, 1,1 % lägre
Ma3c: 10,3 % högre, 3,8 % lägre

Kungsholmen
Ma1c: 6 % högre, 0 % lägre
Ma3c: 11,9 % högre, 0 % lägre

Norra real
Ma1c: 5,5 % högre, 1,1 % lägre
Ma3c: 18 % högre, 0 % lägre

VRG Odenplan
Ma1c: 4,2 % högre

Södra Latin
Ma1c: 3,3 % högre, 0 % lägre
Ma3c: 0 % högre, 0 % lägre

Analys
De populära skolorna innerstadsskolorna är alla "snåla" med betyg. Södra Latin är minst benägna att sätta högre kursbetyg än provbetyg.
Citera
2016-07-15, 22:56
Bannlyst
Norra Real är inget vanligt gymnasium, det hoppas jag du också förstår. Natur-linjen är den bästa linjen (med 310 poäng som antagningsgräns är det inte så konstigt heller), konkurrensen är stenhård då du placeras med andra som är lika smarta om inte smartare eller presterar på samma nivå vilket gör att det helt enkelt blir konkurrens om betygen då lärarna anser att "alla inte kan få samma betyg" även om "alla är lika smarta".

Det som är unikt med denna linje är att alla som går i linjen vet vad de vill komma någonstans d.v.s. vart de vill plugga vidare till, och är ambitiösa i sitt pluggande. Detta påverkar det sociala livet självklart då ett ämne som "svenska" kan kosta dig flera timmars pluggande i veckan, och som du kan räkna med att få göra under helgerna och loven. Även litteraturen som används är inte direkt på gymnasienivå utan snarare universitets nivå.

Det du tjänar på genom att gå på naturlinjen i Norra Real är den ENORMA kunskapen du får till skillnad från alla andra gymnasier(Kungsholmen, Södra Latin, som är de enda som ligger i samma nivå). Detta är vad jag har fått höra från en vän som gått natur i Norra Real och som studerar till läkare just nu.
Senast redigerad av riddler90 2016-07-15 kl. 23:02.
Citera
2016-07-16, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riddler90
Norra Real är inget vanligt gymnasium, det hoppas jag du också förstår. Natur-linjen är den bästa linjen (med 310 poäng som antagningsgräns är det inte så konstigt heller), konkurrensen är stenhård då du placeras med andra som är lika smarta om inte smartare eller presterar på samma nivå vilket gör att det helt enkelt blir konkurrens om betygen då lärarna anser att "alla inte kan få samma betyg" även om "alla är lika smarta".

Det som är unikt med denna linje är att alla som går i linjen vet vad de vill komma någonstans d.v.s. vart de vill plugga vidare till, och är ambitiösa i sitt pluggande. Detta påverkar det sociala livet självklart då ett ämne som "svenska" kan kosta dig flera timmars pluggande i veckan, och som du kan räkna med att få göra under helgerna och loven. Även litteraturen som används är inte direkt på gymnasienivå utan snarare universitets nivå.

Det du tjänar på genom att gå på naturlinjen i Norra Real är den ENORMA kunskapen du får till skillnad från alla andra gymnasier(Kungsholmen, Södra Latin, som är de enda som ligger i samma nivå). Detta är vad jag har fått höra från en vän som gått natur i Norra Real och som studerar till läkare just nu.
Det finns vissa korn av sanning men på det stora hela har din vän behagat att överdriva rejält (och på så vis framställt sig själv i bättre dager).

Baserat på ditt inlägg skulle Norra Real vara en elitskola där alla är supersmarta, superambitiösa och målmedvetna. De tar sig an svårare uppgifter än gemene man och konkurrerar stenhårt mot varandra. Sen tar de in enormt mycket mer kunskap än studenter på andra skolor och lyckas dessutom komma ihåg det.

I verkligheten är Norra Real en av de bättre skolorna. En hög antagningsgräns leder till en högre lägstanivå på studenterna, som i genomsnitt är ganska duktiga och ambitiösa. De flesta vet dock inte vad de vill uppnå förutom ett högt betygssnitt. De pluggar mer än en student på t.ex. Bromma gymnasium men inte så att det går ut över det sociala livet. Att plugga på helger och lov förekommer. Kurslitteraturen är generellt sett densamma som används på andra gymnasium, med undantag för lokala kurser. En student från Norra Real klarar av att plugga och ta in mycket kunskap på relativt kort tid (dvs tentaplugga). Ett år efter kursens slut vågar jag dock påstå att mängden kvarvarande kunskap inte är signifikant högre än hos en elev från t.ex. Bromma gymnasium.
Citera
2016-07-16, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riddler90

Snacka om att överdriva. Det här gäller för alla gymnasieskolor med höga intagningspoäng
Citera
2021-01-05, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Snacka om att överdriva. Det här gäller för alla gymnasieskolor med höga intagningspoäng
Själv gick jag på Viktor Rydberg Odenplan och var mycket nöjd över utbildningen, klasskamraterna och elevkåren. Sköna människor och bra betyg fick jag som räckte för mina planer att jobba inom medicin.

Skulle även rekommendera de mer klassiska skolorna i Stockholms innerstad: Norra Real, Södra Latin, Campus Manilla, Enskilda gymnasiet, även Anna Whitlock (dock är den nystartad).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in